جاذبه‌های گردشگری چرداول و سیروان

شهرستان چرداول یکی از شهرستان‌های ایلام است که مرکز آن شهر سرابله است. این شهرستان جاذبه‌های دیدنی ویژه‌ای دارد. شهرستان سیروان نیز در نزدیکی چرداول گردشگران زیادی را به‌ غرب کشور می‌کشاند.

شیروان ایلا
برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

حُمَیل در شهرستان اسلام‌آباد غرب کرمانشاه قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و سپس سیروان می‌شوید، از حمیل تا سرابله ۴۶ کیلومتر است. سرابله مرکز شهرستان چرداول است. سرابله و به‌طور کل چرداول جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارند. ازسویی دیگر سیروان نیز دیدنی‌های منحصر به‌فردی دارد.

آتشکده موشکان

آتشکده چهارطاقی مربوط به دوره ساسانیان و در روستای موشکان شهرستان چرداول در ۳کیلومتری شهر سرابله واقع شده است. این آتشکده درسال ۱۳۸۱ به ثبت ملی نیز رسیده است. بخش زیادی از این بنا که با ساروج و سنگ ساخته شده در طول زمان بر اثر حوادث مختلف تخریب شده است.

دریاچه سرابله

دریاچه توریستی و تفریحی سرابله در مرکز شهر سرابله قرار دارد.

آبشار گچان

آبشار گچان یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان ایلام است که گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این آبشار در شمال‌شرقی شهر ایلام و ابتدای جاده ایلام به سرابله واقع است. شما می‌توانید بعد از عبور از تونل بزرگ این مسیر در ۱۵ کیلومتری شهرستان ایلام از این آبشار بازدید کنید.

روستای تنگ‌قیر و گورستان باستانی آن

روستای تنگ قیر در ۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی شهر سرابله قرار دارد. در سال ۸۱ محوطه و قبرستان این روستای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شد. آب و هوای تنگ‌قیر، در فصول بهار و تابستان بسیار معتدل و مطبوع است. رودخانه تنگ قیر نیز از داخل روستا می‌گذرد و چشم‌انداز این روستا را منحصربه‌فرد کرده است. همچنین در تنگ‌قیر، قبرهای باستانی متعددی وجود دارد که قدمت آن‌ها به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد.

روستای سنگ‌سفید و تنگ منصوری

روستای سنگ‌سفید در بخش مرکزی شهرستان چرداول واقع شده است. این روستا دره‌ای زیبا دارد که رودخانه چناره از وسط آن می‌گذرد. خرم‌کوه نیز در جنوب‌غربی آن واقع شده است. همچنین تنگ‌منصوری نیز سبب شده است تا گردشگران بسیاری به‌سمت این روستا حرکت کنند.

تپه‌های کزآباد

تپه‌های کزآباد در دهستان هلیلان در شمال‌شرقی شهرستان شیروان و چرداول واقع شده است. کزآباد دو تپه بزرگ و کوچک دارد. در قسمت شرقی تپه بزرگ، آثاری از بقایای کوزه‌های منقش که قدمت آن‌ها به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد، به‌دست آمده‌است. همچنین گورستانی باستانی در شمال تپه بزرگ کزآباد وجود دارد، در این گورستان چندین نوع گور با آلات، ادوات و کوزه‌های گلی کشف شده‌اند.

تنگ‌شمشه

تنگ شمشه در روستای هلاسم واقع و طول این دره در حدود ۳ کیلومتر است. این دره کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم می‌کند و نقطه اتصال آب‌های سطحی بخش شیروان و چرداول است. همچنین وجود چشمه آب‌شیرین «به ره زا» در دهانه جنوبی تنگ شمشه زیبایی این تنگه را چندین برابر کرده است.

شهر تاریخی سیروان

شهر تاریخی سیروان از شهرهای دوره ساسانی در استان ایلام است که در نزدیکی چرداول واقع و مرکز ایالت ماسبذان بوده است. محوطه‌ها و قلعه‌های تاریخی فراوان و سکونت‌گاه‌های باستانی در این محوطه بر اهمیت این شهر افزوده است. در ویرانه‌های این شهر می‌توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را مشاهده کرد.

قبرستان آهنگران

قبرستان آهنگران یک قبرستان خانوادگی در ۲ کیلومتری روستای سراب کارزان مربوط به عصر آهن است. در این قبرستان نزدیک به ۱۰۰ قبر کشف شده است و در هر قبر یک خانواده به صورت دسته‌جمعی دفن شده‌اند. قبرستان باستانی آهنگران در شهرستان سیروان درنزدیکی چرداول قرار دارد.
تنگ برنجانتنگه یا تنگ برنجان یکی از مناطق بکر و طبیعی شهرستان سیروان در نزدیکی چرداول است. این تنگه در ۲۵ کیلومتری شهر لومار و پایین‌تر از روستای چم‌شیر منطقه عرب رودبار قرار گرفته که رودخانه سیمره از آن می‌گذرد. این تنگه نیز گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *