تنگی‌سر

“تنگی‌سر” روستایی زیبا در محاصره کوه‌های سر به فلک کشیده

اگر از آن دسته افرادی هستید که در پی یافتن مکانی خوش آب و هوا برای سفر هستید تا از زندگی سخت و طاقت‌فرسای شهری و ماشینی به آن پناه ببرید و دمی را در آن‌جا به دور از دم و دود شهرها بگذرانید با ما به دل روستای تنگی‌سر سفر کنید.

برای رسیدن به این روستای زیبا باید از دل کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده و دره‌های پست و از کنار چشمه‌های همیشه جاری گذر کنی که علاوه بر سخت بودن مسیر جاذبه‌های طبیعی و زیبای روستا را در همان ابتدای مسیر برای رهگذران خود به تصویر می‌کشد.

در همان ابتدای ورود به روستا اولین چیزی که در نگاه اول به چشم می‌خورد، بافت پلکانی روستا است که احتمالا تصویری از ماسوله و پالنگان را در ذهن شما تداعی می‌کند که دلیل آن شرایط آب و هوایی خاص منطقه و شیب زیاد روستای تنگی‌سر است.

طنین موسیقی دلنواز آب رودخانه‌ای که در میانه روستا در حال گذر است روح هر بیننده‌ای را به آرامی نوازش می‌کند و حس و حال نابی را برای شما به ارمغان میاورد که نظیر آن را نمی‌توان در زندگی شهری جست‌وجو کرد.

اگر به دل کوچه پس کوچه‌های روستا سری بزنید ساباط یا همان کوچه‌های سرپوشیده تصویر تازه و نابی است که در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد، کوچه‌هایی که از دل تاریخ گذر کرده‌اند و همچنان نظاره‌گر گذر زمان هستند.

از گذر رودخانه‌ای خروشان در دل روستا گفتیم که نوایی دل‌انگیز را در روستا طنین‌انداز کرده است، کافیست در هنگام سفرتان به این روستای زیبا خود را به بالاترین نقطه روستا برسانید تا از دیدن تابلویی به این زیبایی که ساخته دست خداوند است غرق در لذت شوید.

کافی است یک لحظه بایستید و چشمانتان را ببندید تا نسیم خنکی که همیشه در دل روستا می‌وزد روحتان را به بازی بگیرد.

دیدن کوه‌های سخت و سر به فلک کشیده‌ای که روستای تنگی‌سر را در آغوش خود جا داده‌اند یکی از زیباترین منظره‌هایی است که می‌توانید نظاره‌گر آن باشید.

تنگی‌سر

همه زیبایی‌های روستای تنگیسر به کوه و دره و رود و منظره پلکانی روستا ختم نمی‌شود، اینجا خواستگاه مردم خونگرم و مهربانی است که زندگی در دل کوه‌های خشن نتوانسته بر قلب مهربان آنان فائق شود.

شاید در گذشته اگر از کسی نام تنگی‌سر را می‌پرسیدی به ندرت کسی می‌دانست که روستایی با این نام و با این همه زیبایی وجود دارد، اما امروزه کافی است که نام آن را نجوا کنی تا تصویری از نوروزهای باشکوهی که در این روستا هرساله برگزار می‌شود برایت تداعی شود؛ مراسمی که بوی ناب اصالت دارد و آئین باستانی نوروز را به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر می‌کشد.

کسی از زمان پیدایش و ساخت روستا و دلیل نامی که بر آن گذاشته شده خبر ندارد، اما آنچه که از سخن بزرگان و پیران روستا برمی‌آید این است که این روستا قدمتی هزار ساله دارد و علت نام‌گذاری آن به تنگی‌سر وجود کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف روستا دارد و شکل‌گیری آن به سکونت انسان‌ها در دل کوه‌ها برمی‌گردد.

روستای تنگی سر از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان است، و از لحاظ جغرافیایی در قلب کوه‌های سر به فلک کشیده شاهو و در میان شهرستان کامیاران و سنندج واقع شده است.

بهترین زمان سفر به روستای تنگی‌سر از اواسط فصل بهار تا پایان تابستان است، زیرا در فصل پاییز و زمستان به دلیل بالا آمدن سطح رودخانه و مشکل در عبور و مرور روستا سفر در این فصل پیشنهاد نمی‌شود هرچند که اواخر اسفندماه برگزاری مراسم نوروز بهانه‌ای می‌شود تا گردشگران علیرغم سردی هوا باز هم به تنگی‌سر سفر کنند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *