کانادا

خوشمزه‌ترین‌ها در کانادا ،سرزمین سفید شمالی

یکی از اهداف سفر کردن آشنایی با فرهنگ‌های جدید به خصوص فرهنگ غذایی منطقه‌ای است که به آن سفر می‌کنیم؛ تجربه‌ مزه‌ها و طعم‌های جدید در کشوری که تازه با فرهنگ آن آشنا شده‌ایم می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز را با خود به همراه داشته باشد.کشور کانادا یکی از کشورهایی است به واسطه مهاجرپذیر بودن میزبان مهاجرانی از غرب، مرکز و جنوب اروپا، شرق و جنوب آسیا و… است. همین امر باعث شده است که این کشور تنوع شگفت‌انگیزی در انواع غذاهای مصرفی داشته باشد.

با این وجود اما باز هم مردم کانادا غذای مخصوص خود را دارند که به معرفی برخی از آن‌ها از جمله «سوپ نخود فرنگی»، «تورتیری»، «پوتاین»، «گوشت دودی»، «کرفت ماکارونی به همراه پنیر»، «دسر نانایمو»، «تارت کره‌ای» و «میپل تافی» می‌پردازیم.

سوپ نخود فرنگی

از آنجایی که آب و هوای کشور کانادا سرد است «سوپ نخود فرنگی» بسیار در بین مردم کانادا طرفدار دارد. گفته می‌شود این سوپ برای اولین بار در شهر اتاوا در جشنواره‌ای توسط مردم محلی تهیه و سرو شده است.

البته برخی معتقدند که ریشه پخت این غذا به شهر کبک باز می‌گردد و کشاورزان این شهر در فصل سرد سال بسیار از این سوپ در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کردند. در تاریخچه پخت این سوپ آمده است که سرآشپز مارک میران زمانی که در مورد تغذیه سرزمین‌های دیگر تحقیق می‌کردند توانستند این غذا را اختراع کنند، این گروه در سفر نخود خشک شده و گوشت مزه‌دار همراه خود داشته و از سبزیجات برای پخت این غذا استفاده می‎کردند.

پخت این غذا تا به امروز همچنین ادامه دارد و مواد اصلی آن نخود فرنگی، انواع سبزیجات و گوشت است که در هنگام پخت مایعی فرنی مانند که طعم منحصر به فردی دارد به دست می‌آید.

تور تیری

«تور تیری» یک نوع غذای فرانسوی کانادایی است که دستور پخت آن به سال ۱۶۰۰ میلادی می‌رسد. این غذا در بین مردم کانادا به «پای گوشت» نیز شهرت دارد و گفته می‌شود از آشپزخانه یک کشتی دستور پخت آن به بیرون رسیده است.

در این غذا گوشت گاو و یا گوساله به همراه انواع سبزیجات و ادویه‌جات در نوعی خمیر پیچیده می‌شود و بیشتر در مناسبت‌هایی چون سال نو و مخصوصا شب کریسمس سرو می‌شود.

پوتاین

یکی دیگر از غذاهای محبوب مردم کانادا «پوتاین» نام دارد و گفته می‌شود این غذا در سال ۱۹۵۰ در شهر کبک ابداع شده است، این غذا در حال حاضر به چنان شهرتی رسیده است که در رستوران‌های سراسر جهان سرو می‌شود.

دستور اصلی پخت این غذا ترکیبی از سیب‌زمینی سرخ کرده، تکه‌های پنیر و سس گریوی که از آب گوشت تهیه می‌شود را شامل می‌شود. البته این غذا در حال حاضر به شیوه‌های دیگری مانند اضافه کردن گوشت و یا استفاده از پنیرهای مختلف طبخ و سرو می‌شود.

محبوبیت و شهرت پوتاین در جهان به حدی افزایش یافته است که در سال ۲۰۱۵ فستیوالی جهانی در شهر مونترال برای اولین بار برگزار شد و همین امر باعث شد ایده‌های جدید در طبخ این غذای محبوب نیز ایجاد شود تا تعداد افراد بیشتری بتوانند از خوردن این غذا لذت ببرند.

گوشت دودی

یکی دیگر از غذاهای ملی محبوب کانادا «گوشت دودی» است، این غذا از جمله غذاهایی است که از اروپای شرقی به این کشور آورده شده است و پس از سال‌ها به غذای ملی کانادا تبدیل شده است.

این گوشت در ابتدا تنها در مونترال پخت و سرو می‌شده است اما در حال حاضر در تمام جهان می‌توان این غذا را به راحتی در رستوارن‎‌ها سفارش داد، البته برخی هنوز هم معتقدند که بهترین گوشت دودی را تنها در مونترال می‌توان چشید.

این غذا از گوشت سینه خوابانده شده در نمک و ادویه‌های مختلف به مدت یک هفته تهیه می‌شود، این غذا به صورت ساندویچ با نان چاودار آغشته به سس خردل زرد تند و یا در برخی از موارد با پوتایت ترکیب و سرو می‌شود. این غذا همچنین به صورت نیم‌پز به همراه پوره سیب‌زمینی و سبزیجات معطر در ظرف بدون نان چاودار سرو می‌شود.

کرفت ماکارونی به همراه پنیر

کرفت ماکارونی یا «مک اند چیز» از جمله‌ غذاهایی است که در کشورهای آمریکا، انگلستان و استرالیا محبوبیت پیدا کرده و هر کدام روش خاصی برای پخت آن ابداع کرده‌اند، البته در کانادا این غذا با ماکارونی‌های لوله‌ای کوچکی پخته شده که به همراه پنیر آب شده و سس‌هایی مخصوص سرو می‌شود.

این غذا از جمله غذاهایی است که زمان پخت بالایی ندارد و از زمان تصمیم‌گیری برای پخت تا آماده شدن آن زمان زیادی صرف نمی‌شود و همین ویژگی است که توجه مردم کانادا و دیگر کشورها را به طبخ و مصرف این غذا علاقه‌مند کرده است.

دسر نانایمو

پس از خوردن غذاهای گفته شده کانادایی‌ها ترجیح می‌دهند وعده غذایی خود را با دسری شیرین تکمیل کرده و پایان دهند، «دسر نانایمو» از جمله دسرهایی است که بین مردم کانادا محبوبیت خاصی دارد.

این دسر محبوب که طبخ آن از استان بریتیش کلمبیا گرفته شده است در سه لایه تهیه می‌شود و نیاز به پخت ندارد. در این دسر از بیسکویت خرد شده برای بیس کار استفاده می‌شود، برای لایه میانی این دسر از کرم کاستارد استفاده می‌شود و برای آخرین لایه از شکلات آب شده به همراه طعم‌دهنده وانیل استفاده می‌شود.

گفته می‌شود که دستورالعمل این دسر در سال ۱۹۵۰ در کتابی به نام «شکلات‌ها مربعی» به چاپ رسیده است، این دسر همچنین برای تمام ذائقه‌ها و در طعم‌هایی مانند کره بادام‌زمینی، لیمویی، گل و … تهیه و سرو می‌شود.

تارت کره‌ای

از دیگر دسرهایی که در کانادا به وفور یافت می‌شود و مردم کانادا علاقه خاصی به مصرف آن دارند باید به «تارت کره‌ای» اشاره کنیم. از آنجایی که در کانادا از کره بسیار استفاده می‌شود این نوع تارت نیز چون پایه اصلی آن کرده است محبوبیت بیشتری قرار گرفته است.

تارت کره‌ای از خمیر ورقه‌ای شیرینی‌پزی پخته و داخل آن با کره، شکر و تخم مرغ پر می‌شود، البته بسته با ذائقه افراد مواد دیگری مانند کشمش، گردو و … به این تارت اضافه شده و سرو می‌شود.

می‌توان گفت که سرچشمه دستور تهیه و پخت این دسر محبوب در کانادا به اواخر قرن ۱۹ میلادی می‌رسد و تا به امروز فرایندهای جدیدی به دستورالعمل قبلی اضافه شده است و محبوبیت این دسر را در جهان افزایش داده است، این محبوبیت به قدری است که شما در هر کشور دیگری به راحتی می‌توانید تارت سفارش دهید و از طعم بهشتی آن لذت ببرید.

میپل تافی

یک خوراکی خوشمزه‌ای که شاید تنها در کانادا بتوان طعم آن را چشید «میپل تافی» نام دارد. این آبنبات شیرین که بین مردم کانادا بسیار محبوب است از طریق ریخت شیره افرا بر روی برف و یخ تهیه می‌شود. محبوبیت این آبنبات به حدی است که کانادایی‌ها از آن به عنوان سمبل کشور خود یاد می‌کنند.

ریختن شیره بر روی یخ و برف باعث می‌شود که شیره به سرعت سفت شده و پس از سفت شدن به شکل رولی و مانند بستنی سرو می‌شود. البته در ایران ما نیز خوراکی مشابه این آبنبات که همان مخلوط شیره و برف است را داریم و می‌تواند طعم میپل تافی در ذهنمان تداعی شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *