عباس آباد

۲۰ جاذبه سرسبز عباس آباد

محدوده عباس آباد یکی از مهمترین مناطق گردشگری پایتخت با ۲۰ جاذبه شامل موزه، کتابخانه، دریاچه و بوستان است که برای دیدن همه آنها حتماً یک روز کافی نیست.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ سرسبزترین منطقه تهران با جاذبه‌های تفریحی متعدد در جایی قرار گرفته که این روزها به کل آن مجموعه، عباس آباد می‌گویند از بزرگترین پرچم ایران تا موزه خودروهای تاریخی در کنار بیشترین فضای سبز این مجموعه واقع شده است.

این محدوده از روستاهای بزرگ اطراف تهران بود که همسایه روستای قصر به شمار می‌آمد بنای این روستا را به میرزا عباس معروف به حاج میرزا آغاسی صدراعظم معروف محمد شاه قاجار منصوب می‌کنند حاج میرزا آغاسی با احداث قنات و مشجر کردن عباس آباد آنجا را به مرکز خوشگذرانی سواران ماکویی که در واقع محافظان او بودند مبدل کرد ولی هم زمان با صدارت امیر کبیر بساط عیاشی از عباس آباد جمع و آنجا را به محیطی پاکیزه تبدیل شد.

عباس آباد

اکنون در منطقه عباس آباد رستوران‌ها، بوستان و دریاچه‌های تفریحی متعددی جانمایی شده تا بتواند به عنوان یکی از مناطق گردشگری تهران بزرگ به حساب بیاید.

بزرگترین پرچم ایران

بزرگترین پرچم ایران در این محدوده قرار گرفته است پرچمی که در بالاترین نقطه از برجی به ارتفاع ۱۵۰ متر قرار گرفته و مساحت آن بیش از هزار متر مربع است برای همین هم این پرچم را از هر جای تهران می‌توان دید. این پرچم در زاویه‌ای قرار گرفته که گویی مجسمه سیاووش آن را با دست نشان می‌دهد.

همان مجسمه سیاووش اثر عباس افتخاری عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران که سوار بر اسب بوده و بعد از میدان اصلی بوستان آب و آتش و تقریباً روی به روی آمفی تئاتر قرار گرفته و با فلز ساخته شده و نقش و نگارهایی روی اسب و بدنه سیاووش حکاکی شده است.

عباس آباد

سیاوش نشسته بر اسب

روی کتیبه این مجسمه درباره سیاووش به عنوان نماد پاکدامنی و صداقت از اسطوره‌های شاهنامه یاد شده و توضیحاتی درباره آن نوشته‌اند این مجسمه با ارتفاع چهار متر از ۵۳ درصد مس و ۱۵ درصد قلع و سه درصد سرب و ۳۰ درصد روی با وزن هزار و ۵۰۰ کیلوگرم ساخته شده است. ریخته گران این اثر استاد حمید شانس و بدن اسب ریخته شده به روش قالب‌گیری ماسه‌ای توسط استاد یوبرت کورگیز سنگر در سالهای ۹۱ تا ۹۲ انجام شده است.

عباس آباد

سنگ نماز خارجی

در همان محدوده سنگ نمازی واقع شده که قرار بود به عنوان نمازخانه از آن استفاده شود اما با وجود سنگ‌های گران قیمتی که گفته شده بود از خارج کشور به ایران آورده شده، هنوز بلااستفاده مانده مانند ساعت بزرگی که زمانی کار می‌کرد و از بزرگراه نیز دیده می‌شد اما اکنون مدتهاست خوابیده است.

عباس آباد

پل طبیعت؛ بزرگترین درخت فولادی

مجموعه تفریحی عباس آباد همان منطقه‌ای است که در آن پل طبیعت نیز قرار گرفته است و گردشگران داخلی و خارجی تصاویر زیبا از تهران را در همین مکان ثبت می‌کردند. پلی که آوازه طراحی آن به خارج از کشور نیز رسیده و تهران را زیباتر کرده است چه در روشنایی روز که می‌توان بزرگراه سرسبز را از بالای آن مشاهده کرد چه در شب که با نورپردازی‌هایش جلوه‌ای دیگر به این بخش از تهران داده است.

پل طبیعت با بیش از سیصد متر طول و چهل متر ارتفاع در سه طبقه، بزرگترین پل پیاده‌روی ایران است که شاید بتوان آن را بزرگترین درخت فولادی کشور با بیش از بیست هزار تن فولاد دانست و در طول چهار سال زمان ساخت آن هیچ درختی برای قرار گرفتن این پل قطع نشد.

عباس آباد

حرارت آتش در خنکای آب

یک سمت از پل طبیعت، پارک جنگلی پر پیچ و خم طالقانی قرار دارد و سمت دیگر آن، بوستان حضرت ابراهیم (ع) یا همان پارک آب و آتش مشهور قرار دارد. حرارت آتش و خنکی آب با الهام از داستان حضرت ابراهیم جاذبه‌ای گردشگری در پایتخت بوجود آورده است. این پارک یک از بزرگترین پارک‌های تهران است که اول به نام حضرت ابراهیم نامگذاری شد و مردم آن را با آب و آتش می‌شناختند. دلیل آن هم وجود فواره‌های بزرگ آبی بود که از دل زمین بیرون می‌آمد و مشعل‌های آتش بزرگی که در نزدیکی آن روشن می‌شد یک فضای پرحرارت اما خنک..

چهار برج ده متری در ضلع شرقی بوستان ساخته شده‌اند و هر نیم ساعت یک باره شعله‌های آتش به آسمان می‌رفت. اما از آنجا که روشن شدن این آتش برای مدیریت این مجموعه هزینه بر بود، دیگر آتشی از این برج‌ها شعله‌ور نشد و گلستان شدن آتش نمرود بر حضرت ابراهیم روی همان تصاویر فلزی برج‌ها باقی ماند. تصاویر دیگر فلزی این برج‌ها درباره شکستن بت‌ها به دست این پیامبر الهی، گلستان شدن آتش نمرودیان، نزول فرشته‌های وحی، به قربانگاه بردن فرزندش اسماعیل و ساخت خانه کعبه به امر خداوند است. درست رو به روی فواره‌های آب و برج‌های آتش سالن آمفی تئاتر چهارصد نفره روبازی هم وجود دارد که تا قبل از کرونا جشن‌ها و مراسم مختلفی در آنجا برپا می‌شد.

عباس آباد

رستوران با تم‌های مختلف

در تمام بخش‌های مختلف منطقه عباس آباد به خصوص در محدوده پارک آب و آتش رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی قرار گرفته‌اند که هر یک از آنها قرار بود سلیقه مخاطبان را تأمین کند اما آنقدر این رستوران‌ها بی نظم جانمایی شده‌اند که این بخش از فضای تفریحی و گردشگری عباس آباد را بهم ریخته‌اند مگر چند کافه و رستورانی که در جای درست واقع شده‌اند به عنوان مثال یکی از این رستوران‌ها با تم قایق طراحی شده اما آنقدر بی سلیقگی در این بخش وجود دارد که نمی‌توان درکی از این تم به کار رفته داشت به جز این کیفیت غذاها و قیمت گزاف آن نیز باب میل خیلی از افراد نیست.

بسیاری از خانواده‌های ایرانی و تهرانی کنار مبلمان‌های طراحی شده این مجموعه و آلاچیق‌های آن وسایل غذا و پیک نیک خود را می‌آورند تا کمتر از این رستوران‌ها استفاده کنند.

اگر قصد دارید روزی به‌یادماندنی را در پارک آب‌وآتش و بوستان حضرت ابراهیم بگذرانید، می‌توانید خود را با خط شماره یک متروی شهری به ایستگاه شهید حقانی برسانید و ازآنجا به ورودی شمالی پارک بروید. با خودروی شخصی نیز می‌توان در مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک وارد خیابان دیدار و پارکینگ عمومی بوستان حضرت ابراهیم شد. بوستان حضرت ابراهیم بوستانی مفهومی است که آغازگر مسیر گردشگری تپه‌های عباس‌آباد هست و بازدیدکنندگان ازآنجا می‌توانند راهی دیگر بوستان‌ها شوند تا حلقه باغ‌های مفهومی مجموعه گردشگری عباس‌آباد تکمیل شود.

جنگلی وسط پایتخت

از اینجا با عبور از پل طبیعت می‌توان به پارک طالقانی که شبیه به جنگلی در مرکز تهران است رفت و از آلاچیق‌های آن برای یک پیک نیک نیم روزه استفاده کرد.

وقتی کوه و جنگل و خیابان کنار هم قرار می‌گیرد هر گردشگری دلش می‌خواهد از اینجا تصاویر زیبایی را ثبت کند به همین دلیل است که یکی از مهمترین مناطق گردشگری تهران بزرگ این مجموعه شده است چون تصاویر متعدد زیبایی نیز در این محدوده در فضای مجازی منتشر شده است اما این محدوده تنها به وجود چند پارک آب و آتش و سازه‌های فلزی ختم نمی‌شود.

بوستانی برای جشن‌های نوروز

دریاچه هنر بخشی از مجموعه عباس آباد است دریاچه ای که دور تا دور آن را آلاچیق‌ها برای پذیرایی و خلوت گردشگران پوشش داده‌اند.

از این آلاچیق‌ها می‌توان در بوستان نوروز هم دید بوستانی که قرار بود در هنگام جشن‌های جهانی نوروز مراسم داشته باشد درست مانند سکوهای معروفی که هر کشوری برای گرفتن جشن نوروز خود ایجاد کرده تا برنامه‌های بین المللی داشته باشد.

باغ و دریاچه هنر

دریاچه هنر هشتمین دریاچه مصنوعی تهران است که در دل اراضی عباس آباد قرار گرفته. این دریاچه با ۲۵ هزار مترمربع مساحت دو دریاچه شمالی و جنوبی دارد با یک سکوی مرکزی که قرار بود نمایش و مراسم هنری روی آن اجرا شود.

باغ هنر هم در کنار آن قرار دارد این باغ خانه شعر و ادبیات و خانه نقش و هنرهای تجسمی را نیز در دل خود جای داده است. خانه شعر و ادبیات همان خانه‌ای است که اهالی فرهنگ و هنر در آن جمع می‌شوند تا برنامه‌های فرهنگی داشته باشند و یا کتابخانه مرحوم نادر ابراهیمی نویسنده، مترجم و ترانه سرا نیز در آنجا واقع شده است.

عباس آباد

موزه‌ای برای یک نویسنده

دی ماه سال ۹۸ بود که بخشی از این خانه به موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی اختصاص یافت و کتاب‌های اهدایی همسر او زینت بخش این خانه شد و حالا همه علاقه مندان می‌توانند از کتاب‌های آن استفاده کنند با دست خط نادر و آثار و نوشته‌های به جا مانده از آن آشنا شوند و یا بخشی از اتاق کار او را که اینجا با وسایل شخصی‌اش بازسازی شده ببینند.

دیدن در و دیوارهای خانه شعر و ادبیات هم خالی از لطف نیست با اینکه یک بنای ساده است اما هنرهای به کار رفته در آن جالب توجه است از جمله منبت کاری درها و یا تزئینات روی سقف آن.

خودروهای تاریخی پارک شده برای سرو غذا

موزه دیگری که در محدوده عباس آباد وجود دارد مربوط به خودروهای تاریخی است که مجموعه داری به نام امینی ۲۵ خودرو و موتور قدیمی را پشت باغ کتاب پارک کرده و به آنها تم غذاخوری داده است یعنی برخی از این خودروها که قابلیت سرو غذا دارند را تغییر کاربری داده تا بازدیدکنندگان بتوانند غذاها و نوشیدنی‌های ایرانی را در اینجا امتحان کنند. البته در این روزهای شیوع ویروس کرونا ساعت غذا خوری ها از ۱۸ تا ۲۴ است.

عباس آباد

دیدن خودروهای کمپر آمریکایی که حالا به تهیه غذا مشغول شده‌اند در کنار فضای باز مجموعه‌های تفریحی عباس آباد هم دیدن ی است به خصوص اینکه کنار هر خودرو توضیحاتی درباره آن وسیله نقلیه نیز داده شده است به عنوان مثال خودرویی سبز رنگ در این محدوده پارک شده که طبق توضیحات مربوط به آن تنها خودروی مدل سیتی کار است که قبل از انقلاب از آمریکا به ایران آورده شده این خودرو اولین خودروی تمام برقی در جهان است که به صورت محدود تولید شده بود و به ایران هم پیشنهاد شد که در تولید آن مشارکت کند.

موزه بزرگ انقلاب با خودروهای نظامی

موزه دیگری که نزدیک به همان مجموعه است موزه انقلاب و دفاع مقدس است که خود آن مجموعه هم وسعت زیادی دارد و دیدن آن موزه و خودروهای نظامی پارک شده در محوطه اش زمان زیادی می‌خواهد مانند کتابخانه ملی ایران و یا باغ کتاب.

لدفانس تهران!

اما در همین مجموعه عباس آباد محدوده‌ای شبیه به محله لدفانس پاریس وجود دارد محدوده‌ای که دور تا دور آن ساختمان‌های اداری قرار گرفته و باغ مشاهیر با سردیس شاعران و عرفا به مسیری برای پیاده روی تبدیل شده است به خصوص آنکه طاق مشاهیر نیز شبی به طاق پیروزی البته در ابعاد کوچک‌تر واقع شده و این محدوده را برای پیاده روی مناسب کرده است.

عباس آباد

آبشار سنگی بی آب و تپه غیر قابل بازدید

بخشی از مجموعه عباس آباد که هنوز تکمیل نشده باغ راهی است که برای فروش گل و گیاه تعبیه شده بود در کنار آبشار سنگی که گاهی اوقات آبی از آن جریان داشت اما منطقه کلی از منطقه عباس آباد را تنها از تپه‌ای می‌توان مشاهده کرد که باید از راه پر پیچ و خمی گذر کرد تا به بالای تپه رسید اما دیدن آن به دلیل اینکه هنوز زیرساختی برایش ایجاد نشده، برای عموم مردم امکان پذیر نیست وگرنه می‌شد همه مجموعه را در یک نما دید.

عباس آباد

گنبدی برای نمایش کهکشان

در این محدوده در کنار پل ابریشم گنبد مینایی خودنمایی می‌کند که از محله‌های مختلفی می‌توان آن را مشاهده کرد. گنبد آبی رنگی که برای آشنایی مردم با اجرام و کهکشان طراحی شد. گاهی در سالن سینمای این گنبد فیلم‌های سه بعدی نیز پخش می‌شود ورودی این مجموعه ۲۵ هزار تومان است. ایده ساخت این گنبد به سال ۸۶ برمی‌گردد. در این گنبد آبی رنگ جای نشستن برای ۱۵۰ نفر حتی معلولان است و هر کسی حدود یک ساعت می‌تواند اینجا سرگرم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *