شهر

سفری مجازی به قدیمی‌ترین شهر جدید ایران

تصاویری از قدیمی‌ترین شهر جدید ایران را در قالب یک سفر مجازی ببینید.
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا و با تأکید کارشناسان بر قطع زنجیره این ویروس در خانه ماندن و کاهش تردد‌های شهری و بین شهری تبدیل به یکی از اساسی‌ترین قوانین برای حفظ بهداشت فردی، اجتماعی و جهانی شد. البته این امر تأثیری در میزان اشتیاق اقشار مختلف در آشنایی با جاذبه‌های گردشگری کشورشان و نقاط مختلف جهان نداشت. بنابراین سفر‌های مجازی در مرکز توجه همگان قرار گرفتند. ما در این گزارش می‌خواهیم همراه با شما به یک سفر مجازی برویم و در این سفر شهر نجف‌آباد اصفهان و جاذبه‌های گردشگری آن شهر را بیش از پیش بشناسیم.

 

شاه عباس صفوی در حدود سال ۱۰۲۲ هجری قمری مقداری هدایا، نذورات، جواهرات و پول نقد را که بار چندین شتر بود، برای حرم علی‌بن ابی طالب به نجف فرستاد. قافله شتران در جایی که امروز با نام نجف‌آباد شناخته می‌شود، متوقف شد و تلاش شتربانان برای حرکت دادن شتران به جایی نرسید. خبر به شیخ بهایی (دانشمند نامدار سده دهم و یازدهم هجری) رسید. شیخ گفت:”دیشب در عالم رؤیا شاه نجف را زیارت کردم. فرمود شتران را برهانید و بارشان را به صرف آباد کردن این محل مصرف کنید که اصلح همین است. ”

 

ابوالقاسم پاینده روزنامه‌نگار، داستان‌نویس و مترجم در کتاب قدمگاه درباره نحوه ساخت و شکل‌گیری شهر نجف‌آباد اصفهان چنین نوشته است «بیرون شهر معجزه رخ داده بود، چند شتر که با بار‌های سنگین از سکه‌های نقره شاه عباس، به راه نجف می‌رفت، پنج فرسنگی پایتخت (اصفهان) در یک دره وسیع ریگی و میان دو رشته کوه، خفتند و دیگر برنخاستند. تلاش شتربانان بی‌اثر بود. یک روز و دوروز گذشت. شتران هنوز خفته بودند. کاروان سالار درمانده شد و به پایتخت خبر داد. همان شب شیخ بهایی مشاور و محرم شاه امام خفته در نجف را به خواب دید که فرمود شتران را رها کنید و اموال را همان جا صرف کنید که صلاح کار همین است و بنایی به نام من بسازید که چنین خواسته‌ام. اراده امام انجام شد. آب آنجا نبود. از راه دور آوردند. درآن ریگزار بنا و صحن و ضریح و گنبدی ساختند با دو باغ در دو سو».

 

هم‌اکنون شهر نجف‌آباد چهارمین شهر پرجمعیت استان اصفهان است. این شهر که با نام شهر علم و ایثار شناخته شده، قدیمی‌ترین شهر جدید ایران به حساب می‌آید. آندره زیگفرید در کتاب روح ملت‌ها با اشاره به بی‌نظمی حاکم بر اصول شهرسازی ایران شهر نجف‌آباد را این چنین توصیف کرده است: «فقط شهر نجف‌آباد را از این قانون مستثنی دیدم، اول دفعه که آن جا رفتم تصور کردم شهر قدیم را یک‌سره کوبیده‌اند و خیابان‌بندی و کوچه‌سازی را از نو پایه‌ریزی کرده‌اند، ولی متوجه شدم معماری نجف‌آباد از ابتدا همین‌گونه شکل گرفته‌است. مساجد و میدان‌های نجف‌آباد تنها محلی است که با فکر نادر به وجود آمده‌است و دارای نظم و قاعده‌ای است.»

 

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر با نام ارگ شیخ بهایی یا هفت برج خارون شناخته می‌شود. این ارگ تاریخی که در حصار باغی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع قرار گرفته، ۷ برج دارد که ۶ عدد از آن‌ها در حقیقت کبوترخانه هستند. هر کدام از این برج‌ها ۱۴ متر ارتفاع دارند و با دیوار‌های کاهگلی با ۴ متر ارتفاع به یکدیگر وصل شده‌اند.

ارگ شیخ بهایی در گذشته به منظور فراهم کردن کود حیوانی (پرندگان) احداث شد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۲ به همت شهرداری و تنی چند از میراث‌دوستان شهر نجف‌آباد بازسازی شد و در همان سال به ثبت ملی رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *