دره فانتزی

با دره فانتزی یا زمین بازی شیطان در آمریکا آشنا شوید!

سفری به دره فانتزی اگر چه برای هر یک از ما امکان پذیر نیست اما باید در خوصوص این مکان دیدنی گفت: دره ی فانتزی – Fantasy Canyon – در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب ورنال (Vernal) در شمال غرب ایالت یوتا در ایالات متحده واقع شده است. این منطقه ی کوچک که واقعا یک دره نیست، از شکل های سنگی بسیار منحصر به فردی پر شده که اسم های توصیفی رنگارنگی مثل “جادوگر پرنده”، ” مردی در حال فریاد زدن” و “سر موجود فضایی” به خود گرفته اند. نام محلی این منطقه “زمین بازی شیطان” و ” گودال هادس” است. هادس خدای دنیای مردگان در افسانه های یونانی است.

البته در خصوص ساختار دره فانتزی باید گفت که حدود ۳۸ تا ۵۰ میلیون سال پیش این ایالت با دریاچه ای بزرگ به نام یونیتا پوشیده شده بوده است. دره ی فانتزی حدودا در جایی در شرق این دریاچه قرار میگیرد. دریاچه کم کم با رسوبات پر شد و شن، گل و لایی که زمانی در منطقه رها بودند تبدیل به سنگ شن و سنگ رس شدند. این سنگ ها روی هم جمع شده و مواد سازنده ی آنها دچار فرسایش شد. به خاطر میزان مختلف هوا زدگی، سنگ شن های با دوام تر باقی ماندند، در حالی که سنگ هایی که راحتتر هوا زده شده بودند را آب برد و این صحنه ی خارق العاده را به وجود آورد.

به گفته ی زمین شناسان فرم دره ی فانتزی نهایتا توسط هوازدگی از بین خواهد رفت و آثار باقی مانده ی آن دوباره تبدیل به شن خواهد شد اما فرم های جدیدی با هر بار از بین رفتن لایه به وجود خواهد آمد. به خاطر اینکه این فرم ها بسیار شکننده هستند، به دره فانتزی ” مغازه ی چینی طبیعت” نیز می گویند.

منبع:بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *