حوله‌بافی

حوله‌بافی و چادرشب بافی؛ گنج‌های نایاب آیسک

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: صنایع دستی به عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی برای تحقق «جهش تولید» و رسیدن به توسعه پایدار است و در همین راستا 15 نفر از بانوان هنرمند حوله بافی شهر آیسک ، توسط طرح پشتیبان مشاغل خانگی در ابتدای سال 99 ساماندهی شده و تحت پوشش قرار گرفتند.

محمد عرب، امروز پنج شنبه 11 اردیبهشت در جمع خبرنگاران افزود: برای اجرای این طرح مبلغ 750 میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت شده و زمینه اشتغال برای 15 نفر به صورت مستقیم را فراهم کرده است که با راهنمایی‌های صورت گرفته و رضایت سرمایه‌گذار فعالیت این طرح به صورت کارگاهی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: اساس کار در طرح‌های پشتیبان حمایت از تولیدکنندگان کارگاه‌های خانگی است و تسهیلات پشتیبان مخصوص افرادی است که علاوه بر داشتن مهارت کافی، مسئولیت حمایت از شاغلین خانگی را در چرخه تولید اعم از بازاریابی و فروش، تهیه تجهیزات و مواد اولیه، آموزش، طراحی و نوآوری و برعهده می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان با بیان اینکه توسعه صنایع دستی و مشاغل خرد و خانگی از مهم‌ترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی و تحقق عنوان جهش تولید است، گفت: صنایع دستی بستر خوبی برای ایجاد کسب و کار و توسعه کارآفرینی است و از سال 96 بیش از هشت طرح پشتیبان در رشته‌های حوله بافی، گلیم بافی، میناکاری و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان اجرا شده که استقبال هنرمندان صنایع دستی در شهر آیسک از این طرح خوب بوده به صورتی که چهار طرح پشتیبان در شهر آیسک اجرا شده است.

‌عرب افزود: کارگاه حوله بافی و چادرشب بافی در شهر سه قلعه با 10 نفر اشتغال و دو کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سرایان با 17 نفر اشتغال در دست اقدام و طی مراحل اداری است که امیدواریم به زودی به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 3490 میلیون ریال تسهیلات برای طرح‌های حوزه صنایع دستی اعم از تولید کارگاهی و پشتیبان پرداخت شده است.

تلاش برای ثبت جهانی چادرشب بافی

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان بیان کرد: حوله بافی و پارچه بافی و چادر شب بافی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم منطقه دارد به کلی منسوخ شده بود و در بهمن ماه 92 با پیگیری‌های فراوان و با توجه به اینکه حتی لوازم حوله بافی برای مردم تبدیل به شی موزه‌ای شده بود، دوباره جان تازه گرفت و به سرعت علی رغم وجود فضای رقابتی توانست جای خود را در نمایشگاه‌های صنایع دستی سایر استان‌ها نیز باز کند.

عرب اظهار کرد: اغلب صنعتگران شهرستان به عنوان نمایندگان استان در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده‌اند و فعالیت‌های ترویجی و استقبال خوب مردم باعث ثبت چادرشب بافی به شماره 1453 در فهرست میراث معنوی کشور به نام شهرستان سرایان شد و بحث ثبت ملی روستای چرمه به عنوان روستای صنایع دستی در زمینه چادرشب بافی و ثبت جهانی این هنر به نام شهرستان از برنامه‌های مدنظر است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *