لاله

دشتی پر از لاله در دل جاده چالوس

دشتی پر از لاله در دل جاده چالوس قرار دارد که به رونق گردشگری طبیعی کمک کرده و می تواند برای اهالی روستای کُندر تولید اشتغال کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – نیوشا فتحی زاده: یکی از الگوهای گردشگری، گردشگری در دل طبیعت یا طبیعت گردی است، در این نوع گردشگری گستره فضایی خاصی مدنظر قرار می‌گیرد، به عنوان نمونه ساحل، جنگل، کوه و نظیر آن به عنوان مقاصد گردشگری طبیعی مورد توجه است.

در زمینه گردشگری طبیعی استان البرز به دلیل شرایط آب و هوایی خاص، ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد که از جمله این پتانسیل ها زیبایی‌های نهفته در دل روستاهای جاده چالوس است.

به دنبال بهره برداری هرچه بیشتر از پتانسیل‌های موجود در طبیعت محور کرج – چالوس امسال روستای «کُندر» پذیرای حضور گردشگرانی است که برای بازدید جشنواره‌های لاله‌ها به این منطقه سفر می‌کنند.

روستایی کُندر در بخش آسارا واقع است، بخش آسارا با وسعت بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومترمربع بالغ بر یک شهر، ۵۵ روستا و ۴۸ دهیاری است.

یکی از راه‌های مواصلاتی برای تردد به استان‌های شمالی کشور عبور از بخش آسارا است، به همین دلیل عبور میلیونی خودروها از این مسیر یکی از پتانسیل‌هایی است که به یقین می‌تواند در جذب سرمایه گذار مؤثر باشد.

در این خصوص صادق کمالی بخشدار آسارا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره لاله‌های کُندر، اظهار کرد: کاشت بیش از دو میلیون پیاز لاله در دل طبیعت کُندر موجب استقبال بی نظیر مردم از این مجموعه شده است، توقع این حجم از بازدید را نداشتیم و این نشان می‌دهد که مردم دوستدار برگزاری چنین رویدادهایی هستند.

وی با بیان اینکه دو ماه برپایی جشنواره لاله‌ها در روستای کندر به اندازه یکسال درآمد زایی برای مردم این منطقه در دو بخش کشاورزی و گردشگری به همراه خواهد داشت، افزود: باید در نقاط مختلف بخش آسارا از چنین فرصت‌هایی بهره برداری کنیم.

بخشدار آسارا با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم در مورد پیاده سازی این رویدادها در این منطقه ایجاد زیرساخت‌های لازم است، عنوان کرد: به دلیل وضعیت توپوگرافی، منطقه‌ای و جاده‌ای این منطقه کمتر به برگزاری چنین جشنواره‌هایی توجه می‌شود.

وی در بخش دیگری گفت: به دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بحث پایبندی به فاصله گذاری اجتماعی در برابر شیوع بیماری کرونا، شرایط بازید عموم از جشنواره لاله‌های کُندر از روزهای نخست اردیبهشت ماه امسال فراهم شد در حالی که سرمایه گذاران این مجموعه از اوایل فروردین ماه ۹۹ آماده این بازدید بودند.

کمالی تاکید کرد: اکنون نیز چند روزی است که به دلیل ازدحام بازدیدکنندگان، ستاد استانی مقابله با کرونا و شبکه بهداشت و درمان البرز خواستار اعمال محدودیت‌هایی برای بازدید مردم از این مجموعه شدند.

وی توضیح داد: حال قرار است با توجه به اینکه محل برگزاری جشنواره لاله‌ها محیطی روباز است و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آنجا وجود دارد، یکسری برنامه ریزی ها و پروتکل‌ها از سوی مسئولان ستاد کرونا در استان تعیین شود و بر اساس آن با بازگشایی مجدد این مجموعه موافقت شود، حال باید منتظر باشیم تا این تصمیم عملیاتی شود.

در ادامه علی رفیعی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر یکی از برنامه‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی استان البرز را برندسازی رویدادهای گردشگری این استان برشمرد و افزود: یکی از رویدادهای بزرگ جشنواره لاله‌های البرز است، جشنواره‌های طبیعی در دل طبیعت جاده چالوس که به عنوان یک مقصد گردشگری است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز عنوان کرد: جشنواره لاله‌های کُندر از نظر وسعت، گستردگی، نوع لاله‌های موجود و همچنین تأسیسات گردشگری اطراف آن یکی از بزرگترین مزارع باغ لاله در آسیا است.

وی تاکید کرد: برنامه ما این است که با توجه به رویکردهایی که در قالب ساماندهی و معرفی این مقصد در داخل و خارج کشور مدنظر است، بتوانیم این نقطه را به عنوان یکی از برترین مقصدهای گردشگری البرز معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: درصدد هستیم با بهسازی راه‌های فرعی به صورت موقت مسیرهای دسترسی مناسبی برای حرکت به سمت مزرعه لاله به بهره برداری برسانیم تا مشکلات ترافیکی آنجا حل شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به محیط زیبای قرارگیری مزرعه لاله، گفت: وجود این مجموعه در دل روستای کُندر ایجاد اشتغال، معرفی هرچه بیشتر منطقه و درآمدهای اقتصادی برای جوامع محلی و روستاییان را به همراه داشته است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی و برخی اقدامات، لاله‌های البرز به عنوان برند برتر این استان معرفی شود و همچنین به عنوان یکی از محیط‌های طبیعی برتر گردشگری ایران معرفی شود.

رفیعی در خصوص برنامه ریزی جذب گردشگری خارجی برای بازدید از جشنواره لاله‌های کُندر نیز توضیح داد: به یقین با انتشار عکس‌های منتشر شده از این مزرعه زیبا در سطح فضای مجازی و معرفی ظرفیت‌های آن گام مهمی در جذب خارجی برای این مجموعه برداشته می‌شود.

سعید دوستانی نیز به خبرنگار مهر گفت: از قبل پرونده مربوط به منطقه بوم گردی واقع در کُندر در معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان البرز در جریان بوده است، اکنون نیز بررسی‌های بیشتر در این خصوص را دنبال می‌کنیم.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در ادامه افزود: با کمیته‌ای به نام کمیته فنی موافقت اصولی داریم که در قالب آن تمامی مدارک پرونده منطقه بوم گردی روستای کُندر بررسی شده و در حال تکمیل است، تنها باید استعلامات لازم از جهاد کشاورزی و محیط زیست را اخذ کنند زیرا محل قرارگیری این مزرعه در حوزه مناطق چهارگانه محیط زیست و جزو مناطق حفاظت شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد باغ لاله‌ها در کُندر کاری با ارزش است، افزود: در میراث فرهنگی نیز هر گونه حمایت در قالب اخذ بسته‌های تشویقی و تسهیلاتی برای مدیریت این مجموعه دنبال خواهد شد.

دوستانی در ادامه با تاکید بر اینکه معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی البرز موافقت نامه‌های اصولی برای این منطقه بوم گردی را طی روزهای آینده صادر خواهد کرد، افزود: آن زمان فقط اخذ استعلام از محیط زیست و جهاد کشاورزی باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های موجود در این منطقه بوم گردی روستای کُندر در قالب یک پکیج گردشگری تعریف می‌شود، تاکید کرد: این مجموعه می‌تواند مشتمل بر محل‌های اقامتی، بوم گردی، تفریحی و یا راه اندازی کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی، ورکشاپ و چنین مواردی باشد.

به گفته سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان البرز، پروژه بوم گردی کُندر در قالب یک پروژه وسیع گردشگری که بخشی از آن پرورش لاله‌های رنگین است، آینده‌ای درخشان در زمینه جذب گردشگر و کسب درآمدزایی بالا برای البرز به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به انجام این فعالیت‌ها در دل روستای کُندر برای رونق بازار خرید و فروش محصولات مختلف از جمله صنایع دستی، غذاهای محلی و تولیدات کشاورزی گفت: مجموعه میراث فرهنگی نیز در قالب استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای مجموعه‌های گردشگری می‌تواند گام‌های مؤثری در راستای حمایت از این مجموعه داران بردارد.

گفتنی است؛ جشنواره لاله‌های کُندر نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه بی نظیر است، حتی در کشور هلند نیز که مهد پرورش گل است چنین مجموعه‌ای از گل‌های لاله که در دل طبیعت و فضایی صخره‌ای اجرایی شده، وجود ندارد.

این جشنواره در سه و نیم هکتار و با کاشت بیش از دو میلیون پیاز لاله برای گردشگران آماده شده است.

به گفته متولیان بیش از ۱۵ رنگ گل و واریته لاله در این مزرعه کاشت شده و در آینده می‌توان با تکثیر پیاز لاله از واردات بی نیاز شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *