آیین

پیگیری ثبت آیین مغفول ۴۰۰ ساله در فهرست آثار ناملموس

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد از پیگیری ثبت آیین «جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان» به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

کامران اکبری‌شایگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر ساله در اواخر فصل تابستان با آغاز ماه مهر آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان با حضور اهالی پیرسلمان در کنار تالاب باشکوه هر چه بسیار انجام می گیرد که در همین راستا قصد داریم در سال جاری این آیین با قدمت ۴۰۰ ساله مغفول را با پیگیری های لازم به عنوان آثار ناملموس ملی کشور ثبت کنیم.

وی افزود: برای ثبت این آیین در آثار ناملموس کشور در سال جاری با برگزاری جشن و دعوت از کارشناسان مربوطه فیلمبرداری و گزارش های مراسم توسط این کارشناسان تهیه و برای ثبت و تأیید به تهران ارسال خواهد شد.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه برای پیگیری ثبت مراسم آیینی شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور معرفی آنها از طریق مردم ضرورت دارد، تصریح کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی حفظ، نگهداری، ثبت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی بوده و برای اینکه هویت فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم دستخوش آسیب نشده و در کوره راه زمان به بوته فراموشی سپرده نشود، همکاری مردم در این راستا از نقش مؤثری برخوردار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر غذای آش خیار اسدآباد در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان نسبت به پیگیری ثبت رسیدن پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب در فهرست آثار ناملموس کشور اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، آیین زیبای جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان از جمله آیین های با قدمت ۴۰۰ ساله بوده که هر ساله در اواخر تابستان با پایان برداشت گندم در کنار تالاب طبیعی پیرسلمان با حضور اهالی پیرسلمان برگزار می شود و بسیاری از مردم از این آیین بی خبر هستند و به طور قطع ثبت این آیین های زیبا در فهرست آثار ناملموس کشور از فراموشی آنها جلوگیری خواهد کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *