کاپادوکیه

شهر تاریخی و اسرار آمیز کاپادوکیه ترکیه

کاپادوکیه یکی از مشهور ترین مقصدهای گردشگری و دارای اهمیت تاریخی ترکیه است. این منطقه متشکل است از مجموعه ای از شهر ها و روستاهای زیرزمینی وجود اشکال متمایز و شگفت آور صخره ها و دودکش های پریان، به زيبايي و جذابیت آن افزوده است.

شهر کاپادوکیه ترکیه

کاپادوکیه( Cappadocia) شهر باستانی با خانه ها و پناه‌گاه های کوچک و زیبا در دل کوه است که قدمتی طولانی به بلندای اهرام مصر دارد. این منطقه ی تاریخی و وسیع در منطقه ی مرکزي آناتولی و بین نوشهر، نیغده، آکسرای، کرشهیر و قیصریه قرار دارد. کاپادوکیه مساحتی در حدود ۵۰۰۰ کیلومتر مربع را در بر می گیرد.

 

این منطقه بسیار حاصل خیز است و محصولاتی مانند زردآلو، نیشکر، چغندر و نخود در این منطقه به خوبی رشد ميکنند و یکی از مهم ترين محصولات کشاورزي این منطقه، انگور است.

 

تاریخچه کاپادوکیه

کاپادوکیه در گذشته Hatti نام داشت زیرا محل زندگی هیتی ها بود. بعد از سقوط امپراتوری هیتی ها، کاپادوکیه توسط اشرافیت فئودالی اداره ميشد. عده ای بر این عقیده هستند که کلمه ی کاپادوکیه از کلمه ی قدیمی و پارسی Katpatuka، به معنی” سرزمین اسب های زیبا”، گرفته شده است. خانه های زیرزمینی کاپادوکیه، محل اختفاء و پناهگاهی براي ساکنان مسیحی این منطقه در برابر حمله ی رومیان بوده است.

 

درینکوی، شهر زیر زمینی کاپادوکیه

از دیدنی های بی مثل و عجیب این منطقه که گذر کنیم، به”درینکوی” شهر زیر زمینی درینکوی می رسیم که عجيب ترين قسمت این شهر باستانی است و بطور کاملاً اتفاقی در سال ۱۹۶۳ پیدا شد، یک شهر زیر زمینی با اثرهای بجامانده از از زمان امپراطوري مادها و نشانه های آئین زرتشت.

 

این شهر هشت طبقه، ۸۵ متر زیر زمین قرار گرفته و ظرفیت اسکان ۲۰ الی ۳۰ هزار مرد وزن و بچه را داشته است، این مجموعه شبکه ای از اتاق ها و تونل های زیرزمینی است. اشپزخانه ها، اتاق ها و تونل هاس بنا شده در هر طبقه حقیقتا جذاب و حیرت آور است. در کاپادوکیه، اتاق ها توسط تونل هایی با هم ارتباط داشته اند که تنها عبور یک نفر از آن ها ممکن بوده است.

همچنين در سنگ نبشته های کاپادوکیه و لوح های سفالي، نوشته هایی به خط میخی یافت شده است که از قوانین مالی، قراردادهای ازدواج، اختلافات تجاری و… در آن ها صحبت به بین آمده است.

 

صخره های اعجاب انگیز کاپادوکیه

این منطقه، سالها پیش بر اثر فوران آتش فشان، زیر خاکستر و گدازه دفن شد. این ساختار های زمین شناسی و رسوبات آتش فشانی با گذشت زمان، زیر باران و بادهای شدید فرسایش یافته و بصورت صخره هایی تحت عنوان توف( Tuff) شکل گرفتند؛ صخره هایی که چندین فوت ضخامت دارند. فرسایش باعث تشکیل شکل های عجیب و جالبی در صخره ها شده است؛ شکل هایی مثل گنبد، ستون های قارچ مانند موسوم به دودکش پریان( fairy chimneys) و برج هایی زیبا و حیرت انگیز.

 

اوچیسار

بلند ترین نقطه کاپادوکیه اوچیسار است و از مرکز شهر 5 کیلومتر فاصله دارد. این جا را بیش تر بعنوان دروازه کاپادوکیه می شناسند و از بالای قلعه چشم‌انداز زیبای روستا قابل دیدن است.

 

دره ایهلارا

دره ایهلارا در جنوب غربی شهر آکسارای با داشتن طبیعتی زیبا و تعداد زيادي کلیسا داخل غارهای منطقه، این دره را به یکی از زیباترین و رمزآلودترین مناظق کاپادوکیه تبدیل نموده است.

 

آوانوس

آوانوس به« موزه مو» و سفال هایش مشهور است. در این موزه موهای بیش از ۱۶ هزار زن جمع آوری شده است؛ موهای زنانی که به تماشای موزه می آیند و قسمتی از موی خود را بهمراه تکه کاغذی که دارای ویژگیهای شان است به در و دیوار این موزه آویزان ميکنند.

 

پرواز با بالون در آسمان کاپادوکیه

این منطقه به علت داشتن ویژگی های توپوگرافی شگفت انگیز و چشم انداز خیره کننده، یکی از شناخته شده ترین مقاصد گردشگری ترکیه و مکانی براي تجربه ی پرواز با بالون هوای گرم است به دلیل آن که چشم اندازهای بي‌نظيری دارد و شرایط پرواز در آن کاملاً مساعد است.

 

این محوطهٔ باستانی از سال ۱۹۸۵ از طرف یونسکو جزو ميراث فرهنگي دنیا شناخته شده و ثبت گردیدند و هرساله گردشگران زيادي را بسوی خود جلب ميکند و بر آوازه خود میفزاید.

 

فاصله کاپادوکیه تا استانبول

کاپادوکیه خیلی از استانبول دور نیست و به آسانی و با وسایل گوناگون میتوانید از استانبول به کاپادوکیه بروید. فاصله کاپادوکیه تا استانبول از راه زمینی بین 8 تا 9 ساعت است ولی با هواپیما میتوانید حدودا یک ساعته فاصله کاپادوکیه تا استانبول را طی کنید.

منبع:بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *