راه‌آهن نقاب

ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن نقاب

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ابلاغ ثبت ملی ایستگاه راه‌آهن نقاب خبرداد و گفت: ایستگاه راه‌آهن نقاب شامل چهار بنای سنگی که به شماره 32840 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، به استان ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل مکرمی‌فر (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی) گفت: از طریق راه‌آهن سراسری مشهد – تهران که در مسیر خود شهر نقاب را می‌پیماید می‌توان به این شهر دسترسی داشت، در شهر نقاب یک ایستگاه راه‌آهن مرکزی به نام همین شهر (ایستگاه نقاب) وجود دارد که کلیه قطارهای مسافربری و باربری که از این مسیر می‌گذرند در آن توقف دارند.

او درباره موقعیت مکانی اثر اظهار کرد: ایستگاه راه‌آهن نقاب به لحاظ موقعیت در استان خراسان رضوی، شهرستان جوین، شهر نقاب (5/3 کیلومتری جنوب شهر شهر) قرار دارد.

مکرمی‌فر درباره پیشینه این اثر تاریخی تصریح کرد: ایستگاه راه‌آهن نقاب در سال ۱۳۱۷ تاسیس شده و مربوط به دوره پهلوی اول است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی با بیان این‌که ساختمان اصلی ایستگاه در زمینی به مساحت حدود 125 هزار متر مربع ساخته شده است، گفت: درایستگاه راه آهن نقاب 4 ساختمان اصلی قدیمی با نمای سنگی ساخته شده است که این ساختمان‌ها شامل ساختمان رئیس ایستگاه، ساختمان توشه، ساختمان مسکونی، ساختمان سوزن بانی و همچنین مخزن سوخت است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: عرصه معماری بنا در راستای ریل راه آهن و بصورت غربی-شرقی احداث شده است، و از شرق و غرب با دشت جوین و از شمال و جنوب با بافت مسکونی همجوار است.

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره دیگر مشخصات این اثر تاریخی گفت: ساختمان رییس ایستگاه با دویست متر مربع در مرکز ایستگاه و نزدیک به سکوی راه آهن قرار دارد.

محمود طغرایی درباره ویژگی‌های خاص اثر اظهار کرد: ایستگاه راه آهن نقاب یکی از بناهای ماندگار و قدیمی، نه تنها برای شهر نقاب بلکه از شأن ملی برخوردار است، ساختار بناها و استفاده از سنگ در این ایستگاه مجموعه زیبایی را پدید آورده است، ترکیب کلی فضا یادآور آثار برجسته دوران بعد از جنگ جهانی در اروپاست.با توجه به پیشنهاد ثبت جهانی راه آهن قدیمی ایران در یونسکو،بخش تاریخی این میراث صنعتی در خراسان نیز در این پرونده قرار خواهد گرفت وثبت خواهد شد.

شایان ذکر است ایستگاه قطار مشهد نیز در فهرست آثار ملی کشور شده بود.

منبع:ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *