هواپیمایی

شکایت از شرکت‌های هواپیمایی به دستگاه قضایی می‌رود

نشست مشترک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با رئیس‌کل دادگستری استان تهران در ماجرای رسیدگی به تخلفات گردشگری برگزار می‌شود.به گزارش همشهری آنلاین، پس از انتشار گزارش همشهری از وضعیت پروازهای خارجی گردشگران ایرانی که منجر به بلوکه شدن ده‌ها میلیارد تومان پول مردم در شرکت‌های هواپیمایی خارجی ازجمله شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ترکیه و لوفت‌هانزای آلمان شده است، به‌دلیل توقف پروازها از اسفندماه سال گذشته تاکنون، روزنامه همشهری با خبر شد که این هفته مذاکرات برای ایجاد شعبه‌ ویژه رسیدگی به تخلفات گردشگری ازجمله رسیدگی به شکایات مرتبط با ایرلاین‌های خارجی در دادگستری استان تهران آغاز می‌شود.

انتشار گزارش همشهری از بلوکه کردن پول ایرانی‌ها در ایرلاین‌های خارجی که مبالغ خرید بلیت‌های پرواز به مقاصد مختلف برای سفرهای نوروزی و فروردین‌ماه سال ۹۹را از طریق شرکت‌های خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری به‌حساب خطوط هواپیمایی خارجی واریز کرده بودند و اکنون ایرلاین‌های خارجی از بازگرداندن ده‌ها میلیارد تومان پول ایرانی‌ها خودداری می‌کنند، همچنین گزارش این روزنامه از افزایش سرسام‌آور نرخ بلیت پرواز از مقصد تهران به ترکیه و دیگر مقاصد پروازی که ۴۰تا ۸۰میلیون تومان نرخ خورده است، با واکنش‌های زیادی مواجه شد و صبح دیروز نیز دو مسئول مرتبط با حوزه سفر در سازمان هواپیمایی کشوری برکنار شدند.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، حالا به همشهری خبر داده است که مکاتبات این انجمن با دستگاه قضایی و رایزنی‌ها با دادگستری استان تهران برای ایجاد شعبه ‌ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری، ازجمله در موضوع بلوکه شدن ده‌ها میلیارد تومان پول ایرانی‌ها در خطوط هواپیمایی خارجی و برخی خطوط داخلی، تا هفته آینده در دادگستری استان تهران آغاز و امیدواریم به زودی شعبه ‌ویژه‌ای برای رسیدگی به این تخلفات در دستگاه قضایی ایجاد  شود.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیش‌تر در مکاتبه با دستگاه قضایی درخواست ایجاد شعبه‌ تخصصی رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری را ارائه کرده بود و به‌نظر می‌رسد این پیشنهاد با استقبال رئیس‌کل دادگستری استان تهران مواجه شود و در روزهای آینده، این شعبه با حضور کارشناسان تخصصی حوزه گردشگری دایر شود.

رایزنی با دادگستری

حرمت‌الله رفیعی به همشهری گفته است که صنعت گردشگری یک فعالیت تخصصی است و نه‌تنها بخش زیادی از قضات، بلکه فعالان این صنعت نیز به‌دلیل وجود شاخه‌های متعدد در این صنعت، شناخت کافی از آن ندارند. به همین دلیل درخواست شده است شعبه‌ویژه برای رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری ایجاد شود و با مذاکراتی که با رئیس‌کل دادگستری استان تهران انجام شد، قرار است در جلسه‌ای که روزهای آینده با حضور ایشان برگزار می‌شود، اهمیت رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری توسط دستگاه قضایی به ایشان ارائه شود که امیدواریم به ایجاد شعبه‌ویژه رسیدگی به تخلفات گردشگری در دستگاه قضایی منتج شود.

به گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در این شعبه ‌ویژه کارشناسان خبره معرفی می‌شوند تا درخصوص تخلفات تورهای گردشگری و مشکلات مربوط به بلیت‌های پروازی تصمیم‌گیری شود.

به گفته او، کارشناسان حوزه‌های مختلف برای رسیدگی به پرونده‌های تخصصی گردشگری در این شعبه حضور خواهند داشت و با این اقدام زمان رسیدگی به شکایات مردمی از بخش‌های گردشگری بسیار کوتاه می‌شود.

برچیدن رفتارهای غیرقانونی

حرمت‌الله رفیعی بار دیگر با اشاره به شکایات مردمی از بلوکه شدن پول‌های خرید بلیت‌های پروازی که از اسفندماه سال گذشته در ایرلاین‌های خارجی بلوکه شده است، گفت: پول مردم به هر دلیلی سرگردان است و متأسفانه محمل‌های غیرقانونی رسیدگی به شکایات در وزارت میراث‌فرهنگی و ادارات استانی آن وزارتخانه و همچنین که کمیته‌های رسیدگی به شکایت در سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن‌های تخصصی قادر به برطرف کردن این مشکلات نیستند چون این کمیته‌ها نمی‌توانند حکم صادر کنند.

او با انتقاد از رفتار وزارت میراث‌فرهنگی در برخورد با شرکت‌های خدمات مسافرتی که قادر به بازگرداندن پول مردم از ایرلاین‌های خارجی نیستند، افزود: متأسفانه وزارت میراث‌فرهنگی به جای یک برخورد حقوقی با ایرلاین‌های خارجی که پول ایرانی‌ها را به آژانس‌های گردشگری بازنمی‌گردانند تا به‌دست مردم برسد، ضمانت‌نامه‌های شرکت‌های خدمات گردشگری را که در بدو تاسیس از آنها گرفته به شکل غیرقانونی به اجرا گذاشته است. درحالی‌که این ایرلاین‌های خارجی هستند که پول مردم را بازنمی‌گردانند، نه دفاتر خدمات مسافرتی.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تأکید بر اینکه رفتارهای غیرقانونی در وزارت میراث فرهنگی و کمیته‌های غیرقانونی رسیدگی به شکایات در این وزارتخانه و سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن‌های تخصصی با تشکیل شعبه‌ ویژه رسیدگی به تخلفات حوزه گردشگری در دستگاه قضایی باید جمع شود، تأکید کرد: رئیس‌کل دادگستری استان تهران که پیش‌تر در سمت معاون حقوق عامه قوه قضاییه فعالیت می‌کرد، مشکلات این صنعت را می‌شناسد و براساس درخواست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، سؤالاتی را مطرح کرد که منجر به درخواست برگزاری نشست مشترک برای رسیدن به نتیجه مثبت در روزهای آینده می‌شود. مهم‌ترین محور این نشست ایجاد شعبه تخصصی رسیدگی به تخلفات گردشگری در دستگاه قضایی است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *