انگلستان پیشرو در توسعه نوآوری‌های میراث فرهنگی

بخش میراث فرهنگی انگلستان اخیرا گزارشی را با عنوان «پیشرو در جهان» در زمینه نوآوری و توسعه بین‌المللی برای یونسکو آماده کرده که در آن به نقش کاربرد خلاقیت و فناوری‌ها در ارتقای میراث جهانی، اشاره دارد.
کمیسیون میراث ملی انگلستان با تهیه این گزارش تخصصی و ارسال آن به یونسکو نشان داده که در توسعه نوآوری‌ها در بخش میراث فرهنگی پیشرو عمل می‌کند و توانسته در این زمینه از سایر کشورهای دنیا پیشی بگیرد.

در این گزارش آمده است که استفاده از تخصص و خلاقیت‌های نوین نه تنها به حفظ هرچه بهتر میراث فرهنگی کشور کمک می‌کند، بلکه فرصت‌های جدیدی را نیز در بخش توسعه بین‌الملل ایجاد خواهد کرد.

کمیسیون میراث ملی انگلستان در گزارش خود اعلام کرده که با همکاری کشورهای درحال توسعه توانسته نوآوری‌های خلاقانه‌ای را در این بخش ایجاد کند که نتایج استثنایی و تاثیرگذاری را به دست آورده و این نتایج توانسته فراتر از حوزه فرهنگی کشور اثربخش باشد.

علاوه بر آن، کمک‌های قابل‌توجهی در اهداف توسعه بین‌الملل دولت انگلستان و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل 2030 نیز در این گزارش ذکر شده است. در ادامه این گزارش توسعه فناوری‌های جدید مانند سنسورهای نمونه اولیه، استفاده از فناوری‌هایی از جمله مستندات سه‌بعدی و تصویربرداری و همچنین مدیریت میراث فرهنگی در مناطق درگیر به عنوان نمونه‌های بسیار قدرتمندی از این دست، ذکر شده است.

از دیگر نقاط قوت این گزارش آن است که جدیدترین تکنولوژی‌هایی که می‌توانند در ترمیم، نگهداری و احیای بناهای تاریخی و همچنین وسایل ارزشمند کارآیی بسیار بالایی داشته باشند، را نیز معرفی کرده و به تشریح عملکرد آن‌ها پرداخته است. بنابراین طیف گسترده‌ای از بخش‌ها و جوامع مربوطه می‌توانند در تحقق این برنامه‌ها و استراتژی‌ها با یکدیگر مشارکت داشته باشند که این امر همان توسعه بین‌الملل ذکر شده در این گزارش را تصدیق می‌کند.

این در حالی است که مشارکت میان محققان، سیاستگذاران، بخش خصوصی و سایر مخترعان و مبتکران می‌تواند نقش بسزایی را در تحقق اهداف توسعه بین‌الملل ایفا کند و در نتیجه تبادلات علمی و خلاقانه‌ای را در زمینه حفاظت هرچه تخصصی‌تر از میراث فرهنگی جهان به وجود آورد.

حال می‌بایست یونسکو در توسعه و اجرا کارآمد این گزارش انگلستان همکاری و مشارکت‌های لازم را انجام دهد و از سایر کشورهای فعال در حوزه میراث فرهنگی دعوت به عمل آورد تا پیشنهادات خود را درخصوص چگونگی مشارکت در این طرح و گزارش منتشر شده ارائه دهند. چراکه توسعه نوآوری‌ها و خلاقیت‌های مبتکرانه قطعا در ارتقای بخش میراث فرهنگی جهان و انتقال اطلاعات صحیح در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود و به حفظ طولانی‌تر این آثار ارزشمند و بناهای تاریخی کمک شایانی می‌کند.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *