پرادو

«دل پرادو» ؛ موزه‌ای به وسعت هنر اسپانیا

تماشای آثار هنری تاریخی برای هر فردی هیجان‌انگیز است، چرا که دیدن این آثار تاریخی موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان را برای او به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به وجود می‌آورند.موزه «پرادو» نیز از مجموعه‌های ارزشمندی است که در شهر مادرید و در خیابانی به همین نام «پاسئو دل پرادو» واقع شده است. این موزه علاوه بر این که یکی از مجموعه‌های فرهنگی مهم مادرید به حساب می‌آید، به عنوان یکی از بهترین گالری‌های هنری جهان نیز شناخته می‌شود.

موزه-پرادو

ساختمان موزه «پرادو» در سال 1785 و با ذهنیت ایجاد یک خانه علم شکل گرفت، اما در سال 1814 پادشاه فرناندو تصمیم گرفت این قصر را به موزه تبدیل کند که این اتفاق در سال 1819 رخ داد و ساختمان قصر برای موزه استفاده شد. ساختمان بعدی موزه که در سال 2007 افتتاح شد، بر خلاف ساختمان غربی قدیمی با ظاهری مدرن و در بخش شرقی ساخته شد، این بخش به نمایشگاه موقت اختصاص داده شده که یک کتاب‌فروشی نیز علاقه‌مندان به این مجموعه را همراهی می‌کند.

این موزه در ابتدا با 311 نقاشی کار خود را آغاز کرد، اما در حال حاضر بیش هشت هزار و 600 نقاشی و 700 مجسمه در این مجموعه برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است. آثار این موزه شاهکارهایی از استادان معروفی چون «ولاسکِز»، «گویا»، «رافائل»، «روبنس» و «بوش» است.

موزه-پرادو

هدف از بازگشایی این موزه در ابتدا تنها نمایش آثار معروف هنرمندان اسپانیایی و معرفی هنر اسپانیا به مردم بوده، اما پس از گذشت زمان آثار هنرمندان مشهوری از کشورهای فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آلمان و … نیز در این مجموعه به نمایش درآمده است.

برخی ادعا می‌کنند که موزه «پرادو» دارای یکی از منسجم‌ترین مجموعه نقاشی‌های اسپانیایی در جهان است. همچنین امروزه این موزه به لحاظ اهمیت با موزه لوور پاریس در حال رقابت است و سالانه تعداد زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان از آن بازدید می‌کنند.

موزه-پرادو

از آثاری که در این موزه به نمایش درآمده می‌توان به نقاشی مصلوب کردن مسیح؛ اثر «خوان دِ‌فلاندس»، نجیب‌زاده با دست روی شانه‌اش؛ اثر «اِل گرکو»، ندیمه‌ها؛ اثر «ولاسکز»، رویای یعقوب؛ اثر «خوزه دِریبرا»، سوم ماه می ۱۸۰۸ در مادرید؛ اثر «گویا»، عروج؛ اثر «فرا آنجلیکو»، کاردینال؛ اثر «رافائل»، امپراتور چارلز پنجم روی اسب، اثر «تیسین»، باغ خوشی‌ها؛ اثر «بوش»، خود نگاره «دورر» و آرتمیس؛ اثر «رامبراند» اشاره کرد.

موزه-پرادو

از آثار معروف در این موزه می‌توان به تابلوی «ندیمه‌ها» اشاره کرد که در آن شاهزاده مارگاریتای جوان را جمع ندیمه‌ها، ملازم، محافظ، دو کوتوله و یک سگ دوره کرده‌اند و درست پشت آن‌ها، ولاسکز در حال کار کردن روی بومی بزرگ است، همچنین همان‌طور که اشاره شد، یکی دیگر از آثار دیدنی این موزه، تابلوی معروف «باغ خوشی‌ها» اثر بوش است که یکی از هنرمندان محبوب شاه فیلیپ دوم بود.

موزه «پرادو» از دسته موزه‌هایی بود که در تعطیلی‌های کرونا با راه‌اندازی بازدید مجازی در وب‌سایت خود امکان بازدید از 10 هزار اثر هنری بیش از هزار و 800 هنرمند را فراهم کرد و بازدید حدود دو میلیون نفر را از طریق این سایت به ثبت رساند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *