پارک ملی تندوره

آشنایی با پارک ملی تندوره – خراسان رضوی

پارک ملی تندوره یکی از 23 پارک ملی کشورمان است که به لحاظ نمونه‌های برجسته مظاهر طبیعی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد

پارک ملی تندوره در شمال استان خراسان، در نزدکی مرز ترکمنستان و در منطقه‌ای کوهستانی با صخره‌ها و تپه ماهورهای متعدد و دره‌های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف است قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاهای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال می‌باشد.

این پارک ۷۳۴۳۵ هکتار مساحت دارد و در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق گردید و در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک به ۵۳۷۸۰ هکتار تقلیل یافت و به عنوان پارک ملی شناخته شد.

پوشش گیاهی این منطقه از انواع علفی ـ بوته‌ای و درختان و درختچه‌ها تشکیل شده و در سراسر منطقه با انبوهی متفاوت پراکنده شده اند و  به همین دلیل  یکی از زیباترین مناطق طبیعی دست نخورده ایران به حساب می‌آید.

راه دسترسی به پارک ملی تندوره مسیر قوچان – درگز است. میزان بارندگی سالانه‌اش حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار متفاوت است. درجه حرارت در زمستان تا ۲۰- درجه می‌رسد و حداقل ۴ ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد.

این منطقه فاقد مراکز جمعیتی می‌باشد و تنها پاسگاه‌های محیط بانی در آن قرار دارند. مجموعه تندوره از نظر منابع آبی فاقد رودخانه‌های مهم است و قسمت اعظم منابع آب این منطقه را چشمه‌ها تشکیل می‌دهند.

این پارک بهترین زیستگاه‌ برای جانوران وحشی است. نه تنها کل و بز و گرگ و گراز و شغال و… در آن دیده می‌شوند، بلکه میش و قوچ اوریال نیز که از بزرگترین نژاد این نوع جانوران هستند را می‌توان در پارک ملی تندوره مشاهده کرد.

از طرفی یکی از بزرگترین پلنگ‌های جهان در این منطقه زیست می‌کند. گربه وحشی پالاس هم یکی از بزرگترین و نادرترین پستانداران گوشتخوار این پارک است.

عقاب طلایی، جغد، کبک، قمری، تیهو، باقرقره و… تنها بخشی از پرندگان متنوع پارک را تشکیل می‌دهند. از خزندگان خطرناک این منطقه می‌توان به مار کبرا، مار جعفری و افعی شاخدار اشاره کرد.

مرتفع‌ترین نقطه این منطقه قله قنبرعلی در جنوب محدوده به ارتفاع ۲۵۸۶ متر است و پست‌ترین نقطه با ارتفاع ۸۸۴ متر در بخش شمالی محدوده قرار دارد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *