‌گل محمدی

شهر زواره بوستان ‌گل محمدی می‌شود

‌گل محمدی به واسطه مقاومت در برابر کم‌آبی گزینه بسیار مناسبی برای شهرهای کویری و کم آب چون زواره است و برخی از کشاورزان زواره ای به سمت کاشت این محصول رفته‌اند.

‌وجود درختچه های ‌گل محمدی در بسیاری از خانه های زواره حکایت از قدمت محصول گل محمدی در شهر کویری زواره دارد.
دو سالی است که کشت گل محمدی به صورت گسترده در شهر زواره آغاز شده است. هنرستان کشاورزی 22 بهمن زواره در اقدامی 2 هکتار از زمین های این هنرستان را به کشت گل محمدی اختصاص داده است که امسال در دومین سال ، موفق به برداشت 700 کیلوگرم گل محمدی شد.
زواره  به واسطه گرمای زودرسی که نسبت به دیگر مناطق تولید کننده گل محمدی در کشور دارد می تواند جزو نخستین مناطق برداشت کننده گل محمدی در کشور باشد.
کاشت ‌گل محمدی گل محمدی با توجه به اینکه مصرف آب کمی دارد می تواند نقش مهمی در  تغییر الگوی کشت در بخش زواره و توسعه مزارع کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی داشته باشد.
در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره کاشت گل محمدی را از سال گذشته در سطح دو هکتار از زمین های این دانشگاه آغاز کرد. این دانشگاه امسال اولین بار گل محمدی از بوستان گل محمدی خود که به نام شهید مدافع وطن “امید اکبری” نامگذاری کرده است، برداشت کرد.
به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره گفت: این دانشگاه در نظر دارد سطح زیر کشت گل محمدی خود را به 5 هکتار افزایش دهد.
وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود منابع آب، پرورش گل محمدی، جایگزین خوبی برای محصولات پر مصرف آب است.
مصطفی صادقی با بیان اینکه گل محمدی مقاومت زیادی در شرایط کم آبی مناطق کویری دارد و فاصله بین آبیاری بین هفت تا 20 روز تغییر می‌کند گفت: سازگاری گل محمدی، با خشکی و شوری از دیگر ویژگی های توسعه کشت این محصول است، به طوری که‌ در پهنه‌هایی که آب شور است، تاثیر چندانی در کیفیت گل محمدی دیده نمی شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زواره از برگزاری جشنواره گل محمدی از سال آینده در این دانشگاه خبر داد و گفت: این جشنواره به منظور توسعه کاشت گل محمدی برگزار خواهد شد.
بخشدار زواره نیز با اشاره به حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در کاشت گل محمدی در این بخش گفت: توسعه بوستان های گل محمدی سبب رونق صنعت گردشگری منطقه خواهد شد.
سید مهدی آموزگار افزود: شرایط اقلیمی مناسب زواره زمینه علاقه مندی کشاورزان برای کاشت این گل محمدی در زواره به همراه داشته است.
گلاب و اسانس در بازارهای جهانی مشتری زیادی دارد ‌و مقاومت گل محمدی در برابر حمله آفات و بیماری‌ها از ویژگی های کشت گل محمدی در مناطق کویری از جمله شهر کویری زواره است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *