گردشگری

گردشگری برای برون‌رفت از بحران ناشی از کرونا نیاز به همدلی دارد

اخبار گردشگری از دیگر کشورها نشان می‌دهد راه برون‌رفت از بحران ناشی از کرونا تنها در دست دولت نیست، بخش خصوصی و افراد محلی نیز باید با همدلی با یکدیگر از این دوره عبور کنند.

 شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان به دلیل محدودیت‌های شدید در بخش گردشگری همچنین کاهش چشمگیر تقاضا بین مسافران، بحران بی‌سابقه‌ای را در اقتصاد جهانی گردشگری ایجاد کرده است. بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط گردشگری تحت‌تأثیر این بیماری همه‌گیر قرار گرفته و اکنون با کاهش چشمگیر درآمد روبه‌رو هستند. اهمیت این موضوع ناشی از این است که کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط به‌طور مشخص در صورت ادامه وضعیت موجود در معرض آسیب‌های بیشتری از شیوع کرونا هستند که شامل ۷۵ درصد از مشاغلی است که مستقیما  تحت تأثیر شیوع این همه‌گیری قرار دارند.

در این میان ایران نیز همانند بسیاری از مقاصد دیگر متاثر از شیوع این بیماری بوده و پیامدهای منفی اقتصادی شدیدی را نیز تجربه کرده است. آثار  شیوع کرونا به ویژه در ایران قابل توجه‌تر است، زیرا بسیاری کسب‌وکارهای کوچک گردشگری و کارآفرینان این حوزه که معیشت آن‌ها تا حد زیادی به گردشگری وابسته است، تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته‌اند. به همین دلیل، شناسایی راهبردهایی در سطح محلی، ملی و جهانی برای محدود کردن و به کنترل درآوردن بحران کرونا و کمک به جوامع آسیب‌دیده و بازگشت آن‌ها به عرصه رشد و ثبات بیش از پیش احساس می‌شود.

در این راستا وبیناری با حضور معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استادان برتر دانشگاه‌های دنیا، در راستای بررسی سازوکارهای احیا و بازیابی کسب‌ و ‌کارهای خرد و متوسط، شناسایی استراتژی‌های تاب‌آور و همچنین سیاست‌گذاری هدفمند برای مقابله با این بحران برگزار خواهد شد.

با رعایت شیوه نامه بهداشتی مردم را به سفر کردن قانع کنید

سالار کوه زادی کارشناس حوزه گردشگری درخصوص حمایت های دولتی از مشاغل گردشگری در دوره کرونا گفت: بسیاری مشاغل به خصوص آنهایی که متوسط و کوچک هستند در گیر و دار گرفتن این وام های حمایتی گیر افتاده اند و نتوانستند این حمایت ها را دریافت کنند.

وی افزود: بسیاری مشاغل مربوط به حوزه گردشگری نیز به دلیل تغییر سلیقه جوانان جدید و کوچک هستند، همچون بوم گردی ها و کافه ها یا کافه های سیار، جزء مشاغل کوچک محسوب می شود و نتوانستند از حمایت های دولتی استفاده کنند.

مدرس گروه گردشگری در دانشگاه کردستان یکی از راه های برون رفت از مشکلات حوزه گردشگری را قانع کردن مشتری با رعایت سفت و سخت شیوه نامه های بهداشتی اعلام کرد و گفت: البته برای ورود گردشگر به بوم گردی ها نیز باید به شدت حساسیت های محلی را در نظر گرفت. محلی ها باید به این اطمینان برسند که گردشگران کرونا را در آن محل شیوع نمی دهند.

بخش خصوصی  استرالیا به گردشگری کمک می‌کند

رایموند رستگار کارشناس حوزه گردشگری در این وبینار با اشاره به سیاست های دیگر کشورها در این شرایط گفت: به عنوان مثال استرالیا آسیب زیادی از شیوع کرونا و نیامدن گردشگر خورد. سالانه این کشور پذیرای ۱۰ میلیون گردشگر خارجی بود و با نیامدن آنها حدود ۱۰ میلیارد دلار ضرر کرد. دولت تسهیلات مختلفی به این مشاغل پرداخت کرد اما در قبال خسارتی که بخش خصوصی متحمل شد، این کمک  ناچیز است.

استاد دانشگاه کوئینزلند استرالیا افزود: بهترین روش در کنار حمایت های دولتی، حمایت و برنامه هایی است که خود بخش خصوصی برای خودش انجام می دهد. از جمله فعال کردن گردشگر داخلی در این دوران.

رستگار گفت: در این راستا بخش خصوصی گردشگری که بیش از این در حوزه گردشگری خارجی فعال بود تمرکزش را بر گردشگری داخلی گذاشت و به معرفی جاذبه های گردشگری داخلی پرداخت. مرحله بعد هم تشویق استرالیایی هایی که مهاجرت کردند برای بازدید از جاذبه های فرهنگی کشور است.

وی در ادامه بکارگیری فناوری‌ های جدید و بازدید های مجازی را از جمله دیگر راه‌های سیاست های فعالان مشاغل حوزه گردشگری استرالیایی در شرایط کنونی اعلام کرد و گفت: مثلا سر آشپز هتلی استرالیایی در این دوران به آموزش اینترنتی غذا می پردازد یا یک فعال گردشگری به خانه محلی ها می رود و به صورت مجازی دیگران را در شرایط سفرش قرار می دهد.

رستگاری بحران شیوع کرونا را نخستین و آخرین بحران در حوزه گردشگری نمی داند و گفت: همه مشاغل نمی توانند از این بحران جان سالم به در ببرند اما آنهایی که موفق به بازگشت در این دوران می شوند دوران خوبی از گردشگری را شاهد خواهند بود.

محلی ها از ورود گردشگر جلوگیری می کنند

ولی تیموری معاون گردشگری کشور با بیان این که دیگر مطمن هستیم کرونا تا مدت ها با ماست، گفت: در عرصه داخلی و ملی هیچ محدودیتی در حوزه گردشگری وجود ندارد اما در محدوده محلی محدودیت هایی وجود دارد بسیاری از افراد محلی به تصور شیوع کرونا از ورود برخی از گردشگران جلوگیری می کنند. در این بخش به همدلی و همیاری نیاز داریم باید مسئولان محلی و ساکنان محلی بپذرند ورود گردشگر با رعایت شیوه نامه بهداشتی مسبب شیوع ویروس کرونا نیست.

وی افزود: البته مسئولان تورها نیز با رعایت بیش از پیش از شیوه نامه های بهداشتی این اطمینان خاطر را به افراد محلی و حتی گردشگران بدهند که سفر مسئولانه مسبب شیوع کرونا نیست. بزرگترین راهبرد در شرایط کنونی جلب اعتماد دولت و محلی ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

وی با بیان این که صدا و سیما حتی حاضر به تبلیغ سفر مسئولانه نیست و مدعی است نمی تواند سفر را تبلیغ کند، گفت: در این شرایط خانواده گردشگری در فضای مجازی می تواند به تبلیغ سفر مسئولانه کمک کند زیرا این شکل سفر در حالی که به تاسیسات گردشگری کمک می کند از شیوع کرونا نیز جلوگیری می کند.

تیموری با بیان این که دولت نیز محدودیت های مالی زیادی دارد و البته الویت دولت در شرایط کنونی موضوعات دیگری است، گفت: رعایت سفر در قالب سفر مسئولانه سبب می شود ما نیز به رایزنی برای اخذ تسهیلات بیشتری برای صنعت گردشگری ادامه دهیم.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *