معماری منحصربه‌فرد یک مسجد در جوار اقیانوس اطلس

معماری مساجد در طول تاریخ همواره از دلایل شکوه و عظمت آن به حساب می‌آید. سبک و شیوه ساخت مساجد مختلف در سراسر جهان موجب شده علاوه بر کارکرد اصلی خود، به جاذبه‌هایی خیره‌کننده‌ای از تاریخ و فرهنگ ملل تبدیل شوند.

مسجد «حسن دوم» بزرگترین مسجد آفریقاست، این مسجد بزرگ ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است. یکی از ویژگی‌های برجسته که این مسجد را از دیگر مساجد متمایز می‌کند، همجواری آن با اقیانوس اطلس است.

ساخت مسجد «حسن دوم» در شهر کازابلانکا واقع در کشور مراکش به دستور شاه حسن دوم در ۱۱ جولای سال ۱۹۸۶ شروع شد و در سال ۱۹۹۳ پایان یافت. هدف از ساخت این مسجد انعکاس ویژگی‌های هنری معماری معتبر مراکش بوده است، شاه حسن دوم قصد داشت از طریق این شاهکار معماری اهمیت و ارزش مسجد «حسن دوم» را در بین مراکشیان در طول تاریخ برجسته کند.

این مکان عبادت نقش مهمی در ارتقاء هنر اصیل معماری و حفظ میراث تمدنی دارد، همچنین این مسجد بزرگترین مسجد کازابلانکا، دومین مسجد بزرگ آفریقا و پنجمین مسجد بزرگ دنیاست. ساختمان مسجد «حسن دوم» در کنار اقیانوس اطلس با الهام از آیه قرآنی «عرش خدا بر روی آب بوده است» ساخته شده و مومنان با مشاهده اقیانوس و آسمان به یاد عظمت خدا می‌افتند.

طراحی این بنا توسط یک معمار فرانسوی به نام میشل پنسو «Michelle PINSEAU» انجام شد و تحقق ساخت این مسجد با مشارکت همه مردم مراکش که داوطلبانه به خواست پادشاه حسن دوم به اندازه توان خود کمک کردند، تأمین شد.

مناره یک عنصر اساسی معماری در مساجد بزرگ کلاسیک است. مناره با شکوه مسجد «حسن دوم» در مرکز نمای جنوبی، در ارتفاع ۲۰۰ متر مربع و مساحت ۶۲۵ متر مربع قرار دارد. این مناره مجهز به آسانسور سریع با ظرفیت ۱۲ نفر است و می‌تواند در کمتر از یک دقیقه به بالای ساختمان برسد، نمای مناره از جنس سنگ مرمر است.

همچنین یک توپ بزرگ پرتو لیزری با برد ۳۰ کیلومتری که به سمت مکه ساطع می‌شود و قبله را نشان می‌دهد، در آن مکان قرار دارد. برخی بر این باورند که مناره این مسجد، بلندترین مناره در جهان نیز به حساب می‌آید. نکته جالب دیگر این که مناره مسجد حسن دوم بزرگترین سازه در مراکش است.

این مسجد دارای دو زیرزمین است که بخش اعظم آن به سالن وضو تبدیل شده است (یکی برای آقایان و دیگری برای خانم‌ها)، تالار وضو دارای ۴۵ چشمه مرمر است که نمایان‌گر گل‌های نیلوفر آبی و در مجموع ۶۰۰ شیر آب در اطراف است. چیدمان این اتاق‌ها به بسیاری از معتقدین این امکان را می‌دهد تا در شرایط بهتر مراسم مناسک را انجام دهند و به راحتی بین سالن وضو و سالن نماز حرکت کنند. همچنین این مسجد می‌تواند 80 هزار نفر را در خود جای دهد.

پارکینگ‌های مسجد حسن دوم در یک طبقه زیرزمینی ساخته شده‌اند و وسعت آن حدود ۵ هکتار بوده و ظرفیت این پارکینگ‌ها تقریبا به تعداد ۸۰۰ وسیله نقلیه سبک است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *