گردشگری

ضرورت رونق گردشگری داخلی در پساکرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مهم‌ترین راهکار اولیه برای جذب گردشگران به ایران، حمایت‌های دولتی و رونق بخشیدن به گردشگری داخلی است.

دکتر حمدالله سجاسی قیداری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص راهکارهای جذب گردشگر در دوران پساکرونا اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار اولیه برای جذب گردشگران به ایران پس از بحران به وجودآمده، حمایت‌های دولتی است. پس از آن باید گردشگری داخلی را رونق بخشید تا کسب‌وکارهایی که در حال نابودی و از بین رفتن هستند؛ بازیابی شده و جان تازه بگیرند. به این صورت با گذشت زمان و کاهش و برطرف شدن تب کرونا در جهان، خود به خود ایران جایگاه قبلی خود را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار این‌ اقدامات و راهکارها، برگزاری جشنواره‌های ویژه گردشگران برای جذب آن‌ها، فراهم کردن تسهیلات و تهمیداتی برای رفت‌وآمدها و روادیدی که برای گردشگران خارجی وجود دارد و تبلیغات در خصوص گردشگری کشور، بر بهبود شرایط گردشگری تأثیر خواهد گذاشت. اما پذیرفتن و عادت کردن به این شرایط توسط گردشگران، زمان می‌برد و به سرعت انجام‌پذیر نیست.

عضو پژوهشکده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: با طولانی شدن شیوع ویروس کرونا، صنعت گردشگری دچار آسیب شده و صنایع و حوزه‌های خدماتی کوچک نیز بیشترین آسیب را خواهند دید. در حال حاضر ما باید برای بازگرداندن شرایط گردشگری به حالت قبل خود (قبل از شیوع ویروس کرونا) در دوران پساکرونا و زمانی که این بیماری در حال برطرف شدن است؛ بیندیشیم و راهکارهایی ارائه دهیم.

حمایت‌های دولتی؛ مهم‌ترین پشتوانه برای جلوگیری از ورشکستگی صنعت گردشگری کشور

سجاسی قیداری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پشتوانه برای جلوگیری از ورشکست شدن صنعت گردشگری، کمک‌های دولتی است. به عنوان مثال دولت می‌تواند با ارائه وام‌های کم‌بهره به بازیابی این صنعت کمک کند؛ هم‌چنین می‌توان برای مدتی صاحبان مشاغل مربوط را از پرداخت مالیات معاف کرده و یا با بیمه کردن آن‌ها و حمایت‌های این‌چنینی برای جبران این آسیب و خسارت‌های وارد شده به گردشگری کمک کرد.

وی تشریح کرد: به هر حال با توجه با بحران و شرایط موجود، بخشی از کسب‌وکارهای کوچک در حوزه گردشگری آسیب خواهند دید و چاره‌ای برای جلوگیری از آن نداریم؛ زیرا این بحران و این تغییرات ضربه بزرگی برای گردشگری به‌شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بررسی داده‌ها بیان می‌کند که بیشتر کشورهای دنیا به جز تعداد کمی از آن‌ها، صنعت گردشگری و سفر را ممنوع اعلام کرده‌ و بر ممنوعیت سفرها اصرار دارند؛ این رویکرد نشان می‌دهد که سایر کشورها نیز همین روند را در پیش گرفته و راهکار ویژه‌ای برای سفر کردن در شرایط به وجود آمده، ندارند.

سجاسی قیداری افزود: در کشور ما با وجود این که سفر ممنوع اعلام شده‌است؛ اما تعدادی هتل پنج ستاره با رعایت اصول بهداشتی خدمات ارائه می‌دهند. از طرفی در این شرایط چندین ایرلاین بزرگ در دنیا، اعلام ورشکستگی کردند؛ به این ترتیب در همه کشورها هنوز سفر کردن با شرایط موجود صورت نمی‌گیرد و همچنان تأکید بر رعایت اصول بهداشتی و عدم سفر وجود دارد و فقط سفر کردن در شرایط ضروری امکان‌پذیر است.

تغییر الگوی رفتاری گردشگران در انتخاب مقاصد گردشگری با شیوع کرونا

وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا تنها در ایران اتفاق نیفتاده‌ و نمی‌توان گفت که این ویروس صرفاً بر گردشگری ایران تأثیرگذار بوده ‌است؛ اما ممکن است با توجه به شرایط و وضعیت پیش‌آمده، الگوی رفتاری گردشگران در آینده تغییر کند و با دوران قبل از کرونا متفاوت باشد. به طوری که افراد بیش‌تر در خصوص انتخاب مقصد خود فکر کرده و نکات بهداشتی را برای انتخاب مقصد خود لحاظ کنند.

عضو پژوهشکده گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: ایران جزء کشورهایی است که آمار مبتلایان آن به کرونا بالا بوده‌است. این آمار بالا ممکن است بر انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر توسط گردشگران خارجی، تأثیرگذار باشد؛ به این معنا که ممکن است در اوایل دوران پساکرونا به سختی به عنوان مقصد سفر گردشگران انتخاب شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *