دروازه-شاهی

دروازه شاهی بازمانده آخرین حصار شهر تاریخی یزد پس از اسلام

دروازه شاهی بازمانده آخرین بخش‌های حصار تاریخی یزد در بافت جهانی این شهر است که مستندی بر گذر تاریخ این سرزمین از دوران متعدد تاریخی پس از اسلام تاکنون است.

در مورد شکل‌گیری یزد روایات متعددی وجود دارد، از حضور اسکندر مقدونی گرفته تا حضور یزدگرد سوم و ایجاد شهری به نام یزد؛ خلاصه این که در این سرزمین، مرز افسانه و واقعیت به هم تنیده شده و جداکردن آنها از هم دشوار است.

حصار شهر یزد که گویای تاریخ و قدمت این سرزمین باستانی و تاریخی است، هر چند در گذر زمان دستخوش تغییر و حذف شده اما بخشی از آن همچنان باقی مانده که مستندی بر گذر تاریخ در این سرزمین است.

پس از اسلام و حمله اعراب و تغییر و تحول حکومت‌ها، یزد نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی در ساختار حکومتی شد و این حکومت دست به دست به آل کالنجار رسید. در دوران آل کاکوییه یا آل کالنجار به عنوان اولین مجموعه قوی و قدرتمندی که از اصفهان به یزد مهاجرت کرده بودند، «ابومنصور ال کالنجار» به چهار سرهنگ خود، دستور ساخت حصار شهر را داد و در نهایت چهار دروازه «کوشک نو»، «قطریان»، «مهریجرد» و «کیا» توسط این این افراد ایجاد شد اما در دوره‌های بعدی دروازه کیا به طور کامل تخریب شد و در محل دیگری ایجاد شد.

دروازه کوشک نو نیز جابجا شد و پس از آن، دروازه مهریجرد در دوره «امیرمبارز الدین» به محله شاهزاده فاضل منتقل شد، اما آنچه باقی ماند دروازه قطریان بود که هر چند بعدها تخریب شد اما مورد مرمت و بازسازی به خصوص در دوران آل مظفر قرار گرفت و در دوره صفویان به دروازه شاهی تغییر نام داد.

نام این بخش از حصار شهر به علت اقامت خانواده‌هایی موسوم به شاه نعمت الله ولی ، شاه نعمت الله باقی، شاه نعمت الله ثانی و میر میران و نوع نگاه صوفیانه آن زمان، به دروازه شاهی تغییر یافت که مسیر آن نیز به چارسوق شاهی معروف شد.

منبع:ایسنا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *