خمین

شهر زیرزمینی خمین برای بازدید گردشگران آماده می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خمین گفت: شهر زیرزمینی تهیق خمین در قالب تفاهم‌نامه جهت مرمت بهسازی و بهره‌برداری به شورای بخش کمره واگذار شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علی مشهدی با اعلام این خبر افزود: موانع گردشگرپذیرشدن شهر زیرزمینی تهیق در خمین اکنون کوتاه‌تر شده و این نوید را می توان داد که تا نوروز 1400 این شهر خفته در اعماق خاک که به‌جامانده از دوران ایلخانی است برای ورود گردشگران مهیا می‌شود.

وی افزود: شهر زیرزمینی تهیق که به صورت دستکند جهت اسکان و حفظ جان مردم در برابر خطرات احتمالی، جنگ، اختلافات قومی و قبیله ای در  بستر  کنگلومرایی زمین های اطراف روستای مذکور و در مجاورت بقعه متبرکه امامزاده زینب خاتون شهرستان خمین ایجاد شده است، پس از ثبت در فهرست آثار ملی در دو فصل مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است.

او افزود: براساس درخواست شورای بخش کمره جهت مرمت، ساماندهی و بهره برداری در قالب تفاهم نامه فی مابین اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی و فرمانداری شهرستان خمین در بازه زمانی مشخص و با نظارت کامل و جامع جهت حفظ آثار تاریخی، پس از مراحل مرمت و ساماندهی جهت بازدید عموم  به بهره برداری خواهد رسید.

مشهدی گفت: امیدواریم با نابودی ویروس کرونا برای نوروز ۱۴۰۰ شاهد بهره برداری از این شهرتاریخی باشیم.

او در ادامه افزود: شهر یا پناهگاه زیرزمینی تهیق مربوط به دوره ایلخانی در استان مرکزی است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق واقع شده است. در این شهر زیرزمینی بعد از عبور از اتاق‌ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد. راهرویی باریک و کوتاه که در طول مسیر چاه‌هایی در اطراف آن پدیدار می‌شوند.  این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *