بانه

حال و هوای زیارت در کوه آربابای بانه

در این گزارش شما با جاذبه‌های گردشگری شهر بانه آشنا می‌شوید.به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در فاصله چند کیلومتری کشور عراق و در غرب استان کردستان شهرستان بانه قرار دارد؛ شهری که در سال‌های اخیر به قطب گردشگری استان تبدیل شده است و سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از سراسر ایران اسلامی است.

این شهر با وجود کوه‌های سرسبز و دلربا مانند دوزین و بابوس و آربابا از زیبایی خاصی برخوردار است.

اما در میان آن‌ها آربابا از شهرت بیشتری برخوردار است که شهر بانه نیز در دامنه‌ آن بنا شده است.

زیارتگاه پیرمراد در بانه از شهرت بسیاری برخوردار و حتی به یکی از جاذبه‌های گردشگری آن تبدیل شده است. این مقبره متبرک در دامنه کوه آربابا بنا شده و در سال‌های اخیر هم بهبود سازی فضای اطراف توسط مسئولان سبب شده، هر روز میزبان عاشقان خاص خود از داخل و خارج از بانه باشد.

سه قرآن تاریخی در بانه وجود دارد که به‌همت اداره میراث فرهنگی در سال‌های اخیر مرمت شده‌اند. این قرآن‌ها در روستا‌های شوی، نجنه و هفت‌تاش قرار دارند و هم‌اکنون برای بازدید و زیارت علاقه‌مندان به آثار تاریخی و مذهبی در معرض دید عموم قرار گرفته اند.

بانه میراث دار یکی از قدیمی‌ترین صنایع کردستان است؛ صنعت شالبافی که در واقع شهر آرمرده مهد این هنر زیبا و اصیل کُردی محسوب می‌شود که بیش از ۴۰ مغازه و کارگاه کوچک در آن مشغول این حرفه هستند و با ایجاد کارگاه بزرگ آموزشی، این هنر در آرمرده احیا شده است.

منطقه سرسبز نجنه و روستای شوی بانه از مناطق گردشگرپذیر‌ی هستند که می‌توانند در فراهم کردن لحظات خوب برای مسافران بسیار تأثیرگذار باشند. علاوه بر این‌ها مناطق نمونه گردشگری زیادی مانند پارک دکانان، منطقه سورین، روستای بویین، چشمه آب‌گرم سالوک و دریا‌چه طبیعی الوت از جمله این ظرفیت‌ها هستند و هرکدام از زیبایی و صفای خاصی برخوردارند.

حالا اگر به بانه سفر کردید پیشنهادمی کنیم به پل معلق بسیار زیبای آن هم سری بزنید و از شگفتی های آن نیز لذت ببرید پلی که در وسط جنگلهای بنار سور کیو (کوه سرخ)در شهر آرمرده بخش آلوت در روستای تاژان قرار دارد . که گذر از این پل زیبایی طبیعت را به شیوه ای خاص برای شما به نمایش می گذارد.

وجود بیش از ۷۰ پاساژ‌ لوکس و فروشگاه‌های بزرگ در بانه به جاذبه گردشگری این شهر تبدیل شده، قیمت پایین در کنار تنوع بسیار زیاد اجناس از مهم‌ترین ویژگی‌های کالاهای ارائه شده در این پاساژ‌هاست.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *