اهر و اسکو

اهر و اسکو شهرهای ملی صنایع دستی ایران شدند

با مصوبه شورای ثبت ملی شهرها و روستاهای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دو شهر اهر و اسکو در آذربایجان شرقی به ترتیب به عنوان شهر ملی ورنی و شهر ملی چاپ باتیک انتخاب شدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اعلام این خبر، افزود: این اتفاق در جریان جلسه شورای ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی کشور و با توجه به جایگاه ویژه دو شهر اهر و اسکو در توسعه و تولید صنایع‌دستی به ویژه رشته‌های هنری ورنی بافی و چاپ باتیک مصوب  شده است.

احمد حمزه زاده اظهار داشت: پس از تشکیل پرونده و ارائه مستندات جامع در این خصوص و طی جلسه شورای ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی کشور که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و شهرداران این شهرها برگزار شد، انتخاب این دو شهر رسمی شد.

وی به ویژگی‌های منحصر به ‌فرد تولید و عرضه هنرهای ورنی و چاپ باتیک در آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: از ویژگی‌های شاخص هنر ورنی‌بافی و چاپ باتیک می‌توان به فراوانی نیروی کار ماهر به عنوان بافنده و چاپ کننده، وجود مواد اولیه در بازار داخلی و امکان تأمین آن در بازارهای محلی، سنتی و بومی بودن شیوه تولید، تنوع رنگ‌ها، نقش مایه‌ها و نیز امکان تطبیق آن با سلایق بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد.

حمزه زاده ادامه داد: این ۲ رشته از رشته‌های بومی صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی بوده و تولید آن منحصر به این استان است و با توجه به کاربردی و تزئینی بودن آن‌ها بازار مصرف بسیار مناسبی در عرصه داخلی و خارجی دارند که طی سال‌های اخیر موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افراد بسیاری در منطقه شده است.

وی از دیگر برنامه‌های ویژه این اداره کل در راستای معرفی و ایجاد فرصت آشنایی مستقیم گردشگران با ظرفیت‌های متنوع و غنی دو شهرستان اهر و اسکو، تعریف و قرار دادن جشنواره ملی ورنی و چاپ باتیک در تقویم رویدادهای ملی کشور اعلام کرد که به‌صورت ویژه در حال پیگیری و اخذ موافقت‌های لازم است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *