بیجار

چرخشی مجازی در منطقه حفاظت شده بیجار

بیجار شهر معروف به بام ایران با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار خود زبانزد خاص و عام است و چشم هر گردشگری از آن همه زیبایی خیره می‌ماند.

هرگوشه‌ای از آن را که بنگری تابلویی است که به دست خالق زیبایی‌ها با ظرافت تمام نقاشی شده و با عشوه تمام برای گردشگران خود دلبری می‌کند.

یکی از مناطق زیبای بیجار که روح آدمی را به وجد می‌آورد منطقه بکر و دست نخورده با تصاویر زنده حیوانات و پرندگانی است که به دور از ترس و استرس از آدمیان در آن زندگی می‌کنند. این تابلو توصیفی منطقه حفاظت‌شده بیجار است که در 15 کیلومتری شهر بیجار واقع است و با 31000 هکتار مساحت یکی از مکان‌های دیدنی و زیبای بیجار است.

هرچند که امسال با شیوع ویروس کرونا انسان از دیدن زیبایی‌های طبیعت محروم شد اما فرصتی بود برای طبیعت تا در نبود انسان خود را بازیابی کرده و به دور از هر مزاحمتی نفسی تازه کند.

انسان‌ها اکثر اوقات در چارچوب قفس و باغ وحش حیوانات را دیده و شاید یکی از خواسته‌های انسان‌های طبیعت دوست این است که حیوانات را در نهایت آزادی و رهایی ببیند، به این منطقه که قدم بگذارید اگر بخت با شما یار باشد می‌توانید حیوانات بسیاری را همچون گربه وحشی، قوچ، گرگ، گراز، آهو و انواع خزنده‌ها و پرنده‌ها را ببینید که در کمال آرامش و آسایش به حیات خود ادامه می‌دهند.

منطقه حفاظت شده بیجار منطقه‌ای با پوشش گیاهی متنوع و در عین حال دارویی با خواص بی نظیری است که به عنوان دارویی گیاهی برای مردم محلی کاربرد دارد.

وجود چشمه‌هایی همچون کانی شفا، کانی چایگ، جوکوب و … و وجود رودخانه پر جوش و خروش قزل اوزن حیات را برای موجودات این منطقه به ارمغان آورده و در کنار زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده زیستگاه مناسبی برای زیست، تخم ریزی و تغذیه آبزیان به خصوص ماهیان فراهم کرده است.

صدای روح نواز چشمه‌ها و رودخانه‌ها و صدای آواز پرنده‌ها روح آدمی را جلا داده و برای مدتی از دغدغه‌های روزانه دور کرده و آرامش را به وجود آدمی سرازیر می‌کند.

پستانداران

این منطقه زیستگاه اصلی آهو بوده و از بارزترین گونه موجود در این منطقه می‌توان قوچ و میش ارمنی را نام برد، از دیگر گونه‌های شاخص منطقه می‌توان به گراز، گرگ، روباه، کفتار و … اشاره کرد.

پرندگان

گونه‌های مختلف و متنوعی از پرندگان در این منطقه مشغول به زیست هستند اما از شاخص‌ترین پرندگان موجود در این منطقه می‌توان به عقاب طلایی، لیل، پالابان،‌ شاهین، کبک چیل، باقرقره و … اشاره کرد.

آبزیان

از مهم‌ترین گونه‌های آبزی موجود در رودخانه قزل‌اوزن و رودخانه قم‌چقا می‌توان به سیاه ماهی معمولی، سیاه ماهی خالدار، عروس ماهی، سس ماهی کلفت لب، سس ماهی معمولی، ماهی اسپله، ماهی کولی، لاک‌پشت آبی، مارآبی، خرچنگ‌ گر اشاره کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *