کرونا

به روزرسانی مداوم پروتکل‌های موزه‌ای کرونا

رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارتاریخی – فرهنگی خبر داد: بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تهیه شده و ابلاغی در این زمینه و به روز نگهداشتن آن‌ها در دستور کار این پژوهشکده است.به گزارش ایسنا، غلامرضا رحمانی با بیان اینکه پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی نخستین پروتکل مقابله با کرونا ویروس در محیط‌های موزه‌ای را تهیه کرد، گفت: از نخستین اطلاعیه‌های رسمی در خصوص شرایط ویژه، این پژوهشکده به منظور پاسخگویی به نیازهای تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری وارد عمل شد و با تشکیل تیمی متشکل از تخصص‌های  مختلف و مرتبط، اولین پروتکل مقابله با کرونا ویروس در محیط‌های موزه ای را منتشر کرد.

 وی با بیان اینکه به دلیل ماهیت این ویروس، هنوز ناشناخته‌های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از رفتار و ویژگی‌های آن شناسایی می‌شود، ادامه داد: به همین دلیل بازنگری مداوم تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تهیه شده و ابلاغی در این زمینه و به روز نگهداشتن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، در نتیجه پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی، علاوه بر آن که با تهیه ویدیوهای آموزشی مرتبط با راهنمای منتشر شده سعی در فهم بهتر و تشریح ساده تر مطالب دارد، به طور مداوم نیز رویکردهای مقابله‌ای را بر اساس آخرین اطلاعات به روزرسانی می‌کند.

رحمانی تاکید کرد: برخورد علمی در طراحی و ارایه راهبردهای حفاظتی و پیشگیری در این مورد بسیار مهم بوده و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی به عنوان اولین مرجع ارایه  کننده راهنما در این زمینه نسبت به انتشار اطلاعات بر اساس منابع موثق و قابل اتکاء حاصل از آخرین اطلاعات و دستاوردها حساسیت ویژه‌ای دارد.

نسرین نوحی باباجان – عضو هیئت علمی و سرپرست تیم تهیه پروتکل راهنمای مقابله با کرونا ویروس در محیط‌های موزه‌ای – نیز درباره‌ی ویژگی‌های ذاتی ویروس کرونا، گفت: وجود پوسته لیپیدی در این ویروس علیرغم آنکه باعث می‌شود تا ویروس روی سطوح ماندگاری بیشتری پیدا کند، باعث شده تا حساسیت ویروس نسبت به حلال‌های چربی افزایش پیدا کرده و راه‌های مبارزه با آن ساده‌تر و کم هزینه‌تر از سایر انواع ویروس باشد.

او با بیان این‌که فراگیری و پاندمی سریع و گسترده این ویروس از دو جهت تاثیرات مستقیم و تاثیرات غیرمستقیم در حوزه میراث فرهنگی موثر و تاثیر گذار است، ادامه داد: تاثیرات مستقیم این فراگیری، به صورت تهدیدی برای سلامت کارکنان، بازدید کنندگان و مخاطبان حوزه میراث فرهنگی و سایر عوامل وابسته به این حوزه خود را نشان می‌دهد اما تهدیدات غیر مستقیمی که در چنین شرایطی به واسطه این فراگیری به میراث فرهنگی تحمیل می‌شوند می‌تواند به صورت رشد روند آسیب دیدگی در اثر فعالیت سایر عوامل بیولوژیک ( طغیان حشرات، حمله قارچ‌ها و کپک ها و یا هجوم جوندگان در مدت تعطیلی و قرنطینه فضاهای موزه ای) و تاثیرات مخرب ناشی از استفاده نادرست از مواد ( انتخاب ماده آسیب رسان و یا به کار بستن روش نامناسب) بر روی آثار موزه ای و سطوح دیده شوند.

به گفته این عضو هیأت علمی در پروتکل تهیه شده از سوی پژوهشکده  سعی شده است تا به هر دو دسته این تهدیدات پرداخته شود و بر اساس مبنای زمانی، فعالیت‌هایی که در هر مرحله  باید انجام گیرد مشخص شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ ماهیت ویروس کرونا، شناسایی و طبقه بندی تهدیدات مطرح در حوزه میراث فرهنگی و موزه‌ها ناشی از فراگیری کووید ۱۹، راهکارهای افزایش تاب آوری میراث فرهنگی در برابر این تهدیدات، بررسی وظایف و مسئولیت‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –  فرهنگی در مدیریت ریسک کووید ۱۹ در میراث فرهنگی، رویکردهای آموزشی و پژوهشی پژوهشکده مذکور در مقابله با کرونا ویروس ، لزوم انطباق پذیری برنامه‌های اجرایی بر اساس مقتضیات ملی و در نظر گرفتن ویژگی‌ها و شرایط محلی ، ضرورت همکاری واحدهای مختلف سازمانی برای دستیابی به یکپارچگی عملیاتی از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود که به بحث و گفتگو گذاشته شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *