اوفیتزی

موزه «اوفیتزی» ارمغان پُرشکوه هنر رنسانس

تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان‌انگیز است، دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می‌شود و سفری در زمان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. موزه‌ها از مکان‌هایی هستند که این تجربه هیجان‌انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

موزه «اوفیتزی» نیز از مجموعه‌های ارزشمندی است که در مرکز تاریخی شهر فلورانس در ناحیه توسکانی ایتالیا قرار گرفته و مملوء از شاهکارهای هنری است. موزه اوفیتزی یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین موزه‌های ایتالیا و جهان به حساب می‌آید که مجموعه‌های ارزشمندی به ویژه آثاری از هنرهای دوره رنسانس را در خود جای داده است.

ساختمان این موزه در ابتدا دفتر و اداره‌ای برای تجار و قضات فلورانس بود که بین سال‌های 1560 تا 1580 توسط واساری ساخته شده است. یکی از طبقات این ساختمان که جزء دارایی‌های شخصی یکی از خانواده‌های اشراف‌زاده ایتالیا بود، به گالری شخصی این خانواده که علاقه‌ زیادی به جمع‌آوری آثار هنری داشتند، تبدیل شد. این گالری معروف که در آن مجسمه، نقاشی، جواهرات، نسخ خطی، سنگ‌های قیمتی، سکه و پرتره‌های حکاکی شده سنگی کوچک، ابزارهای علمی و حتی اسلحه را در خود جای داده، به یکی از باارزش‌ترین و جالب‌ترین مجموعه‌های دنیا تبدیل شده است.

آثار معروف موجود در این قسمت به واسطه هنردوستی این خانواده اشراف‌زاده ایتالیایی است که جمع‌آوری آن‌ها باعث شد اوفیتزی در سال 1865 به موزه تبدیل شود و اتاق‌های زیادی از ساختمان موزه به محلی برای نمایش نقاشی‌های قرن 15 تا 18 میلادی اختصاص پیدا کند.

شکل موزه به صورت هزارتویی بلند و یو مانند است که آثار در آن به ترتیب زمانی چیده شده‌اند و بازدیدکنندگان می‌توانند توالی اتفاقات و نوآوری‌هایی که در طول قرن‌ها رخ داده است‌ را به خوبی ببینند و تجربه هیجان‌انگیزی داشته باشند.

یکی از دلایل تجربه هیجان بازدیدکنندگان این موزه، نقاشی‌ها و آثار قرن 14 آن است؛ این آثار شامل شاهکارهای هنرمندانی چون «لئوناردو داوینچی»، «سیمونه مارتینی»، «پیرو دلا فرانچسکو»، «جوتو دی بوندونه»، «فرا آنجلیکو» و هنرمندان برجسته آلمانی، هلندی و… است.

کشور ایتالیا و شهر فلورانس وجود موزه «اوفتیزی» را مدیون آخرین بازمانده خاندان مدیچی است، چرا که «آنا ماریا» در سال 1743 این گالری را به توسکانی(ناحیه‌ای در ایتالیا به مرکزیت فلورانس) بخشیده و تاکید کرده است که میراث این گالری باید در دسترس عموم قرار گیرد و تمام مردم بتوانند از آن بازدید کنند.

از آثار موزه اوفیتزی می‌توان به مجموعه نقاشی‌های «چیمابوئه» و «جوتو دی بوندونه» اشاره کرد که در واقع می‌تواند شروع‌ بازدید برای علاقه‌مندان این موزه باشد. اولین سالن این موزه حس بودن در کلیسایی باستانی را برای بازدیدکنندگانش به ارمغان می‌آورد و علاقه‌مندان به این موزه هم‌چنین با چشم‌اندازی زیبا از کلیسای مینیاتو، باغ باردینی و پل زیبای پونته وچینو بر فراز رودخانه آرنو روبه‌رو خواهند شد.

اوفیتزی

از دیگر آثار موجود در این موزه نیز می‌توان به نقاشی مشهور تولد ونوس و پریماورا اثر «ساندرو بوتیچلی»، نقاش مشهور فلورانسی دوران رنسانس اشاره کرد. این موزه هم‌چنین میزبان اثر «خانواده مقدس» میکل‌آنژ در قلب خود است. از دیگر نقاشی‌های مطرح این موزه می‌توان به نقاشی «ونوس» اثر تیتان و نقاشی‌های لئوناردو داوینچی اشاره کرد.

بازدیدکنندگان این موزه معتقدند که «اوفتیزی» گنجینه‌ای ارزشمند از اشیاء گوناگون است که با گذر زمان باز هم از چیزهای تازه‌ای برای علاقه‌مندان به این فضا و حوزه رونمایی می‌کند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد این موزه امضای تفاهم‌نامه همکاری مسئولان آن با انجمن جهانی اسلام است. هدف از ایجاد این تفاهم‌نامه اجرای طرح‌های آموزشی و فرهنگی با هدف معرفی تمدن اسلام، حمایت از طرح‌های توسعه آموزش و ترویج گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی به شکلی صحیح، تحکیم و تقویت پیوندهای دوستی و تفاهم متقابل میان جوامع بوده است.

در این تفاهم‌نامه دو طرفه، علاوه بر اهمیتی که به نقش موزه‌ها در تقویت تبادل فرهنگی و فعالیت‌های آموزشی داده شده، تلاش خواهد شد تا سمینارها و دوره‌های آموزشی نیز برگزار شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *