کاروانسرای گنجعلی‌خان

پرونده کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان برای ثبت جهانی ارسال شد

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از تهیه و ارسال پرونده کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان برای ثبت در فهرست آثار جهانی خبر داد.

مجتبی شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرونده کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان در کنار سایر کاروانسراهای  ایرانی آماده  شده تا یکی دیگر از آثار ارزشمند استان کرمان برای بررسی در فهرست میراث جهانی قرار گیرد.
وی با اشاره به وجود کاروانسراهای متعدد تاریخی در استان کرمان تصریح کرد: عمده کاروانسراها در شهرهای کرمان، رفسنجان، سیرجان و راور قرار گرفته اند که از طرفیت های بسیار خوبی در جذب گردشگر برخوردار هستند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اظهار داشت: کاروانسراها برای بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می شوند و در این راستا ۲ کاروانسرای هروز و سهرج در شهرستان راور به زودی به مزایده گذاشته می شود.

وی با اشاره به مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان افزود: عملیات بازسازی این کاروانسرا توسط بخش خصوصی‌ سرعت خوبی ادامه دارد و در آینده نزدیک وارد چرخه گردشگری استان خواهد شد.

شفیعی با اشاره به کارهای مرمتی در بازار شهر کرمان گفت: وضعیت این بازار در مجموعه میراث فرهنگی نسبت به سایر نقاط کشور در وضعیت بهتری قرار دارد و مستند سازی این مجموعه عظیم انجام شده است.

وی تاکید کرد: به رغم بودجه محدود مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان کرمان  در وضعیت خوبی است و در این زمینه بخش خصوصی نیز مشارکت خوبی دارد.

کاروانسرای گنجعلیخان قسمتی از مجموعه تاریخی شهر کرمان است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد و در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شمارهٔ ثبت ۲۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان کرمان هم اکنون دارای هفت اثر جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی است که از مقاصد مهم گردشگری کشور محسوب می شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *