شهاب‌الدین اهری

مجموعه تاریخی شهاب‌الدین اهری در مسیر جهانی شدن

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی روند ثبت جهانی مجموعه تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری را آغاز کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: ثبت جهانی مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این اداره کل است و دراین زمینه، میراث فرهنگی در ۳ حوزه مربوط به خود، اهدافی از جمله ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و توسعه گردشگری کشاورزی در این منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.

احمد حمزه‌زاده با بیان اینکه رینگ شمالی آذربایجان شرقی به عنوان مسیر اول گردشگری استان تعریف شده است افزود: رینگ شمالی گردشگری استان در مسیر تبریز- اهر- کلیبر- خداآفرین و مرند- جلفا- تبریز تعریف شده و جذب سرمایه‌گذار بر اساس ظرفیت‌های موجود در این مسیر و به ‌صورت زنجیره‌ای اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه موزه ادب و عرفان اهر نخستین موزه تخصصی این حوزه در کشور به شمار می‌رود گفت: این اثر از عناصر هویتی بسیار ارزنده استان محسوب می‌شود که به دلیل آسیب‌های کالبدی در زلزله سال ۱۳۹۲ ارسباران تعطیل شده بود و با اتمام مراحل مرمتی این مجموعه بار دیگر شاهد فعالیت آن خواهیم بود.

حمزه‌زاده با اشاره به اهمیت اقدامات مرمتی صورت‌گرفته در باغ‌مزار شیخ شهاب‌الدین اهری اظهار کرد: تاکنون مرمت‌های متعددی در این بنای تاریخی صورت گرفته و نمای فیروزه‌ای مناره‌های این بنا که یکی شاخصه‌های زیبای آن است، به همت اداره کل میراث فرهنگی به طور کامل مرمت شده است.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه نقشه باستان‌شناسی مناطق تاریخی شهرستان‌های اهر، ورزقان، هشترود و چاراویماق به ‌صورت تخصصی گردآوری می‌شود گفت: برای حفاظت از مناطق باستانی شهرستان‌ها نقشه باستان‌شناسی شهرستان‌های مذکور پس از تهیه به‌ صورت متمرکز در سامانه باستان‌شناسی کشور بارگذاری خواهد شد.

شیخ شهاب‌الدین اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری ‌است که در نیمه شعبان ۵۸۰ قمری در شهر اهر به دنیا آمد و در سال ۶۶۵ قمری درگذشت و در صحن خانقاه خود به خاک سپرده شد. اثر مکتوبی از این عارف به نام عشق‌نامه به جای مانده که متضمن عقاید و آرای عرفانی اوست.

بقعه تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری خانقاه و مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری و مجموعه‌ای مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و تعدادی غرفه است که از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است و تنها موزه عرفان در ایران به شمار می‌رود.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *