باداب سورت

باداب سورت ،چشمه‌ کم نظیر جهانی که در ایران قرار دارد

باداب سورت از نقاط تاریخی و طبیعی ایران است که نمونه اش در جهان کم نظیر است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چشمه پلکانی باداب سورت از نقاط دیدنی بی نظیر در ایران و البته کم نظیر در جهان است که در سال ۱۳۸۱ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این مکان که به چشمه هفت رنگ نیز شناخته می‌شود در روستای ارست، بخش چهاردانگه شهر ساری قرار دارد.

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. باداب سورت شامل دو چشمه می‌شود که آب‌هایی با ویژگی‌های کاملا متفاوت از جنبه رنگ، مزه و بو دارند. یکی از این چشمه‌ها ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف آن رسوب آهن دیده می‌شود. چشمه دیگر آبی بسیار شور دارد که به همین خاطر در زمستان‌ها منجمد نخواهد شد و از آن نیز برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود.

«باداب سورت» چشمه‌ای است که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد و وجه تمایز این چشمه با دیگر چشمه‌های کشورمان رنگین بودن آن است. این چشمه‌ها به خاطر جریان آب‌های معدنی و رسوبی در طی سال‌های متمادی به شکل پلکانی درآمده‌اند و پله‌های پرتعدادی را تشکیل داده‌اند که هر یک رنگی متنوع از طیف قرمز، نارنجی و زرد دارد.

در سال‌های اخیر، به دلیل حضور تعداد زیادی از گردشگران و عدم وجود هر گونه حصار، نگهبان و یا علائم راهنمایی و هشدار دهنده، این مکان دچار آسیب دیدگی شده است.

لازم به ذکر است چشمه‌های «پاموککاله» در ترکیه که نمونه دیگر جهانی این چشمه‌ها هستند به شدت تحت مراقبت بوده و گردشگران از فاصله ۲۰۰ متری امکان مشاهده آن‌ها را دارند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *