گردشگری

گردشگری به عنوان صادرات نامریی؛ مسیری برای توسعه

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: گردشگری به عنوان صادرات نامرئی، مسیری برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی شهری و روستاهای خراسان‌جنوبی است.

لیلا محمودی، امروز دوشنبه 13 مردادماه در آستانه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: گیاهان دارویی با محوریت عناب، زرشک و زعفران، آسیب‌های اجتماعی، مطالعات اقتصادی و اجتماعی شهری و روستایی، از محورهای فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی است.

به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون خدماتی فاخر و کم‌نظیر برخاسته از نیاز بازار و جامعه و با اتکاء به دانش تخصصی و خلاقیت پژوهشگران جوان که عمدتا فارغ‌التحصیلان ممتاز بهترین دانشگاه‌های ایران هستند، از طرف جهاد دانشگاهی به جامعه عرضه شده است.

محمودی، فرآوری محصولات استراتژیک استان و تلاش در راستای حداکثر کردن ارزش افزوده عناب، زرشک و زعفران، دریافت گواهی ثبت اختراع فرآورده‌هایی از عناب و زرشک، برگزاری بیش از 50 برنامه در حوزه توسعه نشاط اجتماعی با تمرکز بر گروه بانوان خانه‌دار شامل همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی، مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان و برنامه‌های تفریحی و آموزشی، انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی در راستای شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی بانوان خراسان جنوبی را از مهم‌ترین عناوین فعالیت‌های انجام شده عنوان کرد.

مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه در موضوع مطالعات اقتصادی و اجتماعی شهری و روستایی، تا کنون با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حال پیمایش و احصاء زمینه‌های اقتصادی و اشتغالزایی بیش از 200 روستا در خراسان جنوبی هستیم، افزود: اشتغالزایی روستائیان موضوعی حیاتی است که علاوه بر پیامدهای مثبت اقتصادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار اثراگذار است چراکه زیرساخت‌های توسعه‌ای روستاها در سایه اشتغالزایی میسر خواهد شد.

محمودی ادامه داد: تحلیلگران و متخصصان تیم تحقیقاتی مطالعات روستایی، معتقدند برندسازی محصولات استراتژیک استان، مانند زرشک، عناب و زعفران پیش نیاز توسعه مناطق روستایی است.

وی بیان کرد: علاوه بر این متخصصان مطالعات روستایی در تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی معتقدند برندسازی مکان و توجه به توسعه گردشگری به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: گردشگری موضوعی است که در خراسان جنوبی تا حدود زیادی مغفول است در حالی که اکوتوریسم و ژئوتوریسم در خراسان جنوبی موضوعاتی هستند که شایسته توجه و رسیدگی بیشتر مسئولین هستند.

محمودی با اشاره به اینکه در پروژه حاضر برندسازی مکان و توجه به توسعه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی پروژه تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی مورد توجه قرار دارد، گفت: برنامه ریزی برای بهره‌گیری تجاری و اقتصادی از جاذبه‌های گردشگری منطقه خراسان جنوبی موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

وی افزود: منطقه خراسان جنوبی به مدد استعدادهای الهی و خدادی و همچنین ویژگی‌ها و منش مردمان و قدمت و پیشنیه تاریخی دارای ویژگی‌های انحصاری است و استعدادهای منحصر بفرد هر منطقه بخش مهمی از برندسازی یک مکان است.

محصولاتی که قابلیت تبدیل شدن به جذابیت گردشگری را دارند

مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی خراسان جنوبی گفت: به عنوان یک نمونه عینی و ملموس، زرشک، محصول منحصر بفرد خراسان جنوبی در سطح دنیاست، بازدید از مزارع  و درختان زرشک در فصل برداشت این محصول قابلیت تبدیل شدن به جذابیت گردشگری را دارد. عناب و زعفران نیز چنین پتانسیل‌هایی را دارند.

محمودی با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری در گرو برندسازی مکان است، اظهار کرد: پرداختن و تمرکز بر صنعت گردشگری، اوضاع بسیاری از شهرها و روستاها را متحول کرده و از مشکلاتی مانند بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه کاسته است.

وی بیان کرد: صنعت گردشگری، بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت در سراسر دنیا به شمار می‌رود و اقتصاددانان گردشگری را صادرات نامرئی می‌دانند؛ پیش‌بینی سازمانی جهانی گردشگری این است که در چند سال آینده از نظر درآمد این صنعت در راس صنایع دیگر قرار خواهد گرفت و بخش عمده‌ای از تجارت بین‌الملل را به خود اختصاص خواهد داد.

مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اینکه صنعت گردشگری موجب اشتغالزایی برای 98 میلیون نفر در سال 2011 شده است و این میزان شش برابر اشتغالزایی در صنعت خودروسازی، پنج برابر اشتغالزایی در محصولات شیمیایی و چهار برابر اشتغالزایی در صنایع معدنی است، تصریح کرد: متخصصان این حوزه معتقدند در سال 2023 این صنعت 70 میلیون شغل جدید را تولید خواهد کرد که دو سوم آن در آسیا خواهد بود و جای تاسف خواهد بود چنانچه مردمان ما از این اقتصاد پر سود علی رغم استعداد منطقه بی‌بهره بمانند.

محمودی، ساخت تصاویر مثبت و جذاب را ابزاری برای جذب جریان‌های جهانی سرمایه‌گذاری‌های مردم و به دنبال آن شکوفایی توسعه‌های محلی عنوان کرد و گفت: برند مکان و برندسازی مکان مفاهیم نوینی در ادبیات مرتبط با اقتصاد شهری و روستایی هستند که به طور جدی باید از طرف مسئولین به آن پرداخته شود.

وی، استانداری و معاونت اقتصادی استانداری، شهرداران، بخشداران و دهیاران را ارکان مهم تحقق برندسازی گردشگری و مکان در استان بیان کرد و یادآور شد: انجام این مهم، تأثیر شگرفی در اقتصاد استان دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *