کاخ مروارید

سایه ناامیدی بر یک شاهکار معماری :کاخ مروارید

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز گفت: مرمت کاخ مروارید با محاسبات گذشته حدوداً ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داشت که در شرایط تورمی فعلی باید ۱۰ میلیارد تومان دیگر به آن اضافه کرد.

عباس نوری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت مرمت کاخ مروارید اظهار کرد: این مجموعه بیش از ۱۱۰ هکتار وسعت دارد که تنها ۳۰ هکتار آن به میراث فرهنگی واگذار شده است.

وی ادامه داد: بعد از واگذاری بخشی از این مجموعه به میراث فرهنگی از جمله ساختمان کاخ، اقدامات لازم برای مرمت آن آغاز شد.

نوری ادامه داد: متاسفانه با توجه به اعتبارات محدود وزارت میراث فرهنگی و اعمال تحریم، مرمت کاخ مروارید به کندی پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه با وضع فعلی تخصیص اعتبارات به نظر نمی‌رسد که حتی در برنامه پنج ساله هم بتوان مرمت این مجموعه را به پایان رساند، گفت: مرمت کاخ مروارید با محاسبات گذشته حدوداً ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داشت که در شرایط تورمی فعلی باید ۱۰ میلیارد تومان دیگر به آن اضافه کرد.

نوری اضافه کرد: بدیهی است تامین این اعتبار از سوی وزارتخانه آن هم در شرایط فعلی امکان پذیر نیست به همین دلیل نباید به پایان عملیات مرمت این مجموعه  در آینده نزدیک امیدوار بود.

این مسئول همچنین به وضعیت مرمت کاخ سلیمانیه اشاره کرد و گفت: امسال در مجموع ۱۵۰ میلیون تومان برای مرمت این کاخ اعتبار در نظر گرفته شده که نیمی از آن برای پرداخت حقوق و دستمزد عواملی که اقدامات مرمتی و عمرانی این مجموعه را انجام می‌دهند هزینه می‌شود و عملاً حدود ۷۰ میلیون تومان برای مرمت این کاخ باقی می‌ماند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز توضیح داد: مرمت کلی این کاخ به اتمام رسیده و در مرحله نهایی ترمیم نقوش این مجموعه هستیم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت نقوش دیواری این مجموعه ادامه داد: از آنجایی که پشت دیواره‌های این نقوش خالی است ممکن است با یک حادثه مثل زلزله کل نقاشی‌های دیواری فرو بریزد به همین دلیل باید فکری برای مستحکم کردن فضای خالی پشت این نقاشی‌ها کرد.

نوری افزود: اگر همه چیز خوب پیش برود در دهه فجر امسال کاخ سلیمانیه به همراه موزه ادوات کشاورزی و موزه جانورشناسی که در محوطه نزدیک این مجموعه قرار دارند با هم افتتاح می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *