رنگی

مجله جاذبه‌های گردشگری رنگی ایران

دریاچه مهارلو در شیراز، کوه‌های آلاداغلار در نزدیکی تبریز، گل‌فشان نفتلیجه گمیشان در گلستان، جزیره هرمز و تالاب لیپار برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های رنگی ایران هستند که گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشانند.

آلاداغلار

همشهری آنلاین: در مجله گردشگری جاذبه‌های رنگی ایران با چند منطقه ویژه گردشگری در استان‌های مختلف آشنا می‌شوید که به‌دلیل رنگی‌بودن گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند.

دیدن کوه، خاک یا دریاچه‌ای رنگی بی‌شک شگفت‌انگیز است؛ کمتر کشوری وجود دارد که این ظرفیت‌های طبیعی را یک‌جا داشته باشد، اما ایران از این ویژگی منحصر به‌فرد برخوردار است.

کوه‌های آلاداغلار در جاده میانه-زنجان، دریاچه مهارلو در استان فارس، تالاب لیپار در مسیر جادهٔ ساحلی چابهار به گواتر در استان سیستان و بلوچستان، گِل‌فشان نفتلیجه در مرکز شهرستان گمیشان استان گلستان و جزیره هرمز بخشی از این جاذبه‌های رنگی و دیدنی ایران هستند.

کوه‌های رنگی آلاداغلار

 

کوه‌های رنگی آلاداغلار در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز و در شهرستان ماهنشان زنجان قرار دارد. انواع رنگ‌ها به‌ویژه رنگ مسی، قرمز و زرد به‌ویژه زمانی‌که نور مناسب وجود دارد و هواگرم است روی این کوه‌ها دیده می‌شود. چنین جاذبه‌ای در دنیا کم‌نظیر است.

گل‌فشان نفتلیجه گمیشان

 

حوضچه آب بنفش در گل‌فشان نفتلیجه گمیشان در گلستان هم یکی از جاذبه‌های نادر طبیعی در ایران است. این جاذبه زمین‌شناسی حدود ۸ متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر دارد و در بالای آن دریاچه کوچکی شکل یافته که از دهانه آن آب شور همراه گل رس و گاز با فشار و غلظت زیاد خارج می‌شود. رنگ صورتی و بنفش این حوضچه فرصتی بی‌نظیر در گردشگری ایران است.

تالاب لیپار

 

تالاب لیپار نیز که به تالاب صورتی معروف است، یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی کرانه دریای عمان در سیستان و بلوچستان است، که فقط چند نمونه مشابه از آن در جهان وجود دارد. این تالاب به‌دلیل رنگ خاص خود گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان قرار دارد.

آشنایی با جزایر ایرانی خلیج فارس

جزیره هرمز

جزیره هرمز ساحلی بسیار خاص و ویژه دارد. خاک جزیره هرمز به‌دلیل وجود مواد معدنی، سرخ است. به‌همین علت رنگ موج‌های آب نیز در این جزیره به‌ رنگ سرخ دیده می‌شود. وجود عنصر اکسید آهن رنگ این ساحل زیبا را به رنگ سرخ درآورده است.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شهر شیراز نیز به‌خاطر رنگ قرمزش شهرت زیادی دارد. میزان تبخیر آب این دریاچه حیرت‌انگیز، بالاست. تبخیر شدید آب دریاچه مهارلو سبب شده تا شوری آن به شدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ به نام «کشند قرمز» در آن تکثیر شود. رشد و تکثیر بیش از اندازه این جلبک در این دریاچه باعث شده تا آب آن به رنگ قرمز متمایل باشد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *