گردشگری

تلاش چین برای توسعه گردشگری در عصر کرونا

گسترش جهانی کرونا طی سال جاری موجب شد تا صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان دچار خسارت های اقتصادی فراوانی شود که در این میان چین نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

به گزارش ایرنا از تحقیقی که “دکتر سعید شبانی” و “دکتر آسن ولینوف” از دانش آموختگان حقوق اقتصاد از دانشگاه شانگهای چین که به عنوان دو پژوهشگر بر روی تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری چین و راهکارهای دولت این کشور برای نجات این صنعت از آسیب های جدی این بیماری انجام دادند، داده های اجتماعی و اقتصادی چند سال اخیر در این پر جمعیت ترین کشور جهان بیانگر آن است که چین چهارمین کشور پربازدید جهان (پس از فرانسه، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا) بوده است.

طبق داده های سال ۲۰۱۹، حدود ۱۴۰ میلیون سفر تفریحی به چین انجام شده است. چین همچنین بزرگترین مسیر گردشگران بین المللی خارج از کشور است و سال گذشته حدود ۱۳۴ میلیون سفر از این دست توسط مسافران چینی انجام شده است. بازار داخلی نیز به همان اندازه چشمگیر است و سال گذشته حدود ۵.۵ میلیارد سفر تفریحی در داخل چین توسط مقامات گردشگری گزارش شده است.

اما تازه ترین داده ها نشان می دهد که گسترش بیماری مهلک کرونا در سراسر جهان و به تبع آن در چین موجب شده است که برخی شرکت های گردشگری در این کشور دچار ورشکستگی شوند، افتتاحیه ها به تعویق افتد، رویدادها و اقدامات تبلیغاتی و فروش محصولات، سوغاتی ها به صورت انلاین انجام گیرد تا خسارات وارده از کرونا بر این بخش صنعت کشور کاهش یابد.

گردشگری داخلی در چین در ابتدای ماه های اول همه گیری به بن بست رسید و با گذشت چند ماه به تدریج بازگشایی شد؛ ابتدا با بازگشایی هتل ها و اجازه سفرهای جاده ای به داخل هر استان، سپس امکان عبور از مرزهای استانی برای مسافران فردی و خانوادگی و در نهایت اجازه سازماندهی سفرهای بین استان ها و فروش بلیط هواپیما و بسته های هتل داده شد.

براساس تحقیقاتی که این دو پژوهشگر حوزه گردشگری از کشورهای ایران و روسیه در این خصوص انجام داده اند، مسئولان شهر “یانتای” چین در یک سال غیرعادی راه خلاقانه ای برای جذب و ارتقا گردشگر ارائه داده اند که مورد توجه بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی قرار گرفته است.

این خلاقیت ها به گونه ای به مورد اجرا گذاشته شدند که هتل ها و اماکن گردشگری این شهر به عنوان پایلوت گردشگری در این کشور از رشد مثبتی در حوزه گردشگری برخوردار شدند و در میان گزارش های غیرمنتظره، صنعت غذا و نوشیدنی های چین رشد ۱۶ درصدی را حتی در دوره کرونا تجربه کرده اند.

یانتای شهر ساحلی در استان شاندونگ چین، جشنواره سالانه زندگی ساحلی خود را با پخش زنده ۲۴ ساعته از جاذبه های اصلی شهر و بهترین مناظری که می توان از طریق چشم در یک محیط واقعی دید را به پایان رساند. این رویداد آنلاین علاوه بر رویداد حضوری است که مقامات این شهر برگزار کرده اند و این نشان دهنده نوآوری گردشگری در سال ۲۰۲۰ است که مقامات این شهر در نظر گرفته اند.

از بسیاری جهات، اپیدمی ویروس کرونا در چین تحت کنترل است و گاهی  به صورت پراکنده  در برخی اماکن ویروس کرونا ظاهر می شود، اما زندگی روزمره برای بسیاری از مردم این کشور عمدتا به حالت عادی برگشته است. این امر در مورد تجارت، بازرگانی و جهانگردی کاملاً صدق نمی‌کند، به ویژه برای هر کاری که  با عنصر بین المللی آمیخته است و جواب اینکه آیا بهبود کامل امکان پذیر است تا همه چیز به حالت عادی برگردد، هنوز مشخص نیست.

مسافرت در چین منوط به اقدامات مختلف ایمنی است. هنگام استفاده از پروازها و حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک لازم است – در حالی که اعلام حضور در هتل فقط در صورت ارائه کد QR سلامت سبز امکان پذیر است که تضمینی برای وضعیت سلامت صاحب آن است.

شهروندان چینی و خارجی که از خارج کشور به چین بازمی گردند باید آزمایش اجباری و قرنطینه انجام دهند، در حالی که اتباع خارجی دارای روادید دانشجویی، گردشگری و کسانی که در شرکت هایی کار می کنند که از نظر مقامات چینی ضروری نیست، هنوز قادر به بازگشت به این کشور نیستند. اقدامات در استان ها و شهرهای مختلف چین متفاوت است، اما همه آنها در حالت آماده باش باقی مانده و آماده هستند تا در صورت لزوم این اقدامات را تشدید کنند.

مکان ها و مقصدهای مختلف شروع به ایجاد محصولات و پروژه های نوآورانه ای کردند که می توانستند گردشگران جدیدی را به خود جلب کند – برای بسیاری از آنها اندازه بازار داخلی به این معنی بود که قبلاً مجبور نبودند انواع خاصی از مسافران را هدف قرار دهند.

تمرکز این فصل غیر معمول تابستان باعث جلب مسافران خانوادگی برای بازدید کوتاه، بازدیدکنندگان آخر هفته شد به گونه ای که بتوانند برای تک تک گردشگران جذاب شوند. با توجه به نگرانی مسافران در مورد سلامتی خود در هنگام سفر، مقاصدی که مایل به جذب آنها هستند نیز بر این موضوع تمرکز می کنند و با آگاهی دادن به آنها در مورد فاصله اجتماعی و سایر اقدامات ایمنی و دادن اطلاعات بسیار دقیق در مورد جذابیت و رویدادها این بازدید کنندگان می توانند به منظور جلوگیری از خطرات و سفرهای ناخواسته یا غیرضروری آماده باشند.

انجمن روزنامه نگاران گردشگری چین از جشنواره سالانه زندگی ساحلی در یانتای به عنوان یک پروژه آزمایشی برای جذب انواع گردشگران جدید به این شهر استفاده کرد. یانتای شهری در ساحل دریای بوهای در استان شاندونگ با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر، یک خط ساحلی ۹۰۹ کیلومتری، ۶۳ جزیره و “زیباترین بزرگراه ساحلی چین” را دارد که جاذبه های اصلی آن را به هم متصل می کند.

این جشنواره سه ماه به طول می انجامد و مانند هر جشنواره دیگر از این دست شامل ارائه سرگرمی، رویدادهای فرهنگی و ورزشی به مردم محلی و بازدید کنندگان است. برنامه اولیه برای جشنواره ۲۰۲۰ این بود که جشن تأسیس “اتحادیه” جهانی از شهرهای ساحلی، (اما فراتر از آن) شبکه شهرهای خواهر یانتای – که شامل سن دیگو در آمریکا، ولادی وستوک در روسیه، پوکت در تایلند و ۱۵ شهر دیگر ساحلی در چهار قاره است را شامل شود.

هدف چنین رویدادی تقویت تبادل دانش، بهترین شیوه های – مسافران – ترویج گردشگری پایدار و سازگار با محیط زیست، تبادلات فرهنگی و محتوایی و تبلیغ متقابل جشنواره ها و رویدادها بین اعضای آن است که متأسفانه، همه گیری جهانی نیاز به تعدیلاتی داشت – جشنواره باید دوباره طراحی و کوتاه می شد و از آنجا که سفرهای بین المللی امکان پذیر نیست، شرکت اعضای خارجی مجازی بود – برخی از شهرهای خواهرخوانده یانتای همسو با این ایده که زندگی در دریا و شهر ساحلی فارغ از این که در کجای دنیا باشد کیفیت خاصی دارد که در این رویداد برجسته نشان داده شدند.

تمرکزاین رویداد بر روی بازار داخلی و نمایش تاریخ، فرهنگ، مکان های دیدنی شهر و سراسر چین با تمرکز بر استان زادگاه یانتای بود. استان شاندونگ حدود ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و  حدود ۸۰ درصد بینندگان این پخش زنده از استان شاندونگ بودند.

این پخش زنده  ۲۴ ساعته قصد داشت فراتر از یک تور شهر مجازی باشد – برنامه ریزی آن عناصر واقعی را نشان می داد – میهمانان شهر مکان هایی را که خودشان انتخاب کرده اند کاوش می کردند و تشویق می شدند که در بخش های خود یک نقش فعال مانند تولید کننده داشته باشند.

انجمن روزنامه نگاران گردشگری چین از ورزش های قایق سواری محبوب، مسافرت های جاده ای و تأثیرگذار در اردوگاه، افراد خوش غذا، دانشجویان، دوستداران تاریخ، زوج های جوان، خانواده های بچه دار و یک مهمان خارجی برای چشیدن نوشیدنی های محلی دعوت کرد. چندین هواپیمای بدون سرنشین برای ارائه خدمات به میهمانان مهیا شده بود.

این پروژه به یک تیم بزرگ و آماده سازی طولانی نیاز داشت – بیش از ۵۰ نفر در سمت تولید، چندین هماهنگ کننده و مشاور و بیش از یک ماه برنامه ریزی برای انجام این پروژه انجام شد و چندین نیروی پشتیبانی در این پروژه حاضر بودند تا در صورت بروز مشکل بتوانند آن را حل و فصل کنند.

این پخش زنده از ۸ عصر روز ۱۴ اوت تا ۸ بعد از ظهر روز بعد با یک مراسم افتتاحیه و یک کنسرت، گشت و گذار در مرکزتاریخی شهر، شام با مسئولان محلی، غذاهای محلی و دریایی، گردش در نوارهای ساحلی و یک گشت شبانه در شهر و بزرگراه ۱۰۰ مایلی ساحلی آن انجام شد.

بخش های کوتاه و “سلام” مجازی از شهرهای خواهرخوانده در این ایستگاه های مختلف با یک استودیوی زنده ۲۴ ساعته ایجاد شده بود که بین ایستگاه های مختلف ارتباط برقرار می کردند تا میهمانان خارج از استودیو را معرفی کنند. کارشناسان در استودیو بی درنگ به سوالات بازدید کنندگان پاسخ می دادند. سه جریان در این پروژه دخیل بودند – یکی بخش گردشگری محلی را راه اندازی کرد و دو شرکت بزرگ و اصلی  Tencent و iQiyi  پخش فیلم و پوشش این رویداد را به عهده داشتند. این پخش زنده بیش از ۶.۵ میلیون بیننده منحصر به فرد را به خود جذب کرد.

مشهورترین بخش های مراسم، افتتاحیه و گشت شبانه در مرکز شهر، بازدید از یکی از جزایر برجسته شهر، بازدید از موزه فرهنگ و تست غذاهای محلی،سخنان پایانی و جشن مهمانی بود.

با توجه به طراحی، اما همچنین تا حدودی غیرمنتظره بخش بازدید از موزه فرهنگ نوشیدنی ها و تست غذا از بیشترین بازدیدها بود – بیش از پنج میلیون بیننده همزمان برای تماشای یک مهمان خارجی و یک روزنامه نگار چینی در حال کاوش چهارمین موزه جهان در زمینه تاریخ نوشیدنی ها بودند.

در مورد نتایج مربوط به جهانگردی، گرچه جمع آوری اطلاعات جامع دشوار است اما سازمان دهندگان این رویداد با هتل های مختلف، مکان های برجسته و جاذبه های مختلف ارتباط نزدیکی برقرار کردند و اکثر آنها افزایش تعداد بازدید کنندگان ماه به ماه را گزارش دادند که افزایش ۳۰ درصد یا بیشتر از زمان برگزاری رویداد بوده است.

استفاده از هشتگ یانتای در شبکه های اجتماعی از زمان برگزاری این رویداد افزایش یافته است و این محبوبیت همچنان در حال افزایش است.

این پروژه مدلی را برای توسعه استراتژیک گردشگری تحت محدودیت ها و در فضای عدم اطمینان فراهم می کند و تأیید می کند که مسافران در سال ۲۰۲۰ برای یادگیری در مورد مقاصد جدید آزاد هستند اما این مقاصد باید از رویکردهای خود نوآور باشند و هدف آنها باید تسهیل برنامه ریزی انجام شده باشد. علاوه بر این، این مقاصد باید مسافران را به طور کامل در مورد اقدامات ایمنی و فاصله گذاری اجتماعی که توسط دولت به اجرا در آمده آگاه کنند.

شرکت ها همچنین نباید فراموش کنند که حتی در این مواقع روی آوردن به بازارهای داخلی و تمرکز بر سفرهای کوتاه مدت، نباید تفکر فراتر از آن را متوقف کند و باید عناصر جهانی را در استراتژی های خود ادغام کنند.

ملاحظات کلیدی برای گردشگری در چین و فراتر از آن، در سال جاری و فراتر از آن، باید نوآوری منطقی، همکاری بین فعالان صنعت، ترکیب منابع در حالت آفلاین، استراتژی های نوآورانه خدمتکار و توسعه بسته های مسافرتی نوآورانه و محصولات جذاب برای گردشگران در بازدید کوتاه مدت و میان مدت باید از جمله برنامه های آنها باشد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *