علیصدر

بازگشایی تالار هزار قندیل علیصدر به روی گردشگران

تالار هزار قندیل غار علیصدر همدان دروازه ورود گردشگری به این شهر است که این روزها با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی فعالیت گردشگری خود را آغاز کرده است.

علیصدر
به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، غار علیصدر که از ۱۵ اسفندماه ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا داوطلبانه به تعطیلی اقدام کرده بود اواخر اردیبهشت ۹۹ با اعلام پروتکل‌های پیشنهادی بهداشتی و هماهنگی با دانشگاه علوم‌پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد.

علیصدر تنها غار تالابی کشورمان است که بر اساس تحقیقات کارشناسان مطرح زمین‌شناسی دنیا، یکی از بی‌نظیرترین و بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است که شکل‌گیری آن به دوره ژوراسیک دوره دوم زمین‌شناسی بر می‌شود.

غار علیصدر در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ توسط تعدادی از کوه‌نوردان و غارنوردان گروه سینای همدان شناسایی شد و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال ۴۶ به همت متصدیان امر تعریض دهانه غار امکان‌پذیر شد.

دمای داخل غار حدود ۱۶ درجه و دمای آب ۱۲ درجه سانتی‌گراد ثابت است PH آب تقریباً خنثی است و عمق آب بین نیم تا ۱۴ متر اندازه‌گیری شده است.

سختی آب غار علیصدر بالا بوده و از نوع آهکی است بنابراین استفاده از آن برای آشامیدن توصیه نمی‌شود، علیصدر غاری زنده است که هیچ‌گونه گاز سمی در آن یافت نمی‌شود و به علت وجود جریان هوا تنگی نفس در آن احساس نمی‌شود همچنین به علت نبود نور خورشید هیچ‌گونه حیات جانوری در این غار دیده نشده است.

جاذبه‌های گردشگری ایران
غار علیصدر
غار علیصدر در ۷۰ کیلومتری شمال غربی همدان و دریکی از مرتفع‌ترین مناطق استان در امتداد رشته‌کوه زاگرس واقع‌شده است و ارتفاع غار از سطح دریا ۲ هزار و ۱۸۰ متر است.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان همدان هرساله بخش اعظمی از گردشگران و مسافران این استان، بیشترین ساعات خود را در غار علیصدر می‌گذرانند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر دراین‌باره گفت: غار علیصدر از نقاط محوری استان همدان در جذب گردشگران داخلی و خارجی است که همه‌ساله شاهد استقبال بسیار مطلوب مسافران از این غار هستیم.

مهدی مجیدی افزود: وجود غارعلیصدر به‌عنوان جذاب‌ترین غار آبی جهان در محدوده جغرافیایی شهرستان کبودرآهنگ یک ظرفیت برای استان همدان به شمار می‌رود.

وی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخش خدماتی، رفاهی و صنایع‌دستی را از رهاوردهای وجود این غار شگفت‌انگیز در منطقه کبودرآهنگ عنوان کرد و اظهار کرد: غار علیصدر یک پدیده شگفت‌انگیز از عجایب خلقت و یکی از ۱۰ غار مهم دنیا محسوب می‌شود.

مجیدی اظهارکرد: دریاچه زیبای غار علیصدر تداعی‌کننده بهشتی خاموش در استان همدان است، علیصدر از غارهای تحکیم یافته است که در طول پنج میلیون سال گذشته هیچ‌گونه ریزشی در آن انجام‌نشده است چراکه استالین‌های موجود در غار با عمری به همین میزان دیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر همدان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۳ کیلومتر از مجموع دهلیزهای این غار در مراحل مختلف شناسایی‌شده و بیش از سه کیلومتر آن مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرارگرفته است.

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر نیز گفت: این شرکت از ۱۵ اسفند به‌صورت خودجوش همه فعالیت‌های خدماتی تفریحی خود را تعطیل کرد.

مسعود ملکی افزود: اواخر اردیبهشت با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و رعایت پروتکل‌های پیشنهادی اوایل خرداد ۹۹ بازگشایی شد.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعداد سانس‌های بازدید از غار افزایش‌یافته در هر سانس تعداد کمی وارد غار می‌شوند.

ملکی بیان کرد: فاصله‌گذاری اجتماعی در بازدید از غار رعایت می‌شود، در هر قایق برای بازدید از غار فقط یک خانواده سرنشین می‌شوند.

معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر افزود: در ورودی غار با همکاری هلال‌احمر تست تب سنجی انجام می‌شود و استفاده از ماسک و دستکش در غار اجباری است.

ملکی ادامه داد: قایق‌ها، مراکز اقامتی، تفریحی، خدماتی و گردشگری روزانه ضدعفونی می‌شود.

وی تأکید کرد؛ بازگشایی رستوران و مراکز اقامتی نیز طبق بخشنامه و پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا فعالیت می‌کند.

استان همدان با یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی طبیعی همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *