هتلداری

هتلداری لرستان ، لنگ علم و عمل

صنعت گردشگری پس از صنعت نفت و خودرو به‌عنوان سومین صنعت از لحاظ درآمدزایی و گردش مالی در دنیا شناخته می‌شود. از این رو گردشگری با رشدی خیره‌کننده در سراسر جهان روبرو شده و کشورهای مختلف را بر آن داشته است تا برای کسب درآمد از طریق این صنعت به اجرای برنامه‌هایی از جمله گسترش و ایجاد تورهای متنوع برای جذب گردشگر بپردازند.در این میان هتلداری یکی از صنایعی است که رشدیافتگی آن به موجب فراهم‌سازی آسایش و رفاه برای گردشگران می‌تواند به رونق صنعت گردشگری کمک کند و به بیانی ازآنجایی‌که هتلداری یکی از زیرساخت‌های اصلی گردشگری است، رشد هتلداری و گردشگری لازم و ملزوم یکدیگرند.

لرستانی استانی با ظرفیت‌های گردشگری فراوان به شمار می‌رود و چند سالی است که تمرکز این استان بر توسعه صنعت گردشگری بوده تا با کمک آن بخش عظیمی از مشکلات رفع شود؛ اما باید دانست که برای این مهم ایجاد هتل‌های مطابق با استانداردهای روز دنیا و البته آموزش نیروی متخصص در این زمینه بسیار با اهمیت است. موضوعی که متاسفانه خلا آن در هتلداری لرستان به شدت احساس می‌شود و بدون شک بخشی از حال ناخوش صنعت گردشگری استان به این مسئله بر می‌گردد.

لرستان هنوز مقصد گردشگری نیست

علی اکبر فکوری، رئیس جامعه هتل‌داران لرستان در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط تغییر به‌عنوان دو مزیت رقابتی سازمان‌ها قلمداد می‌شود. ازاین‌رو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقا و توسعه صنعت هتل داری نمایان شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین منابع هر هتل برای رسیدن به اهداف سازمانی منابع انسانی بوده و توسعه منابع انسانی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که امروزه توجه مدیران موفق و آینده‌نگر را به خود معطوف داشته است.

فکوری اضافه کرد: آموزش کارکنان هتل‌ها یکی از مهم‌ترین روش های توسعه منابع انسانی است و هتل‌هایی که از مدیران آگاه و موفق بهره می‌گیرند، ضرورت آموزش در هتل‌ها را به‌درستی درک کرده اند و بهبود و توسعه منابع انسانی را یکی از الزامات این صنعت قلمداد می‌کنند.

رئیس جامعه هتل‌داران لرستان با تاید بر اینکه صنعت هتلداری لرستان نیاز به آموزش دارد، افزود: به‌طور کلی انسان مهم‌ترین سرمایه و دارایی در همه هتل‌ها است که اگر در طول دوره خدمت از استانداردهای روز دنیا بی خبر باشند، در زمینه هتلداری موفق نخواهیم بود و لرستان تاکنون عملکرد خوبی از این بابت نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لرستان هنوز مقصد گردشگری نیست و ما هنوز نتوانسته‌ایم در تمام سال در استان مسافر داشته باشیم و این نشان می دهد که در زمینه آموزش هم نیاز به اقدام داریم.

فکوری گفت: در لرستان هنوز مشکلات هتلداران و حوزه گردشگری به دلیل اینکه آخرین حلقه زنجیره اقتصادی هستند، پابرجا است.

عدم وجود زیرساخت مناسبِ صنعت هتلداری/ آموزش یک زیرساخت است

محمد خاکی، نائب رئیس اتاق بازرگانی لرستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در کشور ما ایجاد زیرساخت که جزو وظیفه دولت است، انجام نمی‌شود و در زمینه گردشگری نیز متاسفانه زیرساخت‌های لازم به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری و به خصوص هتلداری، آموزش است.

خاکی اضافه کرد: وقتی اسم کلمه زیرساخت به میان می آید همه فکر می‌کنند اقدامی سخت افزاری است در حالی که لزوما این معنی را نمی‌دهد و در خیلی از رسته های کاری امروزی زیرساخت مربوط به بحث‌های آموزشی بوده چراکه درآمد خدمات در دنیا بسیار بیشتر از ۶۰ درصد درآمدهای دیگر است و گاها برخی از کشورها بیش از ۸۰ درصد درآمد اقتصادشان در این زمینه است.

میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای آموزش هتلداران پای‌کار بیاید

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان اضافه کرد: برای آموزش هتلداری باید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم پای‌کار بیاید تا شرکت هایی که در بخش هتلداری و گردشگری کار می کنند در جریان اخرین استانداردهای آموزشی قرار گیرند.

آموزش هتلداران یکی از مهم‌ترین بحث‌های توسعه صنعت گردشگری لرستان

وی تصریح کرد: آموزش هتلداران یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که برای توسعه صنعت گردشگری در استان  باید انجام گیرد. متاسفانه در لرستان در این زمینه اقدامی تاکنون انجام نشده و میراث فرهنگی پیش قدم نشده است.

انعقاد تفاهم‌نامه بی اتاق بازرگانی و سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش هتلداران

احسان دارایی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و لرستان در ادامه به ایسنا گفت: برای آموزش هتلداران و نیروهای آن‌ها تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی، جامعه هتلداران و سازمان فنی و حرفه‌ای استان منعقد شده  تا در زمینه‌های رستوران‌داری، هتلداری، بوم‌گردی، تور لیدری، حمل‌ونقل و … آموزش لازم به متقاضیان داده شود.

آموزش؛ لازمه توسعه صنعت هتلداری در لرستان

وی با تاکید بر اینکه آموزش لازمه توسعه صنعت هتلداری در لرستان است، افزود: تعیین نیازهای آموزش اولین گام برنامه‌ریزی آموزش کارکنان و در واقع عامل ایجاد و تضمین اثربخشی کارکرد آموزش و بهسازی است.

دارایی ادامه داد: در مدیریت هتلداری مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسائل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم‌کار در این گونه مؤسسه‌ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی ‌غذایی آن‌ها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها و شیرینی‌ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت‌کار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و به طور کلی اداره و مدیریت مناسب یک هتل، متل، رستوران و … مطرح می‌شود.

این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و لرستان خاطرنشان کرد: برای اینکه همیشه در بازار رقابتی بتوانیم عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشیم همیشه توصیه می‌شود که آموزش نیروهای انسانی‌ به صورت فرایندی مستمر تعریف شود و در فرهنگ سازمانی ما جای داشته باشد.

آموزش هتلداران منجر به تولید ثروت در لرستان می‌شود

محمدرضا آذرخش، مدیرکل فنی و حرفه‌ای لرستان نیز در این باره گفت: صنعت توریسم بحثی است که متولی اصلی ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری آن بر عهده میراث فرهنگی است و در وهله های بعد فنی و حرفه‌ای در این زمینه نقش دارد.

وی ادامه داد: اگر بتوان با علم و هنرمان مسافری را در لرستان نگه داریم برای استان تولید ثروت می‌شود و زنجیره ارزش برای لرستان فعال می‌شود.

آذرخش یادآور شد: سازمان فنی و حرفه‌ای بنا دارد با کمک بخش خصوصی هتلی را به عنوان پایلوت انتخاب کند که کلاس های عملی برای اموزش هتلداران در آن اجرا شود تا در این زمینه قدمی مثبت برداریم.

امروزه رقابت اصلی در صنعت مهمان‌نوازی بر سر داشتن نیروی کاری با کیفیت تر است. کیفیت خدمات به کیفیت نیروی انسانی بستگی دارد و از طرفی آموزش لازمه توسعه و موفقیت در هر زمینه‌ای است. امید است با آموزش هتلداران لرستانی قدم‌هایی مثبت در زمینه رونق صنعت گردشگری در لرستان برداشته شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *