هواپیما

سفر با هواپیما در دوران پاندمی کرونا چقدر ایمن است؟

امکان انتشار ویروس کرونا در سفرهای هوایی ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، اما میزان خطر انتقال ویروس کرونا در هواپیما چقدر است؟

به گزارش همشهری آنلاین پژوهشگران آلمان اخیرا گزارشی را در ژورنال JAMA Network Open منتشر کرده‌اند که نتایج پیگیری بهداشتی ۱۰۲ مسافر سوار بر یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به مقصد فرانکفورت را که در ۹ مارس (اواخر اسفند) به مدت ۴ ساعت و ۴۰ دفیقه انجام شده است، نشان می‌دهد.

در این هنگام هنوز پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی – یعنی ماسک زدن اجباری مسافران و خدمه، جلوگیری از جمع شدن افراد در راهرو، حذف کردن سرویس غذا در هواپیما – اجرا نشده بود.

در میان این ۱۰۲ مسافر: یک گروه گردشگری ۲۴ نفره بودند که یک هفته قبل در تماس با مدیر هتلی قرار گرفته بودند که بعدا دچار شدنش به کووید-۱۹ تایید شده بود. هنگام پیدا شدن مسافران در فرانکفورت همه این گروه گردشگری از همه آنها آزمایش نمونه برداری از گلو برای شناسایی عفونت احتمالی با ویروس کرونا انجام شده بود.

آزمایش هفت نفر از ۲۴ نفر مثبت بود.

بنابراین این پرسش مطرح شد که آیا مسافران دیگر سوار بر هواپیما از این هفت نفر دچار عفونت ویروس را گرفته‌اند یا نه؟

پیگیری بر اساس مصاحبه در ۷۱ نفر از ۷۸ مسافر باقیمانده و آزمایش ویروس ۲۵ مسافر دیگر نشان داد فقط ۲ مورد سرایت احتمالی ویروس در طول پرواز رخ داده است.

این پژوهش به سرپرستی دکتر ساندرا سیسک از انستیتوی ویروس‌شناسی پزشکی در دانشگاه گوته در فرانکفورت انجام شد.

این دو مورد اضافی عفونت ویروس کرونا در مسافران رخ داده بود که در فاصله دو ردیف از یکی از مسافران دچار عفونت از گروه گردشگری نشسته بودند.

این پژوهشگران همچنین تاکید می‌کنند که از آنجایی که آزمایش مسافران تا ۹ هفته پس از پرواز انجام شده بود، عفونت‌ها در این دو مورد جدید ممکن است قبل یا بعد از پرواز رخ داده باشد.

کارشناسان می‌گویند این گزارش خبر خوبی برای افرادی که به دلایل ضروری می‌خواهند در آینده نزدیک سفر هوایی انجام دهند.

به گفته کارشناسان اینکه با  وجود ۷ مسافر دچار عفونت از قبل از سوار شدن به هواپیما فقط احتمالا دو نفر پس از پروازی به مدت بیش از ۴ ساعت بدون هیچ اقدام پیشگیری دچار عفونت شده‌اند، نشانده خطر کم سرایت ویروس در هواپیما است.

این پژوهشگران آلمانی می‌گویند جریان هوایی از سقف به کف در کابین هواپیما ممکن است به جلوگیری از سرایت ویروس کمک کرده باشد و احتمالا اگر مسافران ماسک زده بودند، این میزان کمتر هم می‌شد.

کارشناسان می‌گویند در هر صورت اجباری کردن ماسک زدن و سایر اقدامات احتیاطی مانند فاصله‌گیر جسمی، دوری از محل‌های تجمع، شستن دست‌ها، پرهیز از دست زدن به صورت  همچنان برای کاهش خطر انتقال ویروس در هواپیما ضروری است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *