میراث

دستورالعمل میراث بان افتخاری روی میز وزارت میراث فرهنگی

لطفی گفت:دستورالعمل میراث بان افتخاری در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است تا پس از تصویب ابلاغ شود.

منوچهر لطفی اولین میراث‌بان افتخاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:پیشنهاد انتخاب میراث‌بانان افتخاری از چند وقت پیش از طرف یگان ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شد و پس از بررسی‌ها، دستورالعمل اجرایی آن تهیه شد و برای تصویب در اختیار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت، اما با توجه به شرایطی که پس از شیوع گسترده ویروس کرونا پیش آمد، به نظر می‌رسد که این دستورالعمل همچنان در دست بررسی است و پس از تصویب به بخش‌های مختلف وزارتخانه ابلاغ خواهد شد.

وی افزود:نظر شخصی من درباره وظایف میراث‌بانان افتخاری این است که میراث‌بانی فقط به عهده یک سازمان، وزارتخانه یا یگان ویژه نیست. از این رو مشارکت داوطلبانه مردم می‌تواند به حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور کمک کند. تک تک افراد جامعه در هر نقطه ایران و در هر سازمان دولتی و خصوصی می‌توانند با برخورداری از شرایط تعریف شده همچون فعالیت داوطلبانه و داشتن دغدغه حفظ میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یک میراث‌بان باشند.

لطفی بیان کرد:در این میان اگر بخواهیم از افراد شاخص و پیشرو در عرصه میراث‌بانی یاد کنیم باید به سازمان‌های مردم‌نهادی اشاره کنیم که از مدت‌ها قبل تا به امروز با دغدغه حفظ، حراست و صیانت از میراث ملموس و ناملموس کشور شکل گرفته و فعالیت می‌کنند.

اولین میراث‌بان افتخاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام وزارتخانه برای انتخاب میراث‌بانان افتخاری را بسیار ارزشمند و مؤثر دانست و گفت:این روز‌ها برخی افراد تصور می‌کنند که با شیوع گسترده ویروس کرونا از حفاظت و صیانت محوطه‌ها، بنا‌ها و اموال تاریخی کشور غفلت شده است، اما تا جایی که من اطلاع دارم، خوشبختانه با تعطیلی موقت موزه‌ها فعالان عرصه موزه‌داری می‌توانند بیشتر از گذشته به کار‌های عقب‌مانده موزه‌ها بپردازند. امروزه بخشی از موزه‌ها به صورت مجازی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند و این بازدید مجازی از موزه‌های کشور در خارج از مرز‌های ایران نیز در مرکز توجه قرار گرفته است.

لطفی تأکید کرد:به نظر من شیوع ویروس کرونا تأثیر مخرب چندانی بر کیفیت و کمیت بازدید از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی نداشته است البته این امر در خصوص آثار و محوطه‌های باستانی تا اندازه‌ای متفاوت است، زیرا به نظر می‌رسد که کاهش بازدید از این آثار و محوطه‌ها خللی در نحوه مدیریت آنها ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد که مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانند با بازرسی‌های متعدد تا اندازه زیادی از ایجاد چنین خللی پیشگیری کنند. اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد نیز می‌توانند در شرایط فعلی نقش پررنگ‌تری را در حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور ایفا کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *