نوش آباد

شهری اسرارآمیز با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال در نوش آباد

شهر زیرزمینی«اوئی»با قدمتی بیش از یک هزار و ۵۰۰ سال در زیر بافت مسکونی شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل است که برای اولین بار توسط فردی که قصد حفر چاه در منزلش داشت، کشف شد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سرزمین پهناور ایران سرشار از شگفتانه های تاریخی است که نشان واضح و مبرهنی از کیاست و زکاوت ایرانی‌ها در دوره پیشینیان بوده است.

بی جهت نیست که نخستین خاستگاه تمدن شهری برای اولین بار در ایران زمین و در محلی که در حال حاضر تپه‌های باستانی سیلک در آن قرار دارد، بنیان گذاشته شد.

تمدن کهن و سراسر باهویت ایران زمین و آنچه از آن دوران در سال‌های اخیر کشف و یا به دست آمده است نشان می‌دهد که مردمان آن زمان ده‌ها و شاید صدها سال از زمان خود پیش تر بوده‌اند.

مصداق یکی از این شگفتانه های بشری را می‌توان در شهر زیرزمینی «اویی» در زیر بافت مسکونی شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل مثال زد. این شهر زیرزمینی که برای اولین بار توسط یکی از ساکنین شهر نوش آباد که در حال حفر چاه در منزل شخصی خود بود کشف شد.

شهری دستکن در سه طبقه

این شهر زیرزمینی که در مجموعه تاریخی آب انبار «چاله سی» نوش آباد قرار دارد به صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش‌آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در سه طبقه ایجاد شده است.

یکی از مهمترین و شاید جالب‌ترین ویژگی‌های این شهر زیرزمینی شگفت انگیز راه‌های ورودی به طبقات بعدی این شهر است. با توجه به اینکه این شهر برای دفاع از مردم و ساکنین محلی در مقابل حمله مهاجمان طراحی و ساخته شده است هر کسی که قصد ورود به فضاها و طبقات این شهر را دارد باید از پایین به بالا حرکت کند که این باعث می‌شود قدرت تهاجمی افراد مهاجم به صفر برسد چراکه افراد بومی که در طبقات دیگر ساکن شده‌اند به دلیل اشراف و تسلط بر مهاجمان به راحتی می‌توانستند آنها را نابود کنند.

«اویی» نخستین بار چگونه کشف شد؟!

حسین میرزاجانی شهروند نوش آبادی است که برای اولین بار به واسطه حفر چاه در منزل شخصی خود شهر زیرزمینی اویی را کشف کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه به دلیل عدم کشف ورودی اصلی برای این شهر اسرارآمیز از آن انبار مجاور منزل خود راهی به شکل دستی برای ورود به این شهر گشوده بود، اظهار داشت: امروزه درب اصلی این شهر زیرزمینی نیز کشف شده است و ورود گردشگران در طول سال از آن سمت انجام می‌شود؛ در روزهای شلوغ این ورودی از آب انبار کنار شهر زیرزمینی اویی، به عنوان دومین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در روزهای دیگر بسته است.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *