چین

نکاتی که پیش از سفر به چین باید بدانید

قبل از سفر به چین به این نکات توجه کنید
در حال حاضر کشور چین جزو ۵ مقصد محبوب گردشگران برای سفر محسوب می شود و هر سال تعداد زیادی از مردم جهان به سمت سرزمین اژدهای سرخ روانه شده و از زیبایی های این کشور پهناور دیدن می کنند.

اما فارغ از جاذبه های گردشگری چین که در وب سایت ها و مقالات متعدد به آن ها اشاره می شود، برخی حواشی و مسایل جانبی در مورد این سرزمین وجود دارد که بهتر است پیش از سفر از آن ها مطلع باشید تا پس از ورود به آن جا، از مواجهه با آن ها متعجب نشوید.

به طور مثال، باید بدانید که دانستن زبان انگلیسی برای سفر به این کشور چندان کاربردی نیست زیرا تقریبا هیچ کدام از چینی ها، حتی متصدیان هتل ها به این زبان بین المللی آشنایی ندارند. از این رو شاید بهتر باشد اپلیکیشن زبان چینی روی موبایل خود داشته باشید تا بتوانید با چینی ها ارتباط برقرار کنید.

۱- هرگز در طول تعطیلات ملی و رسمی چین به این کشور سفر نکنید.در کشور چین، شهروندان فقط در طول تعطیلات رسمی کشور امکان سفر رفتن دارند و همین امر باعث می شود تا تقریبا همه آن ها به طور همزمان مسافرت کنند. به این معنی که ترمینال ها، ایستگاه های قطار، فرودگاه ها و جاده ها مملو از جمعیت است که به هیچ عنوان خوشایند به نظر نمی رسد.

تمامی مناطق دیدنی در این دوره ی زمانی مملو از جمعیت است و این امکان وجود دارد که قادر به دیدن مقصد مورد نظر خود نباشید. از این رو پیش از برنامه ریزی برای سفر به چین، از روی تقویم، تعطیلات رسمی این کشور را چک کنید تا منطبق بر زمان مسافرت شما نباشد. همچنین لازم است یادآوری کنیم که تعدادی از تعطیلات ملی، سال به سال تاریخشان تغییر می کند. بنابراین، حتما از به روز بودن تقویم اطمینان حاصل کنید.

۲- بهتر است بلیط های قطار را در چین یک ماه پیش از موعد خریداری کنید در غیر این صورت امکان دارد نتوانید به مقاصد موردنظر خود سفر کنید. تفاوت قیمت میان بلیط های درجه یک و دو چندان فاحش نیست اما تفاوت در راحتی صندلی ها و کوپه ها بسیار محسوس است. به همین خاطر، بلیط های درجه یک به سرعت فروش رفته و تمام می شوند.

اگر برایتان مهم است که از منطقه موردنظرتان حتما دیدن کنید، باید بدانید که در چین امکان خرید بلیط های تضمین نشده نیز وجود دارد. به این صورت که ممکن است مجبور باشید چندین ساعت کف قطار نشسته و بدون صندلی سفر کنید.

۳- از دیگر مواردی که حتما باید به خاطر داشته باشید این است که در ایستگاه های قطار علاوه بر بلیط، باید پاسپورت خود را نیز به متصدی قطار نشان دهید. برای این منظور، باید در صف ایستاده تا مورد بازرسی و سپس کنترل امنیتی قرار بگیرید. بنابراین، در برنامه زمان بندی سفر و گردش های خود حتما این مساله را نیز لحاظ فرمایید.

 

۴- اگر با قطارهای تخت دار مسافرت می کنید، اگر از ابتدای مسیر در کوپه نبوده باشید و مثلا در ایستگاه های میانی وارد شده باشید، باید بدانید که روتختی ها تعویض نمی شوند و همان ملحفه های مسافر پیش از شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

۵- سیستم حمل و نقل عمومی در کشور چین عالی است. شما می توانید با اتوبوس به تقریبا تمامی مقاصد گردشگری سفر کنید. اما تنها مساله ناراحت کننده ای که در این رابطه وجود دارد این است که بیشتر این سامانه ها در ساعات ابتدای شب، نهایتا در ساعت ۱۰:۳۰ شب تعطیل می شوند. البته باید اشاره کنیم که کرایه تاکسی ها چندان زیاد نیست و می توانید سفرهای ارزان قیمتی داشته باشید.

 

۶- انعام دادن در چین مفهومی ندارد. در این سرزمین پهناور، انعام دادن در هتل، رستوران یا به راننده تاکسی به هیچ وجه رایج نیست. اگر شما از خدمات دریافتی خود بسیار راضی هستید، تنها در صورتی مجاز به پرداخت پول اضافه تر خواهید بود که دست کم ۵ تا ۶ بار از سرویس بخش موردنظر استفاده کرده باشید.

۷- اگر چینی ها شما را به رستوران دعوت کنند، تقریبا همیشه خودشان پول غذای شما را پرداخت خواهند کرد و همانند دیگر نقاط جهان، شما را مهمان می کنند. اما در عوض انتظار دارند وقتی شما آن ها را به بیرون دعوت می کنید، خودتان پول آن را پرداخت نمایید.

این را به یاد داشته باشید، از آن جا که مردم این کشور تقریبا همگی در یک ساعت معلوم غذا صرف می کنند، یافتن رستوران خلوت یا پیدا کرن صندلی خالی در رستوران های مشهور چندان آسان نیست.

۸- خودتان را برای این موضوع آماده کنید که شاید هیچ کدام از شهروندان به زبان انگلیسی (زبان بین المللی) صحبت نکنند. منظور از هیچ کدام حتی شامل کارمندان هتل محل اقامت شما نیز می شود. به همین خاطر شاید لازم باشد پیش از سفر چندین کلمه یا واژه کلیدی برای سفارش غذا، کرایه تاکسی یا … را از قبل حفظ کنید. یا  اپلیکیشن های ترجمه به زبان های مختلف را دانلود و روی موبایل خود همراه داشته باشید.

۹- در کشور چین فیس بوک یا سرویس های گوگل همانند جی میل، یوتوب، گوگل مپ یا موتور جست‌وجو وجود ندارد. کاربران اندروید در بارگذاری برخی از اپ ها با مشکل مواجه خواهند بود. بنابراین، در سرزمین اژدهای سرخ یا باید از استفاده از این امکانات صرف نظر نمایید یا از وی پی ان استفاده کنید.

۱۰- همه هتل های این کشور مجوز پذیرایی از مهمانان خارجی را ندارند. در کشور چین قانونی مبنی بر ثبت اجباری شهروندان خارجی وجود دارد، به همین دلیل برخی از هتل ها این کار را انجام نمی دهند. هنگام رزرو کردن هتل، حتما چک کنید و ببنید که آیا عبارت «فقط برای اقامت شهروندان چینی» این در برگه های ثبت نام و رزرو قید شده یا خیر.

۱۱- در چین در هر کجای شهر که باشید، به آب جوش دسترسی خواهید داشت. در ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، پارک ها و رستوران ها همیشه دستگاه های ارائه آب جوش وجود دارد. یعنی می توانید چای یا حتی نودل آماده ای که خریداری کرده اید را با کمترین هزینه ممکن صرف کنید.

۱۲- مردم چین بسیار مهمان دوست و پذیرا هستند. اما همین مساله می تواند مشکلاتی برای شما در بر داشته باشد. مثلا وقتی از آن ها آدرسی را جویا می شوید، برای اینکه نشان دهند که با غریبه ها مهربان هستند، حتی اگر ندانند نشانی موردنظرتان کجاست، شما را راهنمایی خواهند کرد. در واقع ممکن است شما را به مسیر اشتباهی راهنمایی کنند. البته قصدشان کمک کردن است اما برای اینکه از چنین مشکلاتی مصون باشید، پیشنهاد می کنیم نقشه مقصد موردنظر خود را دانلود کرده و بر اساس آن به مکان های دلخواهتان مراجعه کنید.

با تمامی این تفاسیر، باید گفت که چین یکی از زیباترین و بهترین گزینه های سفرهای برون مرزی به شمار می رود و بدون شک پس از این سفر، خاطره ای ماندگار برایتان بر جا خواهد ماند

منبع:بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *