طراحی شهرک هوانوردی عمومی پرندک آغاز شد

مجری طرح و سرمایه گذار شهرک فرودگاهی پرندک شهرستان زرندیه از آغاز عملیات مطالعاتی و طراحی شهرک هوانوردی عمومی این شهر خبر داد.

کاپیتان محمد مطلق در گفتگو  با ایسنا، اظهار کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های احداث شهرک فرودگاهی پرندک لازمه انتقال سند واگذاری زمین جانمایی شده برای اجرای این پروژه است که خوشبختانه کار طراحی پلن فرودگاهی آغاز شده است.

وی به انجام مطالعات تخصصی برای تامین زیرساخت‌های سایت فرودگاهی اشاره کرد و افزود: کار مطالعاتی و طراحی سیستم فرودگاهی باید طبق استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری و براساس قوانین سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) و سایر قوانین جهانی، عملیاتی شود.

او در خصوص دلیل انتخاب این نقطه برای احداث این طرح هوانوردی گفت: گزارشات هواشناسی از ۱۵ سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است و بر مبنای سوابق اقلیمی منطقه، شرایط آب و هوایی که شامل باد، درجه حرارت، بارش‌های فصلی و سالانه بررسی و محاسبه صورت گرفته که معیار مشخص شدن اماکن و ابنیه فرودگاهی است.

وی با یادآوری آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی این پروژه با حضور استاندار مرکزی و برخی مقامات استانی و شهرستان همزمان با دهه فجر سال جاری گفت: با آغاز عملیات اجرایی این پروژه کار احداث ساختمان اداری شهرک فرودگاهی نیز آغاز شده و تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است. احداث برج مراقبت نیز به اتمام رسیده و امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم از امور اراضی شهرستان زرندیه کار انتقال سند بزودی انجام شود.

کاپیتان مطلق به جانمایی‌هایی که در اجرای این پروژه تعریف شده است اشاره کرد و افزود: در فاز نخست این مجموعه یک مجموعه هوانوردی عمومی با کاربری آموزشی، تفریحی، تعمیراتی و خدماتی تعریف و اجرا خواهد شد. همچنین جانمایی آشیانه هواپیماها نیز تعریف و در فاز نخست اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: همزمان با نصب برج مراقبت به منظور کنترل پروازها و نیز راه اندازی ساختمان اداری بلافاصله باند پروازی به طول بیش از 850 متر به همراه راه های ارتباطی، تاکسی وی، پارکنیگ هواپیماها، پد هلیکوپتر برای خدمت‌رسانی در بخش‌های اورژانسی و کنترل ترافیکی استان مرکزی در فاز اول احداث می‌شود.

مجری و سرمایه‌گذار شهرک فرودگاهی پرندک با اشاره به اینکه شهرستان زرندیه و استان مرکزی به عنوان معین استان تهران به شمار می‌روند، افزود: از جمله مهم‌ترین اهداف راه اندازی این شهرک فرودگاهی امدادرسانی در مواقع بحران به استان تهران است.

وی گفت: محاسبه استاندارد باند فرودگاه شهر پرندک بر مبنای مطالعات دو منطقه شامل ایستگاه هواشناسی فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و ایستگاه هواشناسی ساوه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در فاز دوم، این پروژه با ارتقای کاربری‌ها به یک فرودگاه سبک با هواپیماهای زیر ۱۹ نفر و حمل بار تا ۱۵ تن تبدیل خواهد شد، افزود: برای بهره‌برداری از فاز اول شهرک فرودگاهی در زمینی به مساحت بیش از ۲۰ هکتار ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار با پیش بینی ایجاد اشتغال برای حدود 90 نفر در نظر گرفته شده است.

مطلق گفت: انتظار می‌رفت که فاز نخست این پروژه تا پایان سال 98 به بهره‌برداری برسد اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت بهداشت با محدودیت‌هایی مواجه شدیم اما تلاش خواهیم کرد تا در سریعترین زمان ممکن این طرح افتتاح شود گرچه در حال حاضر از برنامه زمان‌بندی جلو هستیم.

وی به تکمیل تجهیزات ایمنی و حفاظتی این مجموعه و استقرار نیروهای حفاظتی در دو حوزه انفرادی و گروهی به عنوان یکی دیگر از زیرساخت‌های مهم شهرک فرودگاهی اشاره کرد و افزود: تامین زیرساخت‌ها و چیدمان صحیح ساختاری مجموعه هوانوردی عاملی در راستای تسریع در بهره‌برداری این طرح خواهد شد.

کاپیتان مطلق توسعه شهرک پرندک و شهرستان زرندیه را از جمله مزایای مهم اجرای این طرح بیان کرد و افزود: خوشبختانه نگاه مردم منطقه به حوزه هوانوردی یک نگاه خوشبینانه توام با شور وشوق است و خیلی مشتاق هستند که بزودی فعالیت‌های این مجموعه آغاز شود.

وی توسعه یافتگی کشور در حاشیه پایتخت را مورد تاکید قرار داد و افزود: توسعه صنعت گردشگری و ایجاد مجموعه‌های تفریحی و آموزشی در کنار قطب صنعتی و کشاورزی که از مزیت‌های مهم شهرستان زرندیه و استان مرکزی بشمار می‌رود نوید توسعه متوازن این منطقه را می‌دهد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *