ایرانی

بررسی مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی قونیه

رییس پژوهشکده مردم شناسی از پایان طرح «بررسی مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه: مراسم مولانا » و انتشار نتایج این تحقیق در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مجری طرح بررسی مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه: مراسم مولانا ) گفت: در طرح یاد شده اشکال کلیدی فرهنگ ایرانی به ویژه زبان فارسی در آیین‌های مربوط به مولانا در شهر قونیه بر اساس تحقیق میدانی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: زبان فارسی در چشم اندازهایی چون ادبیات حماسی بعدی ملی می‌یابد و در چشم‌اندازهای عرفانی چون آیین و اشعار مرقد مولانا محمل وحدت اقوام و ملل شده و گونه‌ای برادری عرفانی و معنوی را میان آنان شکل می‌بخشد.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی تصریح کرد: در قونیه می‌توان رابطه عمیقی میان موسیقی، ادبیات و زبان یافت و ما با ابعاد چند حسی آیین، زبان و موسیقی روبه‌رو می‌شویم.

وی ادامه داد: در مورد شاعرانی چون مولانا، حافظ، بیدل، و…ادبیات، زبان و آیین با هم تلفیق شده و ترکیبی از افق‌های فرهنگی و معرفتی را در یک شکل دیالوجیکال و چند صدایی نشان می‌دهند.

حسن‌زاده از نزدیکی مردم ایران و ترکیه باتوجه به آیین‌هایی چون آیین‌های مولانا یاد کرد و اظهار داشت: مردم قونیه زبان فارسی را دوست دارند و در اشکال آموزش سنتی آنان کتاب‌هایی چون  گلستان سعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان از انتشار نتایج این تحقیق در آینده نزدیک خبر داد.

منبع:ایلنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *