«موزه ملی خاویار ایران» در گیلان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: «موزه ملی خاویار ایران» به‌منظور احیای مجموعه تاریخی شیلات بندرکیاشهر و فرهنگ این منطقه در گیلان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، شهرود امیرانتخابی امروز در جمع خبرنگاران از تأسیس موزه ملی خاویار ایران در کیاشهر گیلان خبر داد و اظهار داشت: مجموعه شیلات بخش کیاشهر با مساحت 75 هزار مترمربع دربردارنده بیش از 22 بنای تاریخی است که در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، شیلات بخش کیاشهر را یکی از مراکز عمده صیادی و تولید خاویار در سطح کشور دانست و گفت: از آنجا که کیاشهر در دوره قاجار به دلیل ایجاد گمرک و تاسیسات شیلات از رونق خاصی برخوردار بود، این مجموعه شیلات نیز در گذشته یکی از مراکز مهم صید و صیادی در گیلان بود.

امیرانتخابی از بهره‌برداری موزه ملی خاویار ایران تا 2 سال آینده به‌صورت فازبندی خبر داد و بیان داشت: در راستای احیای مجموعه تاریخی شیلات کیاشهر، کمیته مشترک احیای این مجموعه با مشارکت معاونت میراث فرهنگی گیلان، شرکت تخصصی ماهیان خاویاری ایران و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تشکیل شد.

وی با اشاره به شاخصه‌های مجموعه تاریخی شیلات کیاشهر گفت: این مجموعه تاریخی دارای ساختمان‌های نجاری، تراشکاری، جوشکاری، آهنگری، ابریشم‌سازی، ساختمان اداری و مالی، ساختمان کوره صید و خاویارسازی، ساختمان مسکونی، مهمانسرا، ساختمان ریاست، ساختمان سردخانه، ساختمان شورخانه و گورستان روس‌ها است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مردم گیلان خواست تا در صورت داشتن هرگونه آثار صید و صیادی، اسناد و مدارک مربوط به مجموعه شیلات کیاشهر این ابزار را به موزه رشت تحویل دهند افزود: تحویل این ابزار به احیای فرهنگ منطقه کمک می‌کند و حین راه‌اندازی موزه ملی خاویار ایران نیز نام اهداکنندگان بیان می‌شود.

امیرانتخابی با بیان اینکه مرمت یکی از ساختمان‌های تاریخی مجموعه شیلات کیاشهر با نظارت میراث فرهنگی گیلان در دستورکار شرکت تخصصی ماهیان خاویاری قرار گرفته است تصریح کرد: محوطه‌سازی این مجموعه تاریخی نیز تا ماه‌های آتی تکمیل و امکان بازدید از مجموعه برای گردشگران فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنای تاریخی مدرسه حکیم نظامی آستارا نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی نیز در سال‌های گذشته با همکاری آموزش و پرورش استان گیلان به موزه مدرسه تبدیل شده و بهره‌برداری این بنا بر عهده آموزش و پرورش استان است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با ابراز تاسف از تعطیلی موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان در راستای حفاظت و حراست از آثار فرهنگی و بهره‌برداری مناسب از بناهای تاریخی استان، بهره‌برداری مجدد موزه مدرسه حکیم نظامی را از اداره کل آموزش و پرورش استان خواسته است.

به گزارش تسنیم مدرسه حکیم نظامی آستارا یکی از قدیمی‌ترین مدارس در ایران است که در سال 1287 هجری در عصر قاجاریه تأسیس شده است و از نمادهای فرهنگی آستارا به‌شمار می‌رود و در اسفندماه 1384 با شماره 15220 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و مدرسان همچون «نیما یوشیج» در مدرسه حکیم نظامی آستارا تدریس کرده‌اند.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *