گردشگری

زیباترین مکان های گردشگری که نیمه کاره رها شدند

جهان ما به واسطه قدمتش جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعددی دارد و ساخت برخی از این جاذبه‌ها که در ظاهر کامل به نظر می رسند، هرگز به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «ام‌اس‌ان»، کار‌های شگفت انگیز در حال پیشرفت هستند. شاید با دیدن برخی از بنا‌ها و جاذبه‌های گردشگری تصور کنید که این شاهکار‌های دست ساز کاملاً بی نظیر به نظر می‌رسند، اما در واقع آن‌ها کامل نیستند. از کلیسا‌ها و معابد گرفته تا قلعه ها، ما نقاط گردشگری و شگفت انگیز جهان را نشان می‌دهیم که نیمه کاره مانده اند.

یادبود اسب دیوانه، داکوتای جنوبی، ایالات متحده آمریکا

کمی دورتر از چهره‌های ریاست جمهوری کوه راشمور، اثر چشمگیر دیگری دیده می‌شود. این چهره که به نام اسب دیوانه معروف است، چهره یک جنگجوی بومی لاکوتا است که به دلیل نقش محوری اش در جنگ بزرگ سیوکس شناخته شده است.

کورساک، مجسمه ساز تصمیم گرفته بود که با ساختن مجسمه اسب دیوانه، تمام کوهستان را تصرف کند و کار او روی مجسمه مذکور از سال۱۹۴۸ تا قرن بیستم و چند سال پس از مرگ سازنده اش ادامه داشت و اگرچه تصور می‌شد که این مجسمه در سال ۱۹۹۸کامل شود، اما وسعت کار به آن معناست که هنوز کار‌های زیادی باید روی مجسمه انجام شوند.

گردشگری

برج حسن، رباط، مراکش

برج حسن در مرکز مراکش یکی از پروژه‌های بلندپروازانه خلیفه ابویوسف یعقوب المنصور است. قرار بر آن بود که برج حسن بخشی از یکی از بزرگترین مساجد جهان و بزرگترین مناره کره زمین باشد. ساخت آن در سال۱۱۹۵ آغاز شد، اما هنگامی که خلیفه ابویوسف یعقوب المنصور در سال۱۱۹۹درگذشت، کار روی مسجد و مناره برج حسن نیز متوقف شد و ساخت و ساز‌های آن دیگر از سر گرفته نشد. برج حسن با ارتفاع ۱۴۰فوت معادل ۴۳متر به نیمی از اهداف برنامه ریزی‌های اولیه ساخت این اثر رسیده است؛ پایه‌های مسجد ناتمام نیز در تصویر دیده می‌شود.

گردشگری نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

یادبود ملی، ادینبورگ، اسکاتلند

این نشان نیمه تمام به خانه‌ای شبیه است که در حیات خلوت آتن واقع شده است، اما در واقع در بالای کالتون تپه ادینبورگ قرار دارد. بنای یادبود ملی که با هدف ادای احترام به مبارزان اسکاتلند در جنگ‌های ناپلئونی ساخته شده است، یک ماکت دقیق از پارتنون، معبد باستانی است که بخشی از آکروپولیس را تشکیل می‌دهد.

بودجه ساخت یادبود ملی در اوایل سال۱۸۲۰ با همت گروهی از نخبگان ثروتمند ادینبورگ جمع آوری شد و کلنگ ساخت آن در همان سال به زمین زده شد البته برنامه ریزان پروژه نتوانستند پول کافی برای تکمیل این پروژه جمع کنند و پس از پایان کار فقط ۱۲ستون در تپه کالتون برپا شده بود.
در طول دهه‌های گذشته ایده‌های بسیاری در خصوص نحوه استفاده از بنای یادبود ملی و تکمیل آن مطرح شده اند، اما تا به حال هیچ کدام از آن‌ها به نتیجه نرسیده اند.

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

هتل Ryugyong (ریوگیونگ)، پیونگ یانگ، کره شمالی

ساختار هرمی غول پیکر هتل ریوگیونگ همچون سر و شانه‌های ایستاده بالای بقیه آسمان خراش‌های پیونگ یانگ، دهه‌ها است که در حال پیشرفت است. کلنگ ساخت آن در سال۱۹۸۷ زده شد و قرار بود هتلی با ۳هزار اتاق و رستورانی گردان ساخته شود، اما ساخت و ساز این هتل با مشکلات زیادی مواجه شد و این مشکلات به قدری بودند که هتل ریوگیونگ لقب هتل رستاخیز را به خود اختصاص داد.

مشکلات اولیه مهندسی سرعت اولیه ساخت هتل را کند کرد و کره شمالی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وارد یک دوره بحران اقتصادی شد. بنابراین ساخت و ساز هتل ریوگیونگ در سال ۱۹۹۲ متوقف شد و فقط سایه‌ای از طرح آن باقی ماند البته بعد‌ها شرکت مصری Orascom مجدداً ساخت و ساز هتل را آغاز کرد، اما نتوانست کار را به جایی برساند. امروز سردر هتل ریوگیونگ با چراغ‌های ال‌ای دی روشن است، اما درب‌های هتل همچنان بسته هستند.

طبق گزارش ها، ساخت هتل ریوگیونگ همچنان ادامه دارد.

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

کلیسای جامع سنت جان، شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا

این کلیسای جامع بزرگ ممکن است امروزه چشمگیر به نظر برسد، اما در واقع هنوز تمام نشده است.

ایده ساخت یک کلیسای جامع بزرگ اولین بار در دهه ۱۸۲۰مطرح شد، اما ساخت این کلیسا به دلیل وجود مشکلات اقتصادی تا سال ۱۸۹۲ ساخته نشد. از آن زمان به بعد شکل ساختمان کلیسای سنت جان بار‌ها تغییر کرد و براساس آنچه که در اسناد آمده است، روند ساخت و ساز آن در سال ۱۹۲۷ ادامه پیدا کرد.

ساخت و ساز کلیسای سنت جان در طول جنگ جهانی دوم متوقف شد و تا دهه ۱۹۷۰از سر گرفته نشد. در دهه۱۹۹۰، کمبود بودجه برنامه‌های تکمیل برج بلند قسمت جنوبی کلیسا را متوقف کرد، سپس آتش سوزی در اوایل دهه۲۰۰۰به سایر قسمت‌های کلیسا آسیب زد. پس از آن مرمت بخش‌های آسیب دیده به پایان رسید و سایر کار‌های ساختمانی کلیسای سنت جان نیز متناسب با آن انجام شدند.

امروزه بنای کلیسای سنت جان ناتمام مانده است و ویژگی‌های طراحی اولیه آن از جمله برج بلند قسمت جنوبی آن هنوز تکمیل نشده است. با این وجود کلیسای سنت جان بزرگترین کلیسای جامع ایالات متحده آمریکا و یکی از دیدنی‌ترین برج‌های شهر نیویورک به حساب می‌آید.

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

مینگان، میانمار

شهر کوچکی در قلب میانمار قرار گرفته است که با جاذبه‌های نجومی اش شناخته می‌شود. این شهر یک محیط گردشگری با نام پاگودای مینگان را دارد. ساخت پاگودای مینگان در اواخر قرن ۱۸ به توصیه پادشاه باداوپایا سفارش داده شد و اگر طبق برنامه ریزی تکمیل شود، بزرگترین بنا از نوع خود در سطح جهان خواهد بود، اما ساخت آن متوقف شده است.

پادشاه باداوپایا برای ساختن پاگودای مینگان از طرح کار اجباری استفاده کرد و مردم محلی کار او را غیرمجاز دانستند.

بسیاری از افراد معتقد هستند خرافات شاه جلوی ساخت و ساز پاگودای مینگان را گرفته است، زیرا در حین ساخت این بنا، پیشگویی شد که پادشاه پس از اتمام ساخت بنا خواهد مرد. با درگذشت پادشاه، پروژه ساخت پاگودای مینگان در کل متوقف و بنای آن در نهایت ویران شد.

شکاف عمیقی که امروز در بدنه پاگودای مینکان دیده می‌شود، نتیجه وقوع زلزله قرن نوزدهم است.

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

کاسا لوما، تورنتو، کانادا

هنری پلات یک سرمایه دار کانادایی در سال۱۹۱۱تصمیم گرفت با الهام گرفتن از سفر‌های خود در قاره اروپا برای ساخت قلعه‌ای با ۹۸اتاق سرمایه گذاری کند. ساخت این قلعه پس از مدتی متوقف شد و طبقه سوم آن هرگز به اتمام نرسید.امروزه از بنای قلعه کاسا لوما به عنوان موزه بهره برداری می‌شود.

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

ابوالهول بزرگ جیزه، مصر

ابولهول بزرگ که بخشی از مجموعه هرم جیزه به حساب می‌آید، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های باستانی جهان است. این مجسمه با سرِ مرد که تصور می‌شود سر پادشاه آن زمان یعنی پادشاه خفر است و بدن یک شیر اگرچه در ظاهر کامل است،نیمه‌تمام ماند.

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

کلیسای جامع وست مینستر

کلیسای جامع وست مینستر یک کلیسای وسیع کاتولیک رومی است که دارای یک نمای آجری راه راه برجسته و یک فضای داخلی تزئین شده با موزائیک است. شما از بیرون هرگز متوجه نمی‌شوید که ساخت این بنا در لندن به پایان نرسیده است. اما در بازدید از داخل کلیسای جامع وست مینستر متوجه می‌شوید بخش‌هایی از موزائیک‌های معروف کلیسای جامع کامل نیستند.

موزائیک‌های داخلی کلیسای جامع وست مینستر توسط معماری به نام جان فرانسیس بنتلی طراحی شده و در جای خود قرار ‌گرفتند. این کار بعد‌ها برعهده معماران و طراحان دیگری گذاشته شد و تکمیل آن چند قرن است که ادامه دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان- گردشگری

گردشگری-نقاط دیدنی که نیمه‌تمام ماندند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *