سوئیس

گسترش نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای ایران و سوئیس

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از گسترش همکاری‌های ایران و سوئیس در برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای خبر داد.

محمدحسن طالبیان  در دیدار با  مارکوس لایتنر سفیر سوئیس و توماس ویدمر دبیر اول و رایزن فرهنگی این کشور با اشاره به سابقه ارتباطات فرهنگی دو کشور و پیشینه ۱۰ هزار ساله تمدنی ایران عنوان کرد: بیش از یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار بنا، محوطه و بافت تاریخی در ایران شناسایی‌ شده است که از این تعداد، حدود ۳۳ هزار اثر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است و تلاش برای ثبت آثار دیگر ادامه دارد.

او با بیان اینکه ۲۴ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی قرار گرفته، افزود: ایران به دلایل شروع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به مدت ۲۴ سال هیچ پرونده‌ای را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارسال نکرد و از سال ۸۳ تاکنون ۲۴ اثر را در این فهرست به ثبت رسانده و در حال حاضر در رده نهم جهان قرار دارد.

طالبیان با اشاره به اهمیت برخی آثار همچون جنگل‌های هیرکانی، بیابان لوت، قنات ایرانی و منظر باستان‌شناسی ساسانی در فارس با پهنه‌ وسیع استانی به ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و تکنیکی این آثار پرداخت.

او با اعلام این که پرونده راه‌آهن سراسری ایران با گستره‌ای از خلیج‌فارس تا دریای خزر به کمیته میراث جهانی ارسال شده است، گفت: در ساخت راه‌آهن سراسری ایران مهندس‌هایی از سوئیس و دیگر کشورها نقش چشم‌گیری داشته‌اند.

به گزارش میراث آریا، معاون میراث‌فرهنگی همچنین با اعلام ثبت ۱۴ اثر ناملموس کشورمان در فهرست میراث ناملموس جهانی، ۷۱۱ موزه موجود کشور، ۴ هزار مجموعه‌دار خصوصی و طیف متنوع آثار تاریخی‌فرهنگی موجود، به فعالیت‌های نمایشگاهی بین‌المللی ایران با کشورهای فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، ارمنستان و… پیش از کرونا و راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و بازدیدهای مجازی پس از همه گیری کرونا اشاره کرد و افزود: ایران می‌تواند در زمینهٔ برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای و ایجاد موزه با کشور سوئیس همکاری‌های مشترک داشته باشد.

مارکوس لایتنر سفیر کشور سوئیس نیز در این نشست با تاکید بر غنای تاریخی فرهنگی و تنوع جاذبه‌های گردشگری با اشاره به سفر خود به برخی استان های کشور و بازدید از آثار تاریخی فرهنگی پیش از پاندمی کرونا از آمادگی کشورش برای همکاری‌های مشترک نمایشگاهی خبر داد.

او در این نشست با تحسین میراث‌فرهنگی ایران، تعداد بالای موزه و موزه‌داران خصوصی و با تاکید بر حمایت از مالکیت فکری هنرهای سنتی ایران و تمایل وزیر امور خارجه سوئیس برای برگزاری تورهای مختلف گردشگری بین دو کشور از برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای بین دو کشور و همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استقبال کرد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *