پته پله

درباره موزه «پته پله» پاریس

تعلق خاطر داشتن به گذشته یکی از ویژگی‌های انسان بودن است، هیچ انسانی وجود ندارد که به تاریخ خود علاقه نداشته باشد. موزه‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که می‌توان سیر تحول تاریخی را در آن‌ها مشاهده کرد و به دلیل اهمیت حفظ آثار به جا مانده تاریخی، اشکال مختلف راه‌اندازی موزه در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد.موزه «پته پله» در یکی از معابر اصلی پاریس واقع شده و نمایشگاه جهانی سال ۱۹۰۰ دلیل بنای این موزه بوده است. ساخت پته پله حدود ۲۰ سال به طول انجامید و طراحی آن را «شارل گیرول» بر عهده داشت.

موزه «پته پله» و «گراند پله» در گذشته به عنوان یک مکان و با نام کاخ صنعت شناخته می‌شدند؛ اما چون کاخ صنعت، نمای موزه انولید را می‌پوشاند، مسئولان شهری برای توسعه پاریس تصمیم گرفتند کاخ صنعت را به موزنه پته پله و گراند پله تبدیل کنند.

پس در حال حاضر بازدیدکنندگان و گردشگرانی که از پاریس دیدن می‌کنند شاهد این هستند که موزه پته پله درست در مقابل موزه گراند پله قرار گرفته است و نمای آن چیزی حدود ۱۵۰ متر طول دارد.

گردشگران پاریس می‌توانند در پته پله همراه با ستون‌هایی به سبک معماری یونان، حیاطی مجلل با گنبدی چشم‌نواز و باغی نیم‌دایره که با نقوش برجسته باشکوه تکمیل شده است، لحظاتی را در تاریخ غرق شده و به خلق رویاهایشان بپردازند.

این موزه که در سال ۱۹۰۲ به موزه هنری تبدیل شده تبدیل شده است، بیشتر به دلیل نقاشی‌های دیواری‌اش بین بازدیدکنندگان و گردشگران مشهور شده و شامل چهار قسمت متفاوت می‌شود.

یکی از ویژگی‌های این موزه ورودی آن است که توسط «آلبرت بسنارد» طراحی شده و طراحی و تکمیل آن‌ها از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۰ میلادی به طول انجامیده است. البته به غیر از نقاشی دیوراها، سقف ساختمان موزه نیز نقاشی شده است.

نقاشی‌هایی که بر سقف پته پله نقش بسته است از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۴ زمان برده است، البته دو گالری اصلی این موزه نیز شامل نقاشی‌های دیواری تزئین شده‌اند که در یکی از آن‌ها گذشته شهر پاریس از زمان جنگ لوتیشا تا انقلاب فرانسه و در دیگری چهره‌ای مدرن‌تر از پاریس را می‌توان دید.

گفته می‌شود راه‌پله‌های ساختمان این موزه نیز به نوبه خود دیدنی هستند و گیرول به عنوان طراح برای راه‌پله‌های این مجموعه و گل‌نرده‌های آهنی آن بسیار زمان گذاشته است، در ورودی موزه پته پله نیز از هنرنمایی‌های طراح آن است که چشمان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان هنگام ورود جذب زیبایی آن خواهد شد.

از دیگر ویژگی‌های این موزه که مخاطبان زیادی را برای بازدید از خود به پاریس می‌کشاند، مجسمه‌ای است که در بالای ساختمان موزه در حالت نشسته قرار دارد و کشتی نماد پاریس را در بازوی چپ خود نگاه داشته و در احاطه ۹ دختر زئوس قرار گرفته است.

این مجسمه که در اساطیر یونانی به عنوان نماد هنر و هنرمندی شناخته می‌شود توسط مجسمه‌ساز «ژان آنتونی» ساخته شده و به مجسمه «شهر پاریس، محافظ هنر» در بین مردم و هنرمندان منطقه شهرت دارد.

تنها بازدید از بنای موزه خود تجربه‌ای منحصر به فرد را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد، چرا که «چارلز جیرلت» هنگام ساخت این مجموعه با ایجاد پنجره‌های بزرگ و گنبدی شیشه‌ای از نور طبیعی برای روشن شدن فضای موزه استفاده کرد البته باید گفت که ساخت این موزه با تعهد حفظ درختان محیط اطرافش انجام شد و به سرانجام رسید.

علاقه‌مندان به بازدید از موزه‌ها و آشنایی با تاریخ‌ دوره‌های مختلف می‌توانند در پته پله با مجموعه آثاری دائمی که از دوران باستان تا سال ۱۹۲۰ جمع‌آوری شده‌اند، دیدن کنند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند از آثار نقاشی قرن ۱۹ در یک اتاق و یا از دست‌نوشته‌های قرون وسطایی یا سفال‌های دوران یونان باستان در اتاق دیگری بازدید کنند.

از دیگر آثار موجود در این موزه می‌توان به ۱۶ مجسمه نیم تنه گچی اشاره کرد که بر روی طاقچه‌های این بنا قرار گرفته‌اند و آثار هنرمندان معروفی چون «اوژن دولاکروا» هستند. در این موزه هم‌چنین می‌توان آثاری از مجسمه‌سازان معروف چون «رنه دی سنت»، « دیزایر ماریوس فراری»، «لویس کانورس»، « جین آنتونی» و «مارکوس» را به تماشا نشست.

آثار دیگری نیز به غیر از مجسمه‌ها در این موزه به نمایش درآمده‌اند که شامل اشیای عتیقه گران‌بها و ارزشمند قرون وسطی، رنسانس فرانسه و ایتالیایی می‌شوند  و هم‌چنین نقاشی‌های معروف فنلاندی و هلندی در این مجموعه بسیار درخشیده‌اند. نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، پرده‌ها، تابلوها و فرش‌های بافته شده معروف به  Tapestry (ملیله‌کاری)  و آثار هنری قرن هجدهم در این مجموعه نیز توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده‌اند.

این موزه هم‌چنین میزبان آثار قرن نوزدهم که توسط شهرداری پاریس سفارش داده و خریداری شده بودند و میراث اهدایی افرادی چون « ژان باتیست کارپو»، « ژان ژوزف کاریس»، «پل سزان»، «تئودور شاسیوریو»، « گوستاو کوربت» و … است.

از سال ۱۹۰۲ «پته پله» با هدف جمع‌آوری مجموعه‌های دائمی مانند آثاری از دوران باستان و ایجاد نمایشگاه‌های موقت به کاخ «هنرهای زیبای شهر پاریس» نیز شهرت پیدا کرد و علاقه‌مندان می‌توانند هر ساله و در هر زمانی از این مجموعه به صورت رایگان بازدید کنند. لازم به ذکر است که این موزه در سال ۱۹۲۵ برای نمایشگاه هنرهای تزئینی در فرانسه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *