تنب کوچک

آشنایی با جزیره تنب کوچک – هرمزگان

 جزیره تنب کوچک در ۱۵ کیلومتری (۸ مایلی) غرب جزیره تنب بزرگ قرار دارد و از جمله جزایر استان هرمزگان است

آشنایی با جزیره تنب کوچک - هرمزگان

فاصله این جزیره تا شهر بندر عباس؛ مرکز استان هرمزگان از طریق دریا حدود ۱۶۹ کیلومتر (۱۰۵ مایل) بوده و نزدیکترین بندر ایرانی به این جزیره بندر خمیر و بندر لنگه با ۷۵ کیلومتر فاصله است.

این جزیره کاملا نظامی است و مرتفع‌ترین نقطه آن از سطح دریا ۳۵ متر ارتفاع دارد که به آن تپه زهرا گفته می‌شود. تنب کوچک تقریباً شکلی مثلثی دارد و پهنای آن در گسترده‌ترین بخش حدود یک کیلومتر است.

صخره ای به ارتفاع 32 متر در شمال غربی جزیره وجود دارد که بلندترین نقطه جزیره است. این جزیره مسکونی نیست و آب آشامیدنی ندارد.

برخی گیاهان مقاوم در برابر خشکی و شوری در آن می‌رویند. مارها و پرندگان در آن آشیانه دارند و به همین علت آن را «تنب مار» نیز خوانده اند.

خاک این جزیره از نوع شنی و در برخی مناطق صخره‌ای است. تنب کوچک دارای اسکله‌ای نسبتا کوچک و باند فرودگاه کوچکی است که کاربرد نظامی دارد.

جزیره تنب کوچک یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است و به همراه جزایر تنب بزرگ و ابوموسی در عمیق ترین قسمت‌های خلیج فارس قرار دارند.

جزایر تنب بزرگ و کوچک، دو جزیره ایرانی در آب‌های نیمه شرقی و نیمه شمالی خلیج فارس هستند و در گذشته به «جزیره تنب»، «جزیرة تنبو» و «نَبیو تنب» معروف بودند، ولی از نیمه دوم قرن چهاردهم، «تنب بزرگ» و «تنب کوچک» خوانده می‌شوند. تنب، واژه‌ای تنگستانی به معنای «تپه» است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *