کلیسای-جامع-تثلیث

کلیسای جامع تثلیث ، بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان

ساختمان کلیسای جامع تثلیث، بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده است و با ظرفیت ۱۵٬۰۰۰ تَن و ارتفاع ۹۷ متر، عنوان‌های بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان را به خود اختصاص داده است.

کلیسای جامع تثلیث در تفلیس گرجستان

کلیسای جامع تثلیث، معروف به سامِبا (به معنای تثلیث) کلیسای اصلی ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان قرار دارد.

 

زمان ساخت کلیسای جامع تثلیث
ساختمان کلیسا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده است و با ظرفیت ۱۵٬۰۰۰ تَن و ارتفاع ۹۷ متر، عنوان‌های بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان را به خود اختصاص داده است.

 

معماری بنای کلیسای جامع تثلیث

معماری کلیسا آمیزه‌ای از سبک‌های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ است و همچنین، عناصری از معماری بیزانس را نیز در خود جای داده است.

کلیسای سامبا تفلیس دارای یک گنبد مخروطی شکل بر روی ۸ ستون می‌باشد. جنس گنبد از طلا بوده و از پایین گنبد تا نوک صلیبی که بر روی آن قرار دارد ۷٫۵ متر ارتفاع دارد. این کلیسای عظیم خود متشکل از ۹ کلیسای کوچک می‌باشد و علاوه بر این، ۵ کلیسای کوچکتر دیگر نیز در طبقات زیرین این بنا واقع شده است.

کل فضای بنا معادل ۵۰۰۰ متر مربع و حجم آن بالغ بر ۱۳۷ متر مکعب می‌باشد. ارتفاع بناهای زیرین ۱۳ متر و ارتفاع کلیسا از سطح زمین تا نوک صلیب ۸۴ متر می‌باشد. جهت ساخت کف از سنگ مرمر و برای دکوراسیون از موزاییک استفاده شده است، همچنین نقاشی‌های کلیسای جامع سامبا کار گروهی به رهبری امیران گوگلیدزه می‌باشد.

 

بخش های کلیسای جامع تثلیث
مجموعه کلیسای سامبا شامل بخش‌های مختلفی از جمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه‌های آموزشی، استراحتگاه و غیره می‌باشد.

منبع:بیتوته

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *