باغ خان

آشنایی با مجموعه باغ خان – خوزستان

مجموعه باغ خان در حدود 700 متری محوطه تاریخی آبشارهای شهر شوشتر که از یادگارهای ساسانیان است، قرار دارد.

آب مورد نیاز این باغ از طریق کانال‌های محوطه آبشارها و آسیاب‌های شوشتر تأمین می‌شود. مجموعه باغ خان که از آثار دوره قاجاریه به حساب می‌آید، از نوع باغ‌های واقع در کنار رود خانه می‌باشد.

این مجموعه باغ در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر قرار گرفته است. ورود به این باغ‌ها از طریق یک ساباط صورت می‌پذیرد. پس از گذر از ساباط وارد محوطه باغات شده که دارای 1600 متر مربع مساحت می‌باشد.

باغ‌های خان مانند دیگر باغات دارای تقسیمات منظم می‌باشد. قرار گرفتن درختان در ردیف‌های منظم و فواصل بین ردیف‌های باغ باعث ایجاد مسیر ها و گذرگاه‌هایی شده است که خود جلوه‌ای خاص به باغ داده است.

عمده درختان باغ خان را درختان میوه تشکیل می‌دهد. البته در این میان درخت و درختچه گلهای زینتی مانند انواع گلهای رز و محمدی و گل شاه پسند و گل کاغذی و لاله عباسی نیز دیده می‌شود.

درختان میوه ای که در این باغ موجود است همگی با توجه به آب و هوای منطقه و شرایط اقلیمی منطقه کاشته شده است. درخت خرما یکی از مهمترین درختان این باغ می‌باشد.

دیگر درختان موجود در باغ عبارتند از: انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی مثل پرتقال، نارنج، لیمو ترش و درخت کُنار.

باغ خان در شوشتر یکی از چشم اندازهای طبیعی کنار رودخانه گرگر است که شکل‌گیری و احداث آن را به دوره قاجاریه نسبت می‌دهند. نام این باغ به خاطر تعلقش به محمدزمان خان مرعشی بوده است.

موقعیت طبیعی، چشم‌انداز ویژه، همجواری با بافت کهن شوشتر و قرار داشتن در ضلع جنوبی مجموعه فرهنگی تاریخی آبشارها از ویژگی‌های بارز این باغ است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *