میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۹۸

سال ۹۸ فراز و نشیب‌های زیادی برای عرصه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان رقم خورد.

عرصه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در سال ۱۳۹۸ به یک نقطه عطف رسیدند و آن نقطه عطف چیزی بجز تبدیل آن به وزارتخانه نبود.

این تغییر ساختاری اهالی این عرصه‌ها را به توجه بیش از پیش مسئولان به عرصه گردشگری امیدوار کرد، اما در اصل نتیجه چندان چشم‌گیری حاصل نشد؛ زیرا اگرچه توجه مسئولان شهری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر از گذشته به معاونت‌های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جلب شد، اما حوزه گردشگری به عنوان پرنده‌ای که به قول نخستین وزیر وزارتخانه باید با اتکا به بال‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی به پرواز درآید، با مشکلات قابل توجهی چون وقوع سیل در برخی از شهرستان‌های کشور، زلزله، افزایش عوارض خروج از کشور، سقوط هواپیما و شیوع بیماری کروناویروس جدید مواجه شد.

البته همکاری بخش خصوصی و دولتی نقش بسزایی در تعدیل تأثیر مشکلات روی صنعت گردشگری کشور داشت. در این میان برخی از دولت‌ها و کشور‌ها تلاش کردند با پررنگ کردن جریان ایران‌هراسی به صنعت گردشگری کشورمان ضربه بزنند، اما توطئه آن‌ها با تدابیر مسئولان خنثی شد.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالی که گذشت؟

عرصه میراث فرهنگی نیز در سال گذشته افت و خیز‌های زیادی را تجربه کرد؛ به عنوان مثال مسئولان این عرصه تلاش کردند تا حد ممکن از تخریب عمدی بنا‌ها و خانه‌های تاریخی جلوگیری کنند. آن‌ها در این راستا علاوه بر تلاش در همگام کردن شهرداری‌ها و مدیران شهری با دغدغه‌مندان عرصه فرهنگی، شاهد تصویب قانونی بودند که در قالب آن با حمایت هر چه بیشتر از صاحبان خانه‌های تاریخی و همراه کردن مردم در حفظ این خانه‌ها، گام‌های مثبتی در جهت حفظ و احیای بنا‌های تاریخی برداشته شد.  البته اجرای هرچه بهتر این قانون مشروط به آگاهی اقشار مختلف جامعه نسبت به اهمیت بنا‌ها و خانه‌های تاریخی است.

معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در سال گذشته علاوه بر حمایت از هنرمندان صنایع دستی در قالب برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متعدد صنایع دستی، گام‌های مثبتی در جهت بیمه کردن هنرمندان برداشت. البته بنا بر گفته‌های مسئولان بیمه کردن همه هنرمندان عرصه صنایع دستی نیازمند تأمین بودجه کافی و گذر زمان است.

در سال گذشته نام شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم‌آباد به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی ثبت شد.

خیابان استاد نجات‌اللهی نیز در سال ۱۳۹۸ رسماً به عنوان گذر صنایع دستی معرفی شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *