زینه‌گان

غار زینه‌گان ؛ بهشتی اسرارآمیز در قلب مهران

غار طبیعی زینه‌گان پدیده‌ اسرارآمیز و چشم‌نوازی است که در بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران قرار دارد و به دلیل هوای بسیار خنک و مطبوعش به غار بهشت معروف شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان پدیده زیبای غار است که به سرزمین عجایب و دنیای اسرارآمیز مشهورند. باید گفت غارها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی نقش بسزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند.

استان ایلام که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته است، دارای دو خصوصیت دشت در جنوب و کوهستان در شمال است و به همین دلیل، این منطقه به دلیل چهارفصل بودن مورد توجه گردشگران و مسافران قرار دارد. غار طبیعی و بی‌نظیر زینه‌گان در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح آباد، از توابع شهرستان گرمسیری مهران و در ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی صالح آباد قرار دارد.

سرخس‌ها، گل‌ها، گیاهان، سنگ‌ها و آرامش حاکم بر درون غار، همه نمایی از نقاشی طبیعی است که چشم‌ها را به زیبایی فرا می‌خواند. این غار دارای صدها متر طول، آب فراوان و قندیل‌های متعدد است که از آبچک‌های طبیعی باران نقش می‌بندند.

راه دسترسی به غار دشوار است

رضایی، یکی از گردشگران ایلامی، گفت: غار زینه‌گان بسیار زیبا و چشم‌نواز است وارد غار که می‌شوی، احساس می‌کنی قطعه‌ای از بهشت در مقابل دیدگانت خودنمایی می‌کند. راه دسترسی به اینجا کمی سخت است. ای کاش مسئولان تمام مسیر مورد نظر را آسفالت کنند تا برای گردشگرانی که قصد مسافرت به این غار را دارند مسیر دشوار نباشد.

اثری زیبا و طبیعی در ایلام

میثم علی‌زاده، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهران، اظهار کرد: شهرستان مهران در درازای جغرافیایی ۴۶ درجه و ۱۰ دقیقه و پهنای جغرافیایی ۳۳ درجه و ۷ دقیقه و در بلندای ۱۵۵ متری از سطح دریا قرار دارد. مهران در کرانه چپ رود کنجانچم قرار گرفته و با مرز عراق بیش‌تر از چند کیلومتر فاصله ندارد. مهران از شمال به ایلام، از شرق به دهلران و از غرب و جنوب به عراق محدود است.

وی افزود: غار زینه‌گان به عنوان اثری زیبا، طبیعی و بکر در استان ایلام مورد توجه گردشگران بوده. باید گفت مهران جزو معدود شهرستان‌هایی است که ۴ برند گردشگری، تاریخی، طبیعی و دفاع مقدس را در دل خود جای داده است. بیش از ۶۴ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این در حالی است که غار زینه‌گان چون یک جاذبه طبیعی است، اجازه مرمت و بازسازی آن وجود ندارد.

۶ کیلومتر برق‌رسانی

عبدالمالک شنبه‌زاده، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، نیز مطرح کرد: در غار زینه‌گان ۶ کیلومتر برق‌رسانی انجام شده و آب شرب از طریق حفر چاه قابل دسترسی است. در حال حاضر در فراخوان مجدد برای جذب سرمایه‌گذار هستیم و تاکنون ۱.۵ میلیارد تومان در آنجا هزینه شده است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *